כשאנחנו מטיילים בטבע, ורואים תהומות ומעיינות, הרים וגבעות, ארצות ומדינות, שמים וכוכבים, ימים וחופים - כדאי שנפקח את העיניים וננסה להסתכל מעבר לחיצוניות, אל החכמה האלהית שנמצאת מאחרי כל אלה. כך מספרת החכמה בספר משלי:
משלי ח22-29: "ה' קָנָנִי רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ, קֶדֶם מִפְעָלָיו מֵאָז.
מֵעוֹלָם נִסַּכְתִּי מֵרֹאשׁ מִקַּדְמֵי אָרֶץ.
בְּאֵין תְּהֹמוֹת חוֹלָלְתִּי, בְּאֵין מַעְיָנוֹת נִכְבַּדֵּי מָיִם.
בְּטֶרֶם הָרִים הָטְבָּעוּ, לִפְנֵי גְבָעוֹת חוֹלָלְתִּי.
עַד לֹא עָשָׂה אֶרֶץ וְחוּצוֹת וְרֹאשׁ עָפְרוֹת תֵּבֵל.
בַּהֲכִינוֹ שָׁמַיִם שָׁם אָנִי, בְּחוּקוֹ חוּג עַל פְּנֵי תְהוֹם.
בְּאַמְּצוֹ שְׁחָקִים מִמָּעַל, בַּעֲזוֹז עִינוֹת תְּהוֹם.
בְּשׂוּמוֹ לַיָּם חֻקּוֹ וּמַיִם לֹא יַעַבְרוּ פִיו, בְּחוּקוֹ מוֹסְדֵי אָרֶץ.
"
החכמה מספרת
ה' קנני - ברא אותי
(מצודות)-
ראשית דרכו - בתחילת דרכו כבורא. אני
קדם מפעליו מאז - הקדומה ביותר בכל פעולותיו מאז הבריאה ועד היום.
מעולם
- מראשית הזמן -
ניסכתי - ה' מינה אותי ל"נסיכה", המליך אותי על המציאות
(רלב"ג)-
מראש - בראשית הבריאה -
מקדמי ארץ - קודם שהיתה ארץ.
עוד לפני שהיה טבע, היתה חכמה - היתה תכנית אלהית לברוא את הטבע בדיוק באופן שבו הוא נברא. ולכן, בכל עצם שאנחנו רואים בטבע, ישנה חכמה אלהית שאפשר ללמוד ממנה:
-
באין תהומות - עוד לפני שהיו תהומות (= מאגרי מים רבים ועמוקים) -
חוללתי - נבראתי
(רש"י)או רקדתי לפני ה'
(אראל),
באין מעיינות - עוד לפני שהיו מעיינות
נכבדי
מים - כבדים ומלאים במים רבים; בכל תהום ומעיין ישנה חכמה אלהית.
-
בטרם הרים הטבעו, לפני גבעות - עוד לפני שה' עיצב את הטופוגרפיה של כדור הארץ, והטביע בו את כל ההרים והגבעות -
חוללתי. בכל הר וגבעה ישנה חכמה אלהית (לדוגמה ראו
הרים וגבעות כמשל).
-
עד לא עשה ארץ - עוד לפני שה' ברא את הארץ שאנחנו נמצאים בה, ארץ ישראל,
וחוצות - חוץ לארץ
(רש"י),
וראש עפרות תבל - ואת העפר הראשון שנברא בעולם; בכל ארץ ובכל אדמה ישנה חכמה אלהית.
-
בהכינו שמים שם אני - כשה' ברא את השמיים, החכמה כבר היתה שם;
בחוקו חוג על פני תהום - כשה' חקק את עיגול השמים (האטמוספירה) על-פני כדור הארץ, וכך הפריד בין מי התהום למי הגשמים -
באמצו שחקים ממעל, בעזוז עינות תהום - החכמה כבר היתה שם; בשמים ובמחזור המים בטבע ישנה חכמה אלהית.
-
בשומו לים חוקו - כשה' קבע את החוק המגביל את מי הים (חוק הכלים השלובים),
ומים לא יעברו פיו - המים אינם יכולים לעבור את החוק ולהציף את היבשה,
בחוקו מוסדי ארץ - כשה' קבע את החוק הקובע את גבולות הארץ; בים, בחוף ובגבול שבין הים לחוף ישנה חכמה אלהית.
אז בפעם הבאה שאתם מטיילים בטבע, הטו את אזניכם לא רק לפכפוך המעיינות ולשריקת הרוח בין הסלעים, אלא גם לחכמה האלהית המסתתרת בטבע. נסו להפיק מוסר השכל מעשי מהטבע,
משלי ח32-34: "
וְעַתָּה, בָנִים, שִׁמְעוּ לִי, וְאַשְׁרֵי דְּרָכַי יִשְׁמֹרוּ: שִׁמְעוּ מוּסָר וַחֲכָמוּ, וְאַל תִּפְרָעוּ! אַשְׁרֵי אָדָם שֹׁמֵעַ לִי, לִשְׁקֹד עַל דַּלְתֹתַי יוֹם יוֹם, לִשְׁמֹר מְזוּזֹת פְּתָחָי!
"
המשמעות המעשית
הפסוקים שלנו מלמדים שהחכמה קדמה לבריאת העולם, "
ה' קָנָנִי רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ: קֶדֶם מִפְעָלָיו מֵאָז
". מה המשמעות המעשית של קביעה זו?
1. כפי שפירשנו למעלה: יש להתבונן בטבע ולחפש את החכמה ומוסר ההשכל בכל פרט ופרט בטבע.
2. יש להאמין שהעולם כולו מתנהג על-פי תוכנית חכמה, שום דבר לא קורה "סתם" באופן שרירותי, גם אם איננו מבינים פרט זה או
אחר באירועים הקורים לנו: "לפעמים קורה לאדם משהו בחיים, והוא אינו מבין מדוע קרה לו
כך? לכאורה אין כאן צדק! אולם, למה הדבר דומה? לאדם שהתחיל לצפות בסרט
מהאמצע...
"
(הרב רונן חזיזה, חמש דקות תורה ביום, ו' אלול ה'תשס"ט); ומה שצריך לקרות - יקרה, כי כך נקבע בתוכנית הקדומה: "מכתוב - כל מה שקורה לך כבר כתוב מלמעלה... חוץ מיראת שמים... תשובה ותפילה וצדקה מעבירים את רוע הגזירה
"
(שם, ז'-ח' אלול ה'תשס"ט).
3. "
בפרק ח במשלי דוברת החכמה ומציגה עצמה כמי שנבראה בראשית מעשה היצירה: 'ה'
קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז. מעולם נסכתי מראש מקדמי ארץ. באין תהמות
חוללתי באין מעינות נכבדי מים. בטרם הרים הטבעו לפני גבעות חוללתי' (פסוקים
כב-לא), ואף כאן הלקח ברור – האדם המבקש לעצמו חיים ידבק במוסר, והיא
חכמתו: 'ועתה בנים שמעו לי ואשרי דרכי ישמרו. שמעו מוסר וחכמו ואל תפרעו'
(פסוקים לב לג)
"
(דעת המקרא על גבולות הדעת).
פסוקים דומים וקשורים
חכמה בטבע
בפסוקים אחרים בספר משלי כבר נאמר שיש חכמה בבעלי החיים,
משלי ו6: "
לֵךְ אֶל
נְמָלָה עָצֵל, רְאֵה דְרָכֶיהָ וַחֲכָם
" (
פירוט); ובצמחים,
משלי כז18: "
נֹצֵר
תְּאֵנָה יֹאכַל פִּרְיָהּ, וְשֹׁמֵר אֲדֹנָיו יְכֻבָּד
" (
פירוט). בפסוקים שלנו נאמר שיש חכמה גם בטבע הדומם - הרים וגבעות, מעיינות ותהומות, שמיים ים וחוף.
חכמת ה' בבריאת העולם מתוארת גם בספרים נוספים,
תהלים קד24: "מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ ה', כֻּלָּם
בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ, מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ
",
תהלים צב6: "מַה גָּדְלוּ מַעֲשֶׂיךָ ה', מְאֹד
עָמְקוּ מַחְשְׁבֹתֶיךָ
".
בריאת האור
בריאת העולם נזכרת גם במשלי ג 19-20: "ה' בְּחָכְמָה יָסַד-אָרֶץ; כּוֹנֵן שָׁמַיִם בִּתְבוּנָה. בְּדַעְתּוֹ, תְּהוֹמוֹת נִבְקָעוּ; וּשְׁחָקִים, יִרְעֲפוּ טָל
" (פירוט).
גם הקטע הזה וגם הקטע שלנו בפרק ח דומים לתיאור בריאת העולם בספר בראשית, אולם יש הבדל אחד חשוב: בספר בראשית, האור נברא ביום הראשון, עוד לפני הבדלת המים והשמים וגילוי
היבשה; בספר משלי, בריאת האור לא נזכרת כלל, למרות שהשלבים הבאים - הבדלת
המים והשמים וגילוי היבשה - כן נזכרים.
1. היה אפשר לפרש, שהאור בספר בראשית הוא משל לחכמה; אור החכמה נברא ביום
הראשון, ולאחר מכן נבראו שאר הדברים בעולם, כפי שמתואר בספר משלי.
- אולם, לפי ספר בראשית, האור נברא אחרי בריאת השמים והארץ, ולפי ספר משלי, החכמה נבראה לפני בריאת השמים והארץ.
- ואולי יש מכאן ראיה לשיטת המפרשים רש"י ואבן עזרא, שפירשו גם בספר בראשית שהאור נברא לפני השמים והארץ; ראו
ספר המבחר וטוב המסחר א א.
2. ייתכן שבספר משלי הדגש הוא על בריאת החומר - אויר (שמים), מים (ים) ואדמה (ארץ), ולא על בריאת האנרגיה (אור);
- אולם, עדיין יש לברר, מדוע הדגש הוא דווקא על החומר? מדוע בריאת האנרגיה לא נזכרת?
מאמרים נוספים על בריאת העולם בספר משלי:
פסוקים נוספים
מאמרים נוספים - באדיבות
גוגל
-
אנציקלופדיה יהודית דעת - נצחיות התורה;: תורה - דכתיב: "ה' קנני ראשית דרכו, קדם מפעליו מאז" (משלי ח:כב). [בבלי פסחים נד ע "א]. התורה נמנית יחד עם תופעות טרנסצנדנטיות נוספות שגם הן נוצרו לפני בריאת
... (cache)
-
ויצא תשסח - דף מאורות לפרשת שופטים: "תורה קניין אחד" ג€“ התורה קדמה לעולם והיא בסיס לכל, "דכתיב
ה' קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז". באבות דרבי נתן (פרק לא) נאמר: "רבי אליעזר בנו של רבי יוסי
... (cache)
-
ברטנורא על אבות ו ג€“ ויקיטקסט: 22 מרץ 2009
... ונהנין ממנו עצה ותושיה שנאמר לי עצה ותושיה - דלעיל מהאי קרא כתיב,
ה' קנני ראשית
דרכו, וסמיך ליה, לי עצה ותושיה, כלומר עצה וגבורה ובינה אני
... (cache)
-
לקט פרשנים על מהות התורה: וכן הסביר המלבי"ם על הפסוק: "ה' קנני ראשית דרכו" - החכמה היא צורת כל העולמות, כולם נעשו ונתכנו נמדדו והוכנו לפי חקי החכמה, ובה ועל ידה וכמדתה וכתבניתה
... (cache)
-
ר' אברהם אבן עזרא: דרש "בראשית" בתורה דרשו (בראשית רבה א, א) שהמלה "בראשית" רומזת לתורה, שנאמר (משלי ח, כב) "ה' קנני ראשית דרכו ". אחֵר דרש אחר (במדרש כונן פרק ו): המלה
... (cache)
-
פרשת בראשית: אמר רבי אבא בר כהנא: התורה קדמה לכסא הכבוד, שנאמר (משלי ח):
ה' קנני ראשית דרכו וגו', קודם לאותו שכתוב בו (תהלים צג): נכון כסאך מאז.
... (cache)
-
hesped-uri-ofran:
... תורה וישראל, אבל איני יודע אי זה מהן קודם, אמרתי לו, דרכן של בני אדם שאומרים, תורה קדומה לכל, שנאמר
ה' קנני ראשית דרכו (משלי ח' כ"ב), אבל הייתי אומר,
... (cache)
-
משחקי תורה:
... ולכן גם בני האדם בתבל יכולים להשתמש בה למשחק ושעשוע: "וכשאתה מייגע את עצמך בתורה, השתעשע בה, שמצינו שאמרה תורה: "ה' קנני ראשית דרכו.... (cache)
-
Peace & shalom: Shabbat Shalom The weekly parsha commentary - parshat: "ה' קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז: מעולם נסכתי מראש מקדמי-ארץ: באין תהומות חוללתי באין מעינות נכבדי-מים: בטרם הרים הוטבעו לפני גבעות חוללתי: עד לא עשה ארץ
... (cache)
-
הומור בתרבות היהודית ג€“ ויקיפדיה: "וכשאתה מייגע את עצמך בתורה, השתעשע בה, שמצינו שאמרה תורה: "ה' קנני ראשית דרכו... ואהיה שעשועים יום יום... ", הנה לך, כי ה' ברוך הוא היה משתעשע בה,
... (cache)
-
תורה ג€“ חב"דפדיה: 22 יוני 2010
... ורק לאחר בריאת העולם והמשכת התורה לעולם הזה היא נעשית בבחינת "שעשועי את בני אדם". תורה קדמה לעולם, כמו שנאמר: "ה' קנני ראשית דרכו".... (cache)
-
פרשת קדושים - חוקים, אהבת הגר ויושר במשא ומתן - גיליונות נחמה ליבוביץ: ר' יוסי הגלילי אומר: אין זקן אלא מי שקנה חכמה (רש"י: ולשון נוטריקון הוא: זקן ג€“ זה שקנה חכמה), שנאמר (משלי ח'): "ה' קנני ראשית דרכו".... (cache)
-
ֳ₪ֳ¹ֳ©ֳ²ֳ¥ֳ¸ ֳ°ֳ©ֳ÷ֳ¯ ֳ¡-ֳ±ֳ©ֳ¥ֳ¯ ֳ₪'ֳ÷ֳ¹ֳ±"ֳ : אין המקרא הזה אומר אלא דרשוני כמ"ש רז"ל בשביל התורה שנקראת 'ראשית', שנאמר (משלי ח', כ"ב): "ה' קנני ראשית דרכו ", ובשביל ישראל שנקראו 'ראשית', שנאמר (ירמיהו
... (cache)
-
בלבבי משכן אבנה | Building a Sanctuary in the Heart - פרק יב...: התורה גם היא נקראת ראשית - "ה' קנני ראשית דרכו ", וכך גם ישראל נקראו ראשית - "קודש ישראל
... יש ראשית של אורייתא - "ה' קנני ראשית דרכו ", ויש ראשית של ישראל.
... (cache)
-
Yeshiva.org.il- חג השבועות - יום הדין לקבלת תורה:
... כך היה הקב"ה מביט בתורה, ובורא את העולם, והתורה אמרה בראשית ברא אלקים, ואין ראשית אלא תורה, היאך מה דאת אמר (משלי ח)
ה' קנני ראשית דרכו".... (cache)
-
מסכת אבות / מהדורת אינטרנט מעוצבת בידי יהודה איזנברג: תורה מנין, דכתיב:
ה' קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז, שמים וארץ מנין, דכתיב: כה אמר ה' השמים כסאי והארץ הדם רגלי אי זה בית אשר תבנו לי ואי זה מקום מנוחתי.
... (cache)
-
HebrewBooks.org - רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק א הלכה א - פ' זיו משנה: ולכן שורש התורה היא בעולם המלבוש הרבה עולמות קודם לאצילות קדשו ית', אשר ע"ז נאמר
ה' קנני ראשית דרכו, ובעשרת הדברות יש תר"ך אותיות נגד תר"ך נצוצי אור שבכתר
... (cache)
-
Text - ישיבת מעלות: אמרתי לו, בני, דרכן של בני אדם אומרים התורה קדמה, שנאמר '
ה' קנני ראשית דרכו ', אבל אני אומר ישראל קדמו, שנאמר 'קדש ישראל לה' ראשית תבואתֹה...'
... (cache)
-
האתר של נתנאל: בחקתי תלכו: ונאמר בצדקה (משלי ח, ככ):
ה' קנני ראשית דרכו. בתורה הוא אומר (ויקרא כו, ו): ונתתי שלום בארץ, ושכבתם ואין מחריד, והשבתי
... (cache)
-
מאזאצ'ו צייר איטלקי פלורנטיני: 22 נאמר על החכמה "
ה' קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז". כאן מתגלה אמונה זו, חוקי המתמטיקה באמצעותם נוצרה היצירה הם חוקים נצחיים העיקרון של ההומניזם,
... (cache)
-
מאגר מתוקשב למורי גמרא ותושבע"פ / שבתאי רפופורט: תורה - דכתיב
ה' קנני ראשית דרכו. אמרה תורה אני נבראתי לפני כל הנבראים, ובעבורי נבראו כל הנבראים. וכן בשביל העבודה, שבחר הקב"ה בישראל מכל האומות,
... (cache)
-
ישיבת שעלבים - המעיין: כמו שכתוב באמנה[26]
ה' קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז, שקדמה לעולם. עדות ה' נאמנה. בעדותה, שהוא אל הוא היוצר. זַכָּה כְּשַׁחַר נִשְׁקָפָה,
... (cache)
-
חגים - מעמד הר סיני ג€“ הדור השלישי: כמו שנאמר (משלי ח) 'ה' קנני ראשית דרכו' (בראשית רבה א). כדרך העולם, תוכנית מתאר זו פורסמה ברבים והוגשו לה לא מעט התנגדויות. "בתחילה הלך הקב"ה אצל בני עשו.
... (cache)
-
שני צדדי הגאולה השלמה- הגאולה הפיסית והגאולה הרוחנית: "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ"- בשביל ישראל שנקראו ראשית- "קדש ישראל לה' ראשית תבואתֹה", ובשביל התורה שנקראת ראשית- "ה' קנני ראשית דרכו".... (cache)
-
מדברי תורה ומדברי חכמים, הערה שכלית והערה תוריית ֲ« תלמוד מוסבר ומאמרים: היאך מה דאת אמר [כמו שאתה אומר] (משלי ח) "ה' קנני ראשית דרכו ". התורה היא מציאות נבראת של צורות, קיום התורה הוא להתאים את החומר לצורות אלה.
... (cache)
-
פרשת לך לך:
... פנימית ועמוקה עם החפץ הנקנה, כמשמעות הביטוי 'קניתי איש את ה' (בראשית, ד', א'), וכן ביחס לתורה - 'ה' קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז' (משלי, ח', כ"ב).
... (cache)
-
ילקוט שמעוני - משלי:
ה' קנני ראשית דרכו (כתוב בירמיה ברמז רצ"ח). י"א התורה וכסא הכבוד נבראו, תשובה וג "ע וגיהנם וביהמ"ק ושמו של משיח עלו במחשבה להבראות, אבל איני יודע אם התורה
... (cache)
-
פרשת קדושים - "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן..." - גיליונות נחמה...: ר' יוסי הגלילי אומר: אין זקן אלא מי שקנה חכמה שנאמר (משלי ח') "ה' קנני ראשית
דרכו ". איסי בן יהודה אומר: "מפני שיבה תקום" - אפילו כל שיבה במשמע. מלבי"ם:
... (cache)
-
הפרשת חלה. ֲ« במקום תה: 30 נובמבר 2007
... העובר והחלה מושווים גם לתורה כולה, שהחלה נקראת ראשית: "ראשית עריסותיכם", וגם התורה נקראת ראשית: "ה' קנני ראשית דרכו" (זה פסוק מקסים גם בלי
... (cache)
-
גידול וחינוך ילדים: 5 אוקטובר 2007
... אין זקן אלא זה שקנה חכמה, וכן הוא אומר '
ה' קנני ראשית דרכו ' וגו' (משלי ח' כ"ב), וכל כך למה? לדרוש לו אם היא מותרת לו, או אם אסורה לו.
... (cache)
-
מאמרים בתנ"ך ומחשבה - הרב יואל בן נון: בני: דרכם של בני אדם אומרים התורה קדמה שנאמר "
ה' קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז ".:אבל אני אומר ישראל קדמו שנאמר "קודש ישראל לה'ראשית תבואתו."
... (cache)
-
דף קשר מספר 996 - 'חמשה קניינים' - ניסיון לרדת לעומקה של משנה...: דכתיב: (משלי ח')
ה' קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז. שמים וארץ קנין אחד מנין? שנאמר: (ישעיה ס"ו) כה אמר ה' השמים כסאי והארץ הדום רגלי, איזה בית אשר תבנו לי
... (cache)
-
Mogen Ovaus ג€” מגן אבות ֲ» פרק ג: תורה מנין שנאמר [משלי ח, כב]
ה קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז. קדם רל קודם שנברא העולם [סא מאז עד שלא נברא העולם]. גיהנם מנין שנאמר [ישעיה ל,
... (cache)
-
החכמה קוראת: [ח22-31]
ה' קנני ראשית דרכו; קדם מפעליו מאז... משחקת בתבל ארצו; ושעשועיי את~בני אדם. ] ח 32 -34] ועתה בנים שמעו לי; ואשרי דרכיי ישמורו.
... (cache)
-
דעת המקרא על גבולות הדעת: בפרק ח במשלי דוברת החכמה ומציגה עצמה כמי שנבראה בראשית מעשה היצירה: 'ה' קנני
ראשית דרכו קדם מפעליו מאז. מעולם נסכתי מראש מקדמי ארץ.
... (cache)
-
ר' יצחק אבוהב: וגם בספרי פרשת האזינו (פיסקא שיז) "'ירכבהו על במתי ארץ' (דברים לב, יג) - זו תורה, שנאמר '
ה' קנני ראשית דרכו ' וגו' (משלי ח, כב), 'ויאכל תנובת שָׂדי' (דברים
... (cache)
-
אסופות מדרש אומנות - קרן תל"י: כך היה הקב"ה מביט בתורה ובורא את העולם והתורה אמרה בראשית ברא אלוהים ואין ראשית אלא תורה היאך מה דאת אמר (משלי ח)
ה` קנני ראשית דרכו בראשית רבה פרשה א` פסקה
... (cache)
-
מפני שיבה תקום: שיער המבוסס על גיליונות נחמה: רבי יוסי הגלילי אומר: אין זקן אלא מי שקנה חכמה שנאמר (משלי ח, כ"ב) "ה' קנני
ראשית דרכו...". איסי בן יהודה אומר: "מפני שיבה תקום" ג€“ אפילו כל שיבה במשמע.
... (cache)
-
more "ה' קנני ראשית דרכו ":
-
דברי תורה לפרשת בשלח: אז ישיר משה הוי' קנני ראשית
דרכו קדם מפעליו מאז = 2678 = הוי' פעמים 103 (אדם נח, סוד "אני ראשון ואני אחרון") = אדם שת אנוש קינן (קנני) מהללאל ירד חנוך
... (cache)
-
נצח ישראל ג ג€“ ויקיטקסט: כי התורה שהיא שכלית, היא במעלה קודם הכל, והיא נבראת קודם לכל, ולכך כתיב "ה' קנני ראשית
דרכו, קדם מפעליו מאז ", כי כל פועל דבר מה, תחלה נמצא ממנו סדר הדבר אשר
... (cache)
-
חכמה ממרום עד לפתח ביתך: ה' קנני ראשית ראשית
דרכו קדם מפעליו מאז: מעולם נסכתי מראש מקדמי ארץ.... (cache); יוסף - בבואה של שלמה ויצירתו החכמתית: "הלא חכמה תקרא ותבונה תתן קולה"
... (cache)
-
דברי תורה לפרשת חקת: 16 יוני 2010
... הרוחות עוברות אחת אחת לגן עדן, ובכך מקשרות את מציאות העולם הזה עם מציאות גן עדן מקדם ג€“ "הוי' קנני ראשית
דרכו קדם מפעליו מאז " ג€“ בתורה הקדומה,
... (cache)
-
בריאת העולם לפי המקורות המוסלמים / ד"ר שמעון מרכוס: סמוכין לרעיון זה על החכמה אנו מוצאים במשלי ח, כב-כג: "ה' קנני ראשית
דרכו, קדם
מפעליו מאז. מעולם נסכתי מראש מקדמי - ארץ". וראה שמעון בן-סירא, א, ד: "לפני
... (cache)
-
Yeshiva.org.il- התורה, ארץ ישראל והאבות: שלמה המלך מכנה את התורה במילה ראשית-"ה' קנני ראשית
דרכו, קדם מפעליו מאז " 6. ואכן, דורשים חז"ל גם -"היה הקב"ה מביט בתורה ובורא את העולם" 7, אולם בפועל,
... (cache)
-
Yeshiva.org.il- מפי עוללים ויונקים יסדת עוז: התורה שנאמר (משלי ח, כב) "ה' קנני ראשית
דרכו קדם מפעליו מאז " ב. עם ישראל שנאמר (ירמיה ב, ג) "קדש ישראל לה' ראשית תבואתה" (עיין רש"י בראשית א, א).
... (cache)
-
משזלי יעל!: המדא ה קנני ראשית
דרכו קדם מפעליו מאז. הנה לכאורה מלות קדם מפעליו מאז נראים. מיותרים. אבל ידענו מאמרם זל בכמ אשר. משפט הבריאה הוא להיות הטפל מוקדם בזמן
...
-
Yeshiva.org.il- משלי פרק ח:
... מכסף נבחר: (כ) בארח צדקה אהלך בתוך נתיבות משפט: (כא) להנחיל אהבי יש ואצרתיהם אמלא: (כב) יהוה קנני ראשית
דרכו קדם מפעליו מאז: (כג) מעולם נסכתי מראש מקדמי
... (cache)
-
הגותו של הרמב"ם על רקע ההגות הכללית והיהודית / יצחק איזק ואלכסנדר...: תורה - דכתיב: "ה' קנני ראשית
דרכו, קדם מפעליו מאז" (משלי ח:כב).73. התורה נמנית יחד עם תופעות טרנסצנדנטיות נוספות שגם הן נוצרו לפני בריאת העולם.
... (cache)
-
תשובה - הרב יואל בן נון: בני: דרכם של בני אדם אומרים התורה קדמה שנאמר "ה' קנני ראשית
דרכו קדם מפעליו מאז ".:אבל אני אומר ישראל קדמו שנאמר "קודש ישראל לה'ראשית תבואתו."
... (cache)
-
resources for gmara.wordpress.com: מהר"ל על מספר שש ומספר שבע...: 18 נובמבר 2009
... תורה דכתיב ה' קנני ראשית
דרכו קדם מפעליו מאז, תשובה דכתיב בטרם הרים ילדו ותחולל ארץ ותבל תשב אנוש עד דכא וגו', גן עדן דכתיב ויטע ה' גן
... (cache)
-
Chapter 6 | DWD eTexts: תורה מנין, דכתיב "יי קנני ראשית
דרכו קדם מפעליו מאז ". שמים וארץ מנין, דכתיב "כה אמר יי, השמים כסאי והארץ הדום רגלי, אי-זה בית אשר תבנו-לי,
... (cache)
-
מדרש תנחומא / פרשת נשא: שנאמר: ה' קנני ראשית
דרכו קדם מפעליו מאז (משלי ח כב). בית המקדש מנין? שנאמר: כסא כבוד מרום מראשון מקום מקדשנו (ירמ' יז יב). האבות מנין?
... (cache)
-
92 1 1 משלי שלמה בן דוד מלך - www.shamash.com:
... ומפז ותבואתי מכסף נבחר: 92 8 02 בארח צדקה אהלך בתוך נתיבות משפט: 92 8 12 להנחיל אהבי יש ואצרתיהם אמלא: P 92 8 22 יהוה קנני ראשית
דרכו קדם מפעליו מאז: 92
... (cache)
-
ילקוט שמעוני - איכה: ואין ראשי אלא תורה שנאמר ה' קנני ראשית
דרכו קדם מפעליו מאז, בוא וראה (במי יתן), משה מקלסם במי יתן שנא' מי יתן והיה לבבם זה להם, וירמיה אמר מי יתן ראשי מים,
... (cache)
-
ספר הבהיר - Hebrejskֳ¡ knihovna kabalistickֳ½ch textֵ¯: שניה, חכמה, דכתיב (משלי ח' כב) ה' קנני ראשית
דרכו קדם מפעליו מאז, ואין ראשית אלא חכמה דכתיב (תהלים קי"א י) ראשית חכמה יראת ה':
... (cache)
-
2MB PDF - בוט רחוש שרדמ: קנני ראשית
דרכו קדם מפעליו מאז ג€¢. *דתך קנית קדם גאלת שבט נחלתך הר ציון זה שכנתי בו:ובית המקדש. שנאמר (ירמיה יז) כסא כבוד מרום מראשון מקום מקדשינו ג€¢ והתשובה
... (cache)
-
ספר ברית מנוחה - Hebrejskֳ¡ knihovna kabalistickֳ½ch textֵ¯:
... ובדרך עיקר נקרא שם אזבוג"ה הוא מקור החכמה אשר משם מתפשטת והוא מקור המעלות כמו שמורה פסוק, יי' קנני ראשית
דרכו קדם מפעליו מאז (משלי ח' כ"ב),
... (cache)
-
ספר הבהיר: שניה, חכמה, דכתיב (משלי ח' כב) ה' קנני ראשית
דרכו קדם מפעליו מאז, ואין ראשית אלא חכמה דכתיב (תהלים קי"א י) ראשית חכמה יראת ה'.
... (cache)
-
more "דרכו קדם מפעליו מאז ":
-
הר ציון והדורמציון - דורמציון והר ציון: "מעולם נסכתי מראש מקדמי ארץ, באין תהומות חוללתי, באין מעינות נכבדי מים.. הקפלות מצדי הפסיפס\ף שמאלית מוקדשת לבוניפציוס הקדוש, קדוש בנדיקטי אנגלי וכן השליח
... (cache)
-
עד עולם / לעולם ועד: משלי ח כג:
מעולם נסכתי מראש מקדמי -ארץ: מלאכי ג ד: וערבה לה' מנחת יהודה וירושלם כימי עולם וכשנים קדמניות: דברים יג יז:.. והיתה תל עולם לא תבנה עוד:
... (cache)
-
ספר הבהיר ג€“ ויקיטקסט: 23 מרץ 2009
... אמר רבי בון מאי דכתיב (משלי ח' כ"ג)
מעולם נסכתי מראש מקדמי ארץ, מאי מעולם, שצריך להעלימו מכולי עלמא דכתיב (קהלת ג' י"א) גם את העולם נתן בלבם
... (cache)
-
הפיוט "לכה דודי" - רבי שלמה הלוי אלקבץ / ד"ר אסתר מלחי: נסוכה - משלי ח', כג':
מעולם נסכתי מראש מקדמי ארץ תהילים ב', ה': ואני נסכתי מלכי על ציון הר קדשי יש לבדוק כל מקור מקראי, לעמוד על דרכי "עיבוד" הפסוק ועל
... (cache)
-
תרגיל במסגרת קורס מדריכי טיולים: סביב כתובים דברי משלי: "מעולם נסכתי מראש מקדמי ארץ. באין תהומות חוללתי באין מעיינות נכבדי מים. בטרם הרים הטביעו לפני גבעות חוללתי".
... (cache)
-
השילוש - מבט היסטורי: מפעליו מאז,
מעולם נסכתי מראש מקדמי ארץ". החלק הראשון של. הפסוק הטריד אותי מעט, כיצד אוכל ליישב את זה? אחר כך כתוב. בפס' ",27בהכינו שמים שם אני,
... (cache)
-
http://www.2all.co.il/web/Sites/serafim, משיח רבנן:
... אדמוני מכנים משיח הראשון ומפה חשיבות כפולה א) מה שהיה קודם ימות עולם כמו שנאמר במשלי"
מעולם נסכתי מראש מקדמי ארץ באין תהומות חוללתי באין מעינות נכבדי מים
... (cache)
-
דף קשר מספר 2 - פרשת קדושים: "ביתה" - בארץ ישראל שהיא ביתה שנאמר "
עד לא עשה ארץ וחוצות" חוץ לארץ נקראת "חוצות ". ארץ ישראל - ארץ חמדה, ארץ הצבי, ארץ הכרמל.
... (cache)
-
מיוחד שגב הודו באחת חטיבה: שנא' משלי שם
עד לא עשה ארץ וחוצות. ארץ אלו שאר ארצות. וחוצות אלו מדברות. וראש עפרות תבל זו ארץ ישראל. רבי שמעון בן יוחי אומר תבל זו א"י שנ' שם משחקת בתבל
... (cache)
-
ציונות פמיניזם וכייף - TheMarker Cafe: 17 מאי 2010
... "תנו רבנן ארץ ישראל נבראת תחילה וכל העולם כולו נברא לבסוף שנאמר (משלי ח) "עד לא
עשה ארץ וחוצות". ארץ ישראל משקה אותה הקדוש ברוך הוא בעצמו
... (cache)
-
ביאור:בבלי תענית דף י ג€“ ויקיטקסט: 23 אוקטובר 2009
... ארץ ישראל נבראת תחילה,: וכל העולם כולו נברא לבסוף,: שנאמר (משלי ח כו)
עד לא עשה
ארץ ארץ ישראל ג†�ארץ ישראל וחוצותכאן חוצות מתפרש מה שבחוץ
... (cache)
-
מוסדות תיקון המידות - ספר התודעה - טו בשבט:
... שנאמר (משלי ח):
עד לא עשה ארץ וחוצות - וראש עפרות תבל; 'ארץ' - אלו שאר ארצות, 'וחוצות' - אלו מדברות, 'וראש עפרות תבל' - זו ארץ ישראל וכו':
... (cache)
-
מאגר דפי הלימוד: מה פשר הקשר א': בברִיָיתו של עולם - תנו רבנן: ארץ ישראל נבראת תחילה וכל העולם כולו נברא לבסוף, שנאמר (משלי ח): "עד לא עשה ארץ וחוצות". ארץ ישראל משקה אותה הקב"ה בעצמו וכל
... (cache)
-
תחזיות אסטרולוגיות האם נכון?: ואין חוצה אלא רקיע, שנאמר,
עד לא עשה ארץ וחוצות (משלי ח כו). וכן הוא אומר, הן אראלים צעקו חוצה (ישע'' לג ז). אמר לו הקדוש ברוך הוא, מה שאמרת,
... (cache)
-
פרשת לך לך: אלא, אחוי ליה שוקקי שמיא, היך מה דאת אמר:
עד לא עשה ארץ וחוצות. אמר רבי יהודה בשם ר' יוחנן: העלה אותו למעלה מכיפת הרקיע, הוא דאמר ליה: הבט נא השמימה,
... (cache)
-
1MB PDF - ןויצ תשירד: קודם לכל, שנאמר '
עד לא עשה ארץ וחוצות. וראש עפרות תבל' (משלי ח, כו)" (ספרי,. דברים ז, יב). הרי "ארץ" זה א"י. וזה מפורש. בגמרא (תענית י ע"א) ע"י אותו הפסוק,
...
