אל תחליטו בשביל אחרים מה טוב להם

קוד: ביאור:משלי יד10 בתנ"ך

סוג: תוכן1

מאת: אראל

אל: סגלות משלי

משלי יד10: "לֵב יוֹדֵעַ מָרַּת נַפְשׁוֹ, וּבְשִׂמְחָתוֹ לֹא יִתְעָרַב זָר"

רק לבו של האדם עצמו יכול לדעת מה יגרום מורת -רוח (צער) לנפשו, ומה יגרום לו שמחה;

ולכן, ראוי שאדם זר לא ינסה להתערב, לקחת אחריות על השמחה או הצער שלו, כי הוא עלול לטעות ולהשיג תוצאות הפוכות.

סגולות

הפסוק מותח ביקורת על גישת ה התערבותיות (interventionism) - גישה האומרת שיש להתערב בחייהם של אנשים אחרים, לפעמים בניגוד לרצונם, כדי לעזור להם. גישה זו מתבטאת במספר תחומים:

1. התערבותיות רפואית - גישה שלפיה הרופאים צריכים לקבוע את הטיפול הטוב ביותר לחולה, ואין חשיבות לדעתו של החולה. זו היתה הגישה המקובלת בעולם במשך דורות רבים, החל מהיפוקרטס ועד מלחה"ע השניה (ראו מקורות אצל הרב פרופ' אברהם שטיינברג, אנציקלופדיה הלכתית רפואית, ערך הסכמה מדעת).

בתלמוד, בסוגיה העוסקת בחולה הצריך לאכול ביום הכיפורים, נאמר: "חולה - מאכילין אותו על פי בקיאין. אמר רבי ינאי:
'חולה אומר "צריך" ורופא אומר "אינו צריך" - שומעין לחולה'; מאי טעמא? לֵב יוֹדֵעַ מָרַּת נַפְשׁוֹ.    פשיטא!? מהו דתימא רופא קים ליה טפי - קא משמע לן.
'רופא אומר "צריך", וחולה אומר "אינו צריך" - שומעין לרופא'! מאי טעמא? תונבא (שטות [הלם, מבוכה] מחמת חוליו) הוא דנקיט ליה
" (בבלי יומא פג.).

כלומר, ישנה חשיבות מסויימת לדעתו של החולה - אם החולה מרגיש שהוא צריך לאכול, גם אם הרופא אומר שאינו צריך, מקבלים את דעתו של החולה, מתוך הנחה שהוא יודע הכי טוב עד כמה חייו נמצאים בסכנה (נפש = החיים, מרירות נפש = צער קשה כמוות).

מצד שני, אם החולה אומר שאינו צריך לאכול, והרופא אומר שהוא צריך, לא מקבלים את דעתו של החולה, ולא אומרים "לב יודע מרת נפשו", אלא מניחים שהוא מטושטש מחמת המחלה, וכופים עליו לאכול. זו גם הדעה המקובלת בהלכה (הסכמה מדעת שם).

אמנם, מאז מלחה"ע השניה, הגישה של "לב יודע מרת נפשו" נעשית יותר ויותר מקובלת בעולם, וגם החוק הישראלי קובע: "לא יינתן טיפול רפואי למטופל, אלא אם כן נתן לכך המטופל הסכמה מדעת", פרט למקרים חריגים שבהם "נשקפת למטופל סכנה חמורה, צפוי שהטיפול הרפואי ישפר במידה ניכרת את מצבו הרפואי של המטופל, וקיים יסוד סביר להניח שלאחר מתן הטיפול הרפואי יתן המטופל את הסכמתו למפרע" (חוק זכויות החולה, ה'תשנ"ו).

ראו עוד: זכות החולה שלא לקבל טיפול / עו"ד ירדנה קופ-יוסף, אנציקלופדיה יהודית דעת.

2. התערבותיות כלכלית - גישה שלפיה המדינה צריכה להתערב במשק במטרה להועיל לאזרחים, לדוגמה, לאסור על שכירים לעבוד בשכר נמוך, לחייב אנשים לחסוך בקרן פנסיה, וