רחמים = רגש של הזדהות עם הזולת והשתתפות בצערם

קוד: רחמים= בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אראל

אל:

רחמים הם רגש אינסטינקטיבי של השתתפות בצערו ובצרתו של הזולת:
המילה רחמים מזכירה את האיבר רֶחֶם - אולי משום שרגש ההשתתפות בצער מורגש בעיקר באיזור הבטן; בדומה למעיים:

סיבה נוספת היא, שהרחם הוא האיבר שדרכו נוצרים הקשרים החזקים ביותר - בין איש לאישה ובין אם לילדיה; רגש הרחמים, ההזדהות וההשתתפות בצער הזולת, הוא הרגש החזק ביותר שמקשר בין אנשים ומאפשר לאדם אחד להזדהות עם אדם אחר; ולכן קוראים לו על-שם הרֶחֶם.

רחמי ה'

לה' כמובן אין רֶחֶם, אבל בלשון המקרא אומרים שה' "מרחם" כאשר הוא מתייחס לצערם ולכאבם של בני האדם ומושיע אותם גם כאשר אינם צדיקים גמורים, למשל:
אחד מדרכי ה' הוא רחום (שמות לד; ראו דרכי ה' שהתגלו למשה). כיוון שגם אנחנו צריכים ללכת בדרכי ה', חשוב להגדיר את המשמעות המדוייקת של הרחמים.

פירושים נוספים

1. בלשון חז"ל, למילה רחמים ישנה, כנראה, משמעות שונה (ראו לשון תורה לעצמה ולשון חכמים לעצמם) - היא מציינת לא את הרגש הטבעי אלא את השיקול השכלי של ויתור:
  • רחמים בין אדם לאדם, בלשון חז"ל, משמעם הימנעות מהענשת המחוייב בעונש - ולכן המרחם על אכזרים סופו שהוא מתאכזר על רחמנים (בלשון המקרא, החלטה כזאת נקראת "חמלה").
  • מידת הרחמים של ה', בלשון חז"ל, היא מידה המאזנת את מידת הדין - בדחיית העונש כדי לתת לחוטא הזדמנות נוספת, בהקלת חומרת העונש כדי לאפשר לחוטא להישאר בחיים, ובקבלת התשובה והתיקון של מעשים שנעשו בעבר.
    • ליתר פירוט: ה' מנהיג את העולם בשלוש מידות: מידת הדין מתייחסת לאדם כפי שהוא עכשיו, וקובעת שהוא ראוי לקבל שכר ועונש לפי מעשיו הנוכחיים; מידת הרחמים מתייחסת לאדם כפי שהוא יכול להיות בעתיד, לפי הפוטנציאל שלו להשתפר ולעשות תשובה; ו מידת החסד מתייחסת לאדם כאל יציר כפיו של ה', הראוי לנתינה ולשפע בלי גבול ובלי תנאי (ע"פ הרב קוק, עולת ראי"ה על פרשת עקדת יצחק).
2. יש מפרשים, שהרחמים הם החלטה שכלית להתייחס באופן חיובי אל הזולת, מתוך הכרה בקשר שיש בינינו (ראו רש"ר הירש על בראשית מג14, מג30, שמות לג19, שמות לד6):
  • רחמים בין אדם לאדם נובעים מההכרה בכך שכולנו נולדנו מאותו רֶחֶם, כולנו יצירי כפיו של ה', ולכן טובתו של הזולת היא גם טובתי;
  • מידת הרחמים של ה' נובעת מכך שה' יצר אותנו, כביכול "הוליד" אותנו מתוך רחמו, ולכן הוא רואה בכל הבריות חלק ממנו.
גם המעיים, כמו הרחם, מציינים את ההולדה (בראשית טו4): "...אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ הוּא יִירָשְׁךָ"; ולכן הפירוש מתאים גם לביטוי המקביל "המו מעיי"

אך לענ"ד, פשט הפסוקים במקרא מתאים יותר לפירוש מלבי"ם, כפי שפירטתי למעלה.


נספח - פסוקים נוספים 

  • בראשית מג14: "וְאֵל שַׁדַּי יִתֵּן לָכֶם רַחֲמִים לִפְנֵי הָאִישׁ, וְשִׁלַּח לָכֶם אֶת אֲחִיכֶם אַחֵר וְאֶת בִּנְיָמִין; וַאֲנִי כַּאֲשֶׁר שָׁכֹלְתִּי שָׁכָלְתִּי"
  • שמות לג19: "וַיֹּאמֶר: אֲנִי אַעֲבִיר כָּל טוּבִי עַל פָּנֶיךָ וְקָרָאֶתִי בְשֵׁם ידוד לְפָנֶיךָ וְחַנֹּתִי אֶת אֲשֶׁר אָחֹן וְרִחַמְתִּי אֶת אֲשֶׁר אֲרַחֵם"
  • דברים יג18: "וְלֹא יִדְבַּק בְּיָדְךָ מְאוּמָה מִן הַחֵרֶם לְמַעַן יָשׁוּב ה' מֵחֲרוֹן אַפּוֹ וְנָתַן לְךָ רַחֲמִים וְרִחַמְךָ וְהִרְבֶּךָ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ" - ה' ייתן לך רגש של רחמים, במקום הרגש שהתקלקל כאשר עסקת בהריגה ואכזריות; וה' גם ירחם עליך בעצמו, יראה בצרתך (שנאלצת להשמיד עיר שלמה מישראל), וירבה אותך מחדש.
  • מלכים א ח50: "וְסָלַחְתָּ לְעַמְּךָ אֲשֶׁר חָטְאוּ לָךְ וּלְכָל פִּשְׁעֵיהֶם אֲשֶׁר פָּשְׁעוּ בָךְ וּנְתַתָּם לְרַחֲמִים לִפְנֵי שֹׁבֵיהֶם וְרִחֲמוּם"
  • מלכים ב יג23: "וַיָּחָן ה' אֹתָם וַיְרַחֲמֵם, וַיִּפֶן אֲלֵיהֶם לְמַעַן בְּרִיתוֹ אֶת אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב וְלֹא אָבָה הַשְׁחִיתָם וְלֹא הִשְׁלִיכָם מֵעַל פָּנָיו עַד עָתָּה"
  • ישעיהו ט16: "עַל כֵּן עַל בַּחוּרָיו לֹא יִשְׂמַח אֲדֹנָי וְאֶת יְתֹמָיו וְאֶת אַלְמְנֹתָיו לֹא יְרַחֵם כִּי כֻלּוֹ חָנֵף וּמֵרַע וְכָל פֶּה דֹּבֵר נְבָלָה בְּכָל זֹאת לֹא שָׁב אַפּוֹ וְעוֹד יָדוֹ נְטוּיָה"
  • ישעיהו מז6: "קָצַפְתִּי עַל עַמִּי חִלַּלְתִּי נַחֲלָתִי וָאֶתְּנֵם בְּיָדֵךְ לֹא שַׂמְתְּ לָהֶם רַחֲמִים עַל זָקֵן הִכְבַּדְתְּ עֻלֵּךְ מְאֹד"
  • ישעיהו מט10: "לֹא יִרְעָבוּ וְלֹא יִצְמָאוּ וְלֹא יַכֵּם שָׁרָב וָשָׁמֶשׁ כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם וְעַל מַבּוּעֵי מַיִם יְנַהֲלֵם"
  • ישעיהו מט15: "הֲתִשְׁכַּח אִשָּׁה עוּלָהּ מֵרַחֵם בֶּן בִּטְנָהּ גַּם אֵלֶּה תִשְׁכַּחְנָה וְאָנֹכִי לֹא אֶשְׁכָּחֵךְ"
  • ישעיהו נד7: "בְּרֶגַע קָטֹן עֲזַבְתִּיךְ וּבְרַחֲמִים גְּדֹלִים אֲקַבְּצֵךְ"
  • ישעיהו נד8: "בְּשֶׁצֶף קֶצֶף הִסְתַּרְתִּי פָנַי רֶגַע מִמֵּךְ וּבְחֶסֶד עוֹלָם רִחַמְתִּיךְ אָמַר גֹּאֲלֵךְ ידוד"
  • ישעיהו נד10: "כִּי הֶהָרִים יָמוּשׁוּ וְהַגְּבָעוֹת תְּמוּטֶנָה וְחַסְדִּי מֵאִתֵּךְ לֹא יָמוּשׁ וּבְרִית שְׁלוֹמִי לֹא תָמוּט אָמַר מְרַחֲמֵךְ ידוד"
  • ישעיהו נה7: "יַעֲזֹב רָשָׁע דַּרְכּוֹ וְאִישׁ אָוֶן מַחְשְׁבֹתָיו וְיָשֹׁב אֶל ידוד וִירַחֲמֵהוּ וְאֶל אֱלֹהֵינוּ כִּי יַרְבֶּה לִסְלוֹחַ"
  • ישעיהו ס10: "וּבָנוּ בְנֵי נֵכָר חֹמֹתַיִךְ וּמַלְכֵיהֶם יְשָׁרְתוּנֶךְ כִּי בְקִצְפִּי הִכִּיתִיךְ וּבִרְצוֹנִי רִחַמְתִּיךְ"
  • ישעיהו סג7: "חַסְדֵי ידוד אַזְכִּיר תְּהִלֹּת ידוד כְּעַל כֹּל אֲשֶׁר גְּמָלָנוּ ידוד וְרַב טוּב לְבֵית יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר גְּמָלָם כְּרַחֲמָיו וּכְרֹב חֲסָדָיו"
  • ישעיהו סג15: "הַבֵּט מִשָּׁמַיִם וּרְאֵה מִזְּבֻל קָדְשְׁךָ וְתִפְאַרְתֶּךָ אַיֵּה קִנְאָתְךָ וּגְבוּרֹתֶךָ הֲמוֹן מֵעֶיךָ וְרַחֲמֶיךָ אֵלַי הִתְאַפָּקוּ"
  • ירמיהו ו23: "קֶשֶׁת וְכִידוֹן יַחֲזִיקוּ אַכְזָרִי הוּא וְלֹא יְרַחֵמוּ קוֹלָם כַּיָּם יֶהֱמֶה וְעַל סוּסִים יִרְכָּבוּ עָרוּךְ כְּאִישׁ לַמִּלְחָמָה עָלַיִךְ בַּת צִיּוֹן"
  • ירמיהו יב15: "וְהָיָה אַחֲרֵי נָתְשִׁי אוֹתָם אָשׁוּב וְרִחַמְתִּים וַהֲשִׁבֹתִים אִישׁ לְנַחֲלָתוֹ וְאִישׁ לְאַרְצוֹ"
  • ירמיהו יג14: "וְנִפַּצְתִּים אִישׁ אֶל אָחִיו וְהָאָבוֹת וְהַבָּנִים יַחְדָּו נְאֻם ה', לֹא אֶחְמוֹל וְלֹא אָחוּס וְלֹא אֲרַחֵם מֵהַשְׁחִיתָם" (ראו מלבי"ם).
  • ירמיהו טז5: "כִּי כֹה אָמַר ה': אַל תָּבוֹא בֵּית מַרְזֵחַ וְאַל תֵּלֵךְ לִסְפּוֹד וְאַל תָּנֹד לָהֶם כִּי אָסַפְתִּי אֶת שְׁלוֹמִי מֵאֵת הָעָם הַזֶּה נְאֻם ה', אֶת הַחֶסֶד וְאֶת הָרַחֲמִים"
  • ירמיהו כא7: "וְאַחֲרֵי כֵן נְאֻם ידוד אֶתֵּן אֶת צִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה וְאֶת עֲבָדָיו וְאֶת הָעָם וְאֶת הַנִּשְׁאָרִים בָּעִיר הַזֹּאֶת מִן הַדֶּבֶר מִן הַחֶרֶב וּמִן הָרָעָב בְּיַד נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וּבְיַד אֹיְבֵיהֶם וּבְיַד מְבַקְשֵׁי נַפְשָׁם וְהִכָּם לְפִי חֶרֶב לֹא יָחוּס עֲלֵיהֶם וְלֹא יַחְמֹל וְלֹא יְרַחֵם"
  • ירמיהו ל18: "כֹּה אָמַר ידוד הִנְנִי שָׁב שְׁבוּת אָהֳלֵי יַעֲקוֹב וּמִשְׁכְּנֹתָיו אֲרַחֵם וְנִבְנְתָה עִיר עַל תִּלָּהּ וְאַרְמוֹן עַל מִשְׁפָּטוֹ יֵשֵׁב"
  • ירמיהו לג26: "גַּם זֶרַע יַעֲקוֹב וְדָוִד עַבְדִּי אֶמְאַס מִקַּחַת מִזַּרְעוֹ מֹשְׁלִים אֶל זֶרַע אַבְרָהָם יִשְׂחָק וְיַעֲקֹב כִּי אשוב[אָשִׁיב] אֶת שְׁבוּתָם וְרִחַמְתִּים"
  • ירמיהו מב12: "וְאֶתֵּן לָכֶם רַחֲמִים וְרִחַם אֶתְכֶם וְהֵשִׁיב אֶתְכֶם אֶל אַדְמַתְכֶם"
  • ירמיהו נ42: "קֶשֶׁת וְכִידֹן יַחֲזִיקוּ אַכְזָרִי הֵמָּה וְלֹא יְרַחֵמוּ קוֹלָם כַּיָּם יֶהֱמֶה וְעַל סוּסִים יִרְכָּבוּ עָרוּךְ כְּאִישׁ לַמִּלְחָמָה עָלַיִךְ בַּת בָּבֶל"
  • יחזקאל לט25: "לָכֵן כֹּה אָמַר אֲדֹנָי ידוד עַתָּה אָשִׁיב אֶת שבֵּית יַעֲקֹב וְרִחַמְתִּי כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל וְקִנֵּאֶתִי לְשֵׁם קָדְשִׁי"
  • הושע א6: "וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בַּת וַיֹּאמֶר לוֹ קְרָא שְׁמָהּ לֹא רֻחָמָה כִּי לֹא אוֹסִיף עוֹד אֲרַחֵם אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי נָשֹׂא אֶשָּׂא לָהֶם"
  • הושע א7: "וְאֶת בֵּית יְהוּדָה אֲרַחֵם וְהוֹשַׁעְתִּים בידוד אֱלֹהֵיהֶם וְלֹא אוֹשִׁיעֵם בְּקֶשֶׁת וּבְחֶרֶב וּבְמִלְחָמָה בְּסוּסִים וּבְפָרָשִׁים"
  • הושע ב3: "אִמְרוּ לַאֲחֵיכֶם עַמִּי וְלַאֲחוֹתֵיכֶם רֻחָמָה"
  • הושע ב6: "וְאֶת בָּנֶיהָ לֹא אֲרַחֵם כִּי בְנֵי זְנוּנִים הֵמָּה"
  • הושע ב21: "וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי לְעוֹלָם וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפָּט וּבְחֶסֶד וּבְרַחֲמִים"
  • הושע ב25: "וּזְרַעְתִּיהָ לִּי בָּאָרֶץ וְרִחַמְתִּי אֶת לֹא רֻחָמָה וְאָמַרְתִּי לְלֹא עַמִּי עַמִּי אַתָּה וְהוּא יֹאמַר אֱלֹהָי"
  • הושע יד4: "אַשּׁוּר לֹא יוֹשִׁיעֵנוּ עַל סוּס לֹא נִרְכָּב וְלֹא נֹאמַר עוֹד אֱלֹהֵינוּ לְמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ אֲשֶׁר בְּךָ יְרֻחַם יָתוֹם"
  • עמוס א11: "כֹּה אָמַר ידוד עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי אֱדוֹם וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ עַל רָדְפוֹ בַחֶרֶב אָחִיו וְשִׁחֵת רַחֲמָיו וַיִּטְרֹף לָעַד אַפּוֹ וְעֶבְרָתוֹ שְׁמָרָה נֶצַח"
  • מיכה ז19: "יָשׁוּב יְרַחֲמֵנוּ יִכְבֹּשׁ עונתינו וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל חַטֹּאותָם"
  • חבקוק ג2: "ידוד שָׁמַעְתִּי שִׁמְעֲךָ יָרֵאתִי ידוד פָּעָלְךָ בְּקֶרֶב שָׁנִים חַיֵּיהוּ בְּקֶרֶב שָׁנִים תּוֹדִיעַ בְּרֹגֶז רַחֵם תִּזְכּוֹר"
  • זכריה א12: "וַיַּעַן מַלְאַךְ ידוד וַיֹּאמַר ידוד צְבָאוֹת עַד מָתַי אַתָּה לֹא תְרַחֵם אֶת יְרוּשָׁלִַם וְאֵת עָרֵי יְהוּדָה אֲשֶׁר זָעַמְתָּה זֶה שִׁבְעִים שָׁנָה"
  • זכריה א16: "לָכֵן כֹּה אָמַר ידוד שַׁבְתִּי לִירוּשָׁלִַם בְּרַחֲמִים בֵּיתִי יִבָּנֶה בָּהּ נְאֻם ידוד צְבָאוֹת [וְקָו]ה יִנָּטֶה עַל יְרוּשָׁלִָם"
  • זכריה ז9: "כֹּה אָמַר ידוד צְבָאוֹת לֵאמֹר מִשְׁפַּט אֱמֶת שְׁפֹטוּ וְחֶסֶד וְרַחֲמִים עֲשׂוּ אִישׁ אֶת אָחִיו"
  • זכריה י6: "וְגִבַּרְתִּי אֶת בֵּית יְהוּדָה וְאֶת בֵּית יוֹסֵף אוֹשִׁיעַ וְהוֹשְׁבוֹתִים כִּי רִחַמְתִּים וְהָיוּ כַּאֲשֶׁר לֹא זְנַחְתִּים כִּי אֲנִי ידוד אֱלֹהֵיהֶם וְאֶעֱנֵם"
  • דברי הימים ב ל9: "כִּי בְשׁוּבְכֶם עַל ידוד אֲחֵיכֶם וּבְנֵיכֶם לְרַחֲמִים לִפְנֵי שׁוֹבֵיהֶם וְלָשׁוּב לָאָרֶץ הַזֹּאת כִּי חַנּוּן וְרַחוּם ידוד אֱלֹהֵיכֶם וְלֹא יָסִיר פָּנִים מִכֶּם אִם תָּשׁוּבוּ אֵלָיו"
  • תהלים יח2: "וַיֹּאמַר אֶרְחָמְךָ ידוד חִזְקִי"
  • תהלים כה6: "זְכֹר רַחֲמֶיךָ ידוד וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה"
  • תהלים מ12: "אַתָּה ידוד לֹא תִכְלָא רַחֲמֶיךָ מִמֶּנִּי חַסְדְּךָ וַאֲמִתְּךָ תָּמִיד יִצְּרוּנִי"
  • תהלים נא3: "חָנֵּנִי אֱלֹהִים כְּחַסְדֶּךָ כְּרֹב רַחֲמֶיךָ מְחֵה פְשָׁעָי"
  • תהלים סט17: "עֲנֵנִי ידוד כִּי טוֹב חַסְדֶּךָ כְּרֹב רַחֲמֶיךָ פְּנֵה אֵלָי"
  • תהלים עז10: "הֲשָׁכַח חַנּוֹת אֵל אִם קָפַץ בְּאַף רַחֲמָיו סֶלָה"
  • תהלים עט8: "אַל תִּזְכָּר לָנוּ עונת רִאשֹׁנִים מַהֵר יְקַדְּמוּנוּ רַחֲמֶיךָ כִּי דַלּוֹנוּ מְאֹד"
  • תהלים קב14: "אַתָּה תָקוּם תְּרַחֵם צִיּוֹן כִּי עֵת לְחֶנְנָהּ כִּי בָא מוֹעֵד"
  • תהלים קג4: "הַגּוֹאֵל מִשַּׁחַת חַיָּיְכִי הַמְעַטְּרֵכִי חֶסֶד וְרַחֲמִים"
  • תהלים קג13: "כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים רִחַם ידוד עַל יְרֵאָיו"
  • תהלים קו46: "וַיִּתֵּן אוֹתָם לְרַחֲמִים לִפְנֵי כָּל שׁוֹבֵיהֶם"
  • תהלים קטז5: "חַנּוּן ידוד וְצַדִּיק וֵאלֹהֵינוּ מְרַחֵם"
  • תהלים קיט77: "יְבֹאוּנִי רַחֲמֶיךָ וְאֶחְיֶה כִּי תוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי"
  • תהלים קיט156: "רַחֲמֶיךָ רַבִּים ידוד כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי"
  • תהלים קמה9: "טוֹב ידוד לַכֹּל וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו"
  • משלי יב10: "יוֹדֵעַ צַדִּיק נֶפֶשׁ בְּהֶמְתּוֹ וְרַחֲמֵי רְשָׁעִים אַכְזָרִי"
  • משלי כח13: "מְכַסֶּה פְשָׁעָיו לֹא יַצְלִיחַ וּמוֹדֶה וְעֹזֵב יְרֻחָם"
  • איכה ג22: "חַסְדֵי ידוד כִּי לֹא תָמְנוּ כִּי לֹא כָלוּ רַחֲמָיו"
  • איכה ג32: "כִּי אִם הוֹגָה וְרִחַם כְּרֹב חסדו[חֲסָדָיו]"
  • איכה ד10: "יְדֵי נָשִׁים רַחֲמָנִיּוֹת בִּשְּׁלוּ יַלְדֵיהֶן הָיוּ לְבָרוֹת לָמוֹ בְּשֶׁבֶר בַּת עַמִּי"
  • דניאל א9: "וַיִּתֵּן הָאֱלֹהִים אֶת דָּנִיֵּאל לְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים לִפְנֵי שַׂר הַסָּרִיסִים"
  • דניאל ב18: "וְרַחֲמִין לְמִבְעֵא מִן קֳדָם אֱלָהּ שְׁמַיָּא עַל רָזָה דְּנָה דִּי לָא יְהֹבְדוּן דָּנִיֵּאל וְחַבְרוֹהִי עִם שְׁאָר חַכִּימֵי בָבֶל"
  • דניאל ט9: "לַאדֹנָי אֱלֹהֵינוּ הָרַחֲמִים וְהַסְּלִחוֹת כִּי מָרַדְנוּ בּוֹ"
  • דניאל ט18: "הַטֵּה אֱלֹהַי אָזְנְךָ וּשֲׁמָע [פְּקַח]ה עֵינֶיךָ וּרְאֵה שֹׁמְמֹתֵינוּ וְהָעִיר אֲשֶׁר נִקְרָא שִׁמְךָ עָלֶיהָ כִּי לֹא עַל צִדְקֹתֵינוּ אֲנַחְנוּ מַפִּילִים תַּחֲנוּנֵינוּ לְפָנֶיךָ כִּי עַל רַחֲמֶיךָ הָרַבִּים"
  • נחמיה א11: "אָנָּא אֲדֹנָי תְּהִי נָּא אָזְנְךָ קַשֶּׁבֶת אֶל תְּפִלַּת עַבְדְּךָ וְאֶל תְּפִלַּת עֲבָדֶיךָ הַחֲפֵצִים לְיִרְאָה אֶת שְׁמֶךָ וְהַצְלִיחָה נָא לְעַבְדְּךָ הַיּוֹם וּתְנֵהוּ לְרַחֲמִים לִפְנֵי הָאִישׁ הַזֶּה וַאֲנִי הָיִיתִי מַשְׁקֶה לַמֶּלֶךְ"
  • נחמיה ט19: "וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים לֹא עֲזַבְתָּם בַּמִּדְבָּר אֶת עַמּוּד הֶעָנָן לֹא סָר מֵעֲלֵיהֶם בְּיוֹמָם לְהַנְחֹתָם בְּהַדֶּרֶךְ וְאֶת עַמּוּד הָאֵשׁ בְּלַיְלָה לְהָאִיר לָהֶם וְאֶת הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר יֵלְכוּ בָהּ"
  • נחמיה ט27: "וַתִּתְּנֵם בְּיַד צָרֵיהֶם וַיָּצֵרוּ לָהֶם וּבְעֵת צָרָתָם יִצְעֲקוּ אֵלֶיךָ וְאַתָּה מִשָּׁמַיִם תִּשְׁמָע וּכְרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים תִּתֵּן לָהֶם מוֹשִׁיעִים וְיוֹשִׁיעוּם מִיַּד צָרֵיהֶם"
  • נחמיה ט28: "וּכְנוֹחַ לָהֶם יָשׁוּבוּ לַעֲשׂוֹת רַע לְפָנֶיךָ וַתַּעַזְבֵם בְּיַד אֹיְבֵיהֶם וַיִּרְדּוּ בָהֶם וַיָּשׁוּבוּ וַיִּזְעָקוּךָ וְאַתָּה מִשָּׁמַיִם תִּשְׁמַע וְתַצִּילֵם כְּרַחֲמֶיךָ רַבּוֹת עִתִּים"
  • נחמיה ט31: "וּבְרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים לֹא עֲשִׂיתָם כָּלָה וְלֹא עֲזַבְתָּם כִּי אֵל חַנּוּן וְרַחוּם אָתָּה"


 

תגובות