-
מדרש הנעלם - Hebrejskֳ¡ knihovna kabalistickֳ½ch textֵ¯: וארץ אותה המשובחת מכולן, וזו ארץ ישראל, וממנה נתהוו שאר הארצות, הה"ד
עד לא עשה
ארץ וחוצות, ארץ, זו ארץ ישראל, וחוצות, שאר הארצות שבחוצה לארץ.
... (cache)
-
ילקוט שמעוני - שלח לך: ארץ ישראל שחביבה מכל נבראת קודם לכל שנאמר
עד לא עשה ארץ וחוצות וראש עפרות תבל. ארץ אלו שאר ארצות, וחוצות אלו מד ברות, תבל זו ארץ ישראל.
... (cache)
-
פרק ו- טוב ורע: "עד לא עשה ארץ וחוצות", "קדם מפעליו מאז", כאשר החליט הקב"ה לברוא עולם ומלואו, עלתה בלבו הכוונה ליצור עולם בצלמו וכדמותו - דהיינו עולם
נטוב,
... (cache)
-
ספר שערי צדק - Hebrejskֳ¡ knihovna kabalistickֳ½ch textֵ¯:
... ובמקרא נקראו חוצות שנאמר
עד לא עשה ארץ וחוצות, וזהו סוד ויוצא אותו החוצה, ולא תהיה אשת המת החוצה, וכשבא יעקב אבינו עליו השלום עמד באמצע, אברהם בצד ימין
... (cache)
-
ילקוט שמעוני - לך לך: ויוצא אותו החוצה וכי מחוץ לעולם הביאו שאמר הכתוב ויוצא אותו החוצה אלא אחוי ליה שקקי שמיא כמה דאת אמר
עד לא עשה ארץ וחוצות והעלה אותו למעלה מכיפת הרקיע הוא
... (cache)
-
פרשת בחוקותי: חוקים שבהם חקקתי את התהום, שנאמר (משלי ה)
בחוקו חוג על פני תהום. חוק וחוג לגזירה שוה: ה [החוקים נגד היצה"ר]. ר' לוי, בשם ר' חמא ברבי חנינא אמר: חוקים שהם
... (cache)
-
תאריך:: חוקים שבהם חקקתי את התהום שנאמר (משלי ה) 'בחוקו חוג על פני תהום' ג€“ חוק וחוג לגזירה שווה". בריאת החוקיות בעצמה היא גילוי החסד הגבוה, הגואל את העולם מן
... (cache)
-
ירושלמי ברכות א א ג€“ ויקיטקסט: 6 ספטמבר 2009
... חמשים שנה ומה טעם (ישעיה מ) היושב על חוג הארץ וכתיב (איוב כב) וחוג שמים יתהלך וכתיב (משלי ח)
בחוקו חוג על פני תהום חוג חוג לגזירה שוה.
... (cache)
-
מדרש רבה - בחוקותי:
... חקו חוקות שבהם חקקתי את החול שנאמר (ירמיה ה) אשר שמתי חול גבול לים חוקים שבהם חקקתי את התהום שנאמר (משלי ה)
בחוקו חוג על פני תהום חוק וחוג לגזירה שוה:
... (cache)
-
בחדרי חרדים | פרשת השבוע - "בהר - בחוקתי": 1 מאי 2010
... חוקים שבהם חקקתי את התהום, שנאמר: (משלי ה)
בחוקו חוג על פני תהום. חוק וחוג לגזירה שוה: ה [החוקים נגד היצה"ר]
... (cache)
-
ז ר ע י ם ס ד ר ימ ל ש ו רי ד ומ ל ת:
בחוקו חוג על פני תהום חוג. חוג לגזירה שוה. תני עץ חיים מהלך חמש מאות שנה אמר רבי יודה בי ר. 'אלעאי לא סוף. דבר נופו אלא אפי
...
-
ירוטסיה טבמ - שולישה: בפס' ",27בהכינו שמים שם אני,
בחוקו חוג על פני תהום". זאת. אומרת שעוד לפני הבריאה ישוע היה, אם המשל הזה באמת מתייחס. לישוע. אם כך אין סתירה. ט.פ., קהילת יפו
... (cache)
-
תורה ומדע ג€“ ויקיפדיה: משלי ח' כז'-כט': "בהכינו שמיים שם אני,
חוג על פני תהום באמצעו שחקים ממעל, בעזוז מעינות תהום. בשומו לים חוקו, ומים לא יעברו פיו, בחוקי מוסדי הארץ.
... (cache)
-
מתן תורה - אסופות מדרש אומנות - קרן תל"י:
... שלא יציף את העולם שנא` בחקו
חוג על פני תהום (משלי ח`) ובה ברא חמה ולבנה שנאמר כה אמר ה` נותן שמש לאור יומם חקת ירח וכוכבים לאור לילה רוגע הים ויהמו גליו
... (cache)
-
מדרש תנחומא / פרשת בראשית: שנאמר: בחקו
חוג על פני תהום (משלי ח'). ובה ברא חמה ולבנה. שנאמר: כה אמר ה' נותן שמש לאור יומם חוקות ירח וכוכבים לאור לילה רוגע הים ויהמו גליו ה' צבאות שמו
... (cache)