קוד: פתה= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
פיתוי משמעו שכנוע אדם לעשות דבר שעלול להזיק לו, למשל:
הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם וְסַרְתֶּם וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם לָהֶם, וחרה אף ה' בכם ועצר את השמים ולא יהיה מטר..."
וַיַּעֲלוֹּ אֵלֶיהָ סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים וַיֹּאמְרוּ לָהּ ' פַּתִּי אוֹתוֹ וּרְאִי בַּמֶּה כֹּחוֹ גָדוֹל וּבַמֶּה נוּכַל לוֹ וַאֲסַרְנֻהוּ לְעַנֹּתוֹ...'"
וַיֹּאמֶר ה' מִי יְפַתֶּה אֶת אַחְאָב וְיַעַל וְיִפֹּל בְּרָמֹת גִּלְעָד וַיֹּאמֶר זֶה בְּכֹה וְזֶה אֹמֵר בְּכֹה... וַיֹּאמֶר אֵצֵא וְהָיִיתִי רוּחַ שֶׁקֶר בְּפִי כָּל נְבִיאָיו וַיֹּאמֶר תְּפַתֶּה וְגַם תּוּכָל צֵא וַעֲשֵׂה כֵן"
פִּתִּיתַנִי
ה' וָאֶפָּת, חֲזַקְתַּנִי וַתּוּכָל, הָיִיתִי לִשְׂחוֹק כָּל הַיּוֹם כֻּלֹּה לֹעֵג לִי...
כִּי שָׁמַעְתִּי דִּבַּת רַבִּים מָגוֹר מִסָּבִיב הַגִּידוּ וְנַגִּידֶנּוּ כֹּל אֱנוֹשׁ שְׁלוֹמִי שֹׁמְרֵי צַלְעִי אוּלַי יְפֻתֶּה וְנוּכְלָה לוֹ וְנִקְחָה נִקְמָתֵנוּ מִמֶּנּוּ"
אִישׁ חָמָס יְפַתֶּה רֵעֵהוּ, וְהוֹלִיכוֹ בְּדֶרֶךְ לֹא טוֹב"
בְּאֹרֶךְ אַפַּיִם יְפֻתֶּה קָצִין, וְלָשׁוֹן רַכָּה תִּשְׁבָּר גָּרֶם"
פֶּתִי יַאֲמִין לְכָל דָּבָר וְעָרוּם יָבִין לַאֲשֻׁרוֹ" (פירוט), משלי ט4-16: "
מִי פֶתִי יָסֻר הֵנָּה, [ו]חֲסַר לֵב [ו]אָמְרָה לּוֹ".
נָחֲלוּ פְתָאיִם אִוֶּלֶת וַעֲרוּמִים יַכְתִּרוּ דָעַת" (פירוט).
עָרוּם רָאָה רָעָה נִסְתָּר, פְּתָאיִם עָבְרוּ נֶעֱנָשׁוּ" (פירוט).
עַד מָתַי פְּתָיִם תְּאֵהֲבוּ פֶתִי..."
גּוֹלֶה סּוֹד הוֹלֵךְ רָכִיל, וּלְפֹתֶה שְׂפָתָיו לֹא תִתְעָרָב" (פירוט).
תּוֹרַת ה' תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ; עֵדוּת ה' נֶאֱמָנָה מַחְכִּימַת פֶּתִי"
לָתֵת לִפְתָאיִם עָרְמָה, לְנַעַר דַּעַת וּמְזִמָּה" (פירוט)
לֵץ תַּכֶּה, וּפֶתִי יַעְרִם; וְהוֹכִיחַ לְנָבוֹן, יָבִין דָּעַת" (פירוט)
בַּעְנָשׁ לֵץ, יֶחְכַּם פֶּתִי; וּבְהַשְׂכִּיל לְחָכָם, יִקַּח דָּעַת" (פירוט)
אין פתי אלא לשון פתוי" (שמות רבה ג א). ויש שהדגישו את המהירות שבה הפתי מתפתה, וקישרו את המילה פתי למילה פתאום: "
פתאום ענין מהירות הוא... ופתאים הם הנמהרים ביותר, שאין להם עיון בדבר ולא עצה כלל, כמו (איוב ה13) ועצת נפתלים נמהרה" (רמב"ן על במדבר יב ד). ראו פתאום.
2. פירוש נוסף המובא בדברי חז"ל הוא: "מהו
פתי? - נער, שכן בערביא קורין לנער
פתיא.
"
(שם).
הפתיים ביותר, שאינן מכירין דברים הסותרין זה את זה, ולא יבינו ענייני הדבר כדרך שמבינין שאר עם הארץ, וכן המבוהלין והנחפזין בדעתם, והמשתגעים בדעתן ביותר - הרי כל אלו בכלל השוטים..." (רמב"ם, הלכות עדות ט י; הלכות עדות לה / נשמת אברהם; ראו פתי בהלכה / אתר ויקישיבה). "
האנשים אשר אין דעתם שלימה להשכיל, ויטעה לבם בדברים בתחלת ענינם, יקראו פתאים" (רמב"ן על שמות כב טו)
לענ"ד, בלשון המקרא, משמעות זו מתאימה למושג
חסר לב, שהוא
אדם שחסרה לו היכולת לחשוב.
פתי יכול להיות אדם בעל כישורים שכליים נורמליים לחלוטין מבחינה רפואית
(בשמות רבה, שהובא למעלה, ה"פתי" הוא משה רבנו!), אלא שהוא מתקשה לשלוט ברגשותיו וביצריו ולכן מתפתה בקלות, כפי שפירשתי למעלה.
דוגמאות נוספות לשינויי משמעות ראו במאמר
לשון תורה לעצמה ולשון חכמים לעצמן.
כִּי מְשׁוּבַת פְּתָיִם תַּהַרְגֵם, וְשַׁלְוַת כְּסִילִים תְּאַבְּדֵם"
וָאֵרֶא בַפְּתָאיִם, אָבִינָה בַבָּנִים; נַעַר חֲסַר לֵב"
עִזְבוּ פְתָאיִם וִחְיוּ, וְאִשְׁרוּ בְּדֶרֶךְ בִּינָה"
אֵשֶׁת כְּסִילוּת הֹמִיָּה, פְּתַיּוּת וּבַל יָדְעָה מָּה"
וְכֵן תַּעֲשֶׂה בְּשִׁבְעָה בַחֹדֶשׁ מֵאִישׁ שֹׁגֶה וּמִפֶּתִי, וְכִפַּרְתֶּם אֶת הַבָּיִת": "איש שוגה" טימא את הבית מתוך טעות מחשבתית; "פתי" טימא את הבית מתוך פיתוי ועצלות.
שֹׁמֵר פְּתָאיִם ה', דַּלּוֹתִי וְלִי יְהוֹשִׁיעַ"
פֵּתַח דְּבָרֶיךָ יָאִיר, מֵבִין פְּתָיִים"
כִּי לֶאֱוִיל יַהֲרָג כָּעַשׂ, וּפֹתֶה תָּמִית קִנְאָה.
אֲנִי רָאִיתִי אֱוִיל מַשְׁרִישׁ, וָאֶקּוֹב נָוֵהוּ פִתְאֹם"
אַל תְּהִי עֵד חִנָּם בְּרֵעֶךָ, וַהֲפִתִּיתָ בִּשְׂפָתֶיךָ"
וְכִי יְפַתֶּה אִישׁ בְּתוּלָה אֲשֶׁר לֹא אֹרָשָׂה וְשָׁכַב עִמָּהּ מָהֹר יִמְהָרֶנָּה לּוֹ לְאִשָּׁה"
וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיֹּאמְרוּ לְאֵשֶׁת שִׁמְשׁוֹן פַּתִּי אֶת אִישֵׁךְ וְיַגֶּד לָנוּ אֶת הַחִידָה פֶּן נִשְׂרֹף אוֹתָךְ וְאֶת בֵּית אָבִיךְ בָּאֵשׁ הַלְיָרְשֵׁנוּ קְרָאֶתֶם לָנוּ הֲלֹא"
וְהַנָּבִיא כִי יְפֻתֶּה וְדִבֶּר דָּבָר אֲנִי ידוד פִּתֵּיתִי אֵת הַנָּבִיא הַהוּא וְנָטִיתִי אֶת יָדִי עָלָיו וְהִשְׁמַדְתִּיו מִתּוֹךְ עַמִּי יִשְׂרָאֵל"
לָכֵן הִנֵּה אָנֹכִי מְפַתֶּיהָ וְהֹלַכְתִּיהָ הַמִּדְבָּר וְדִבַּרְתִּי עַל לִבָּהּ"
אִם נִפְתָּה לִבִּי עַל אִשָּׁה וְעַל פֶּתַח רֵעִי אָרָבְתִּי"