קוד: הון= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
תַּרְשִׁישׁ סֹחַרְתֵּךְ מֵרֹב כָּל הוֹן, בְּכֶסֶף בַּרְזֶל בְּדִיל וְעוֹפֶרֶת
נָתָנּוּ עִזְבוֹנַיִךְ... דַּמֶּשֶׂק
סֹחַרְתֵּךְ בְּרֹב מַעֲשָׂיִךְ מֵרֹב כָּל הוֹן בְּיֵין חֶלְבּוֹן וְצֶמֶר צָחַר... הוֹנֵךְ וְעִזְבוֹנַיִךְ מַעֲרָבֵךְ מַלָּחַיִךְ וְחֹבְלָיִךְ מַחֲזִיקֵי בִדְקֵך וְעֹרְבֵי מַעֲרָבֵךְ וְכָל אַנְשֵׁי מִלְחַמְתֵּךְ אֲשֶׁר בָּךְ וּבְכָל קְהָלֵךְ אֲשֶׁר בְּתוֹכֵךְ יִפְּלוּ בְּלֵב יַמִּים בְּיוֹם
מַפַּלְתֵּךְ... בְּצֵאת
עִזְבוֹנָיִךְ מִיַּמִּים הִשְׂבַּעַתְּ עַמִּים רַבִּים בְּרֹב הוֹנַיִךְ וּמַעֲרָבַיִךְ הֶעֱשַׁרְתְּ מַלְכֵי אָרֶץ".
אולם למילה
הון ישנה גם משמעות אחרת, כמו "די", "מספיק":
לַעֲלוּקָה שְׁתֵּי בָנוֹת הַב הַב, שָׁלוֹשׁ הֵנָּה לֹא תִשְׂבַּעְנָה, אַרְבַּע לֹא אָמְרוּ הוֹן. שְׁאוֹל וְעֹצֶר רָחַם, אֶרֶץ לֹא שָׂבְעָה מַּיִם, וְאֵשׁ לֹא אָמְרָה הוֹן" (פירוט).
ייתכן שהמשמעות המקורית של
הון היא המון, הרבה: "הון" מקביל ל"תשבענה", שבע עניינו הרבה, להיות מלא, להסתפק ולא לרצות עוד
(אביתר כהן). "אמר הון" = "אמר 'יש לי הרבה'", כמו
בראשית לג9: "וַיֹּאמֶר עֵשָׂו 'יֶשׁ לִי
רָב אָחִי, יְהִי לְךָ אֲשֶׁר לָךְ'
", וכמו
במדבר טז7: "'
רַב לָכֶם, בְּנֵי לֵוִי!'
". הון היא
והיא מילה מאוחרת שלא מוזכרת בתורה, כשעשיו אומר - יש לי רב, הוא יכול היה לומר - יש לי הון, בלשון מאוחרת
(חגי הופר).
בְּדֶרֶךְ עדותיך שַׂשְׂתִּי, כְּעַל כָּל הוֹן" - המגוון שבתורה מקביל לכל המגוון שיש בעולם החומר; כך גם המגוון שבחכמה, משלי ח18: "
עֹשֶׁר וְכָבוֹד אִתִּי, הוֹן עָתֵק וּצְדָקָה", ובדעת, משלי כד4: "
וּבְדַעַת - חֲדָרִים יִמָּלְאוּ כָּל הוֹן יָקָר וְנָעִים" (פירוט).
כַּבֵּד אֶת ה' מֵהוֹנֶךָ, וּמֵרֵאשִׁית כָּל תְּבוּאָתֶךָ" - יש לכבד את ה', שנתן לנו את התורה והחכמה, מכל מגוון הרכוש שהוא חנן אותנו - כולל אפילו קול יפה (פירוט).
כָּל הוֹן יָקָר נִמְצָא, נְמַלֵּא בָתֵּינוּ שָׁלָל" - הנוכלים מפתים את הנער שיקבל מגוון רב של רכוש משלל השוד (פירוט); אולם למעשה יהיה בדיוק להיפך, משלי ו31: "
וְנִמְצָא יְשַׁלֵּם שִׁבְעָתָיִם, אֶת כָּל הוֹן בֵּיתוֹ יִתֵּן" - הגנב יצטרך לתת מגוון רב של פיצויים מרכושו (פירוט).
אִם יִתֵּן אִישׁ אֶת כָּל הוֹן בֵּיתוֹ בָּאַהֲבָה, בּוֹז יָבוּזוּ לוֹ" (ראו את כל הון ביתו).
ספר משלי מדבר הרבה על הון, במיוחד על היתרונות והחסרונות שלו (ראו גם חסרונות של עושר):
הוֹן עָשִׁיר קִרְיַת עֻזּוֹ, מְחִתַּת דַּלִּים רֵישָׁם" (פירוט), וכן משלי יח11: "
הוֹן עָשִׁיר קִרְיַת עֻזּוֹ, וּכְחוֹמָה נִשְׂגָּבָה בְּמַשְׂכִּיתוֹ" (פירוט) - ההון נותן לעשיר ביטחון; אך ייתכן שזהו ביטחון מדומה.
לֹא יוֹעִיל הוֹן בְּיוֹם עֶבְרָה, וּצְדָקָה תַּצִּיל מִמָּוֶת" (פירוט).
יֵשׁ מִתְעַשֵּׁר וְאֵין כֹּל, מִתְרוֹשֵׁשׁ וְהוֹן רָב. כֹּפֶר נֶפֶשׁ אִישׁ עָשְׁרוֹ, וְרָשׁ לֹא שָׁמַע גְּעָרָה" - יש אנשים עניים שמציגים את עצמם כעשירים כדי ליהנות מיתרונות העושר, ויש אנשים עשירים שמציגים את עצמם כעניים כדי ליהנות מיתרונות העוני - מכאן שגם לעושר וגם לעוני יש יתרונות (פירוט).
הוֹן יֹסִיף רֵעִים רַבִּים, וְדָל מֵרֵעהוּ יִפָּרֵד" - העושר יכול לעזור לאדם לשפר את קשריו החברתיים, אולם רק באופן זמני - כאשר הוא יתדלדל מנכסיו, הוא ייפרד מחבריו החדשים (פירוט).
בַּיִת וָהוֹן נַחֲלַת אָבוֹת, ומה' אִשָּׁה מַשְׂכָּלֶת" - אדם יכול לרשת רכוש רב ומגוון מהוריו, אבל כדי לשמור על רכושו הוא זקוק לאשה משכלת - ורק ה' יכול לתת אשה כזאת (פירוט).
לֹא יַחֲרֹךְ רְמִיָּה צֵידוֹ, וְהוֹן אָדָם יָקָר חָרוּץ" - הונו של האדם מביא לו כבוד, רק אם הוא השיג אותו ביושר וחריצות (פירוט);
בפרט, ספר משלי יוצא נגד דרכים שליליות שבהן אנשים מנסים להשיג הון:
נִבֳהָל לַהוֹן אִישׁ רַע עָיִן, וְלֹא יֵדַע כִּי חֶסֶר יְבֹאֶנּוּ" (פירוט), משלי כ21: "
נַחֲלָה מבחלת[מְבֹהֶלֶת] [מְבֹהֶלֶת] בָּרִאשֹׁנָה, וְאַחֲרִיתָהּ לֹא תְבֹרָךְ".
הוֹן מֵהֶבֶל יִמְעָט, וְקֹבֵץ עַל יָד יַרְבֶּה" (פירוט)
מַרְבֶּה הוֹנוֹ בְּנֶשֶׁךְ ובתרבית[וְתַרְבִּית] לְחוֹנֵן דַּלִּים יִקְבְּצֶנּוּ" (פירוט)
כָּל הוֹן יָקָר נִמְצָא, נְמַלֵּא בָתֵּינוּ שָׁלָל" (פירוט)
פֹּעַל אוֹצָרוֹת בִּלְשׁוֹן שָׁקֶר, הֶבֶל נִדָּף מְבַקְשֵׁי מָוֶת" (פירוט); או רשע, משלי י2: "
לֹא יוֹעִילוּ אוֹצְרוֹת רֶשַׁע, וּצְדָקָה תַּצִּיל מִמָּוֶת" (פירוט).
וכן נגד דרכים שליליות שבהן אנשים מאבדים את הונם:
על הפסוק
תהלים קיב3: "הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ, וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד
" (פירוט) פירש
מלבי"ם: "יש
הון שאין בו
עושר - אם לא ישליטנו האלהים לאכול ממנו
אִישׁ אֲשֶׁר יִתֶּן לוֹ הָאֱלֹהִים עֹשֶׁר וּנְכָסִים וְכָבוֹד, וְאֵינֶנּוּ חָסֵר לְנַפְשׁוֹ מִכֹּל אֲשֶׁר יִתְאַוֶּה, וְלֹא יַשְׁלִיטֶנּוּ הָאֱלֹהִים לֶאֱכֹל מִמֶּנּוּ, כִּי אִישׁ נָכְרִי יֹאכֲלֶנּוּ; זֶה הֶבֶל וָחֳלִי רָע הוּאקהלת ה12: "
יש רעה חולה ראיתי תחת השמש, עשר שמור לבעליו לרעתו".
הון - אולי מלשון און=כוח
(חגי הופר); כמו ב
בראשית מט3: "רְאוּבֵן בְּכֹרִי אַתָּה כֹּחִי וְרֵאשִׁית
אוֹנִי, יֶתֶר שְׂאֵת וְיֶתֶר עָז
".
ראו גם
תהלים מד13: "תִּמְכֹּר עַמְּךָ בְלֹא
הוֹן, וְלֹא רִבִּיתָ בִּמְחִירֵיהֶם
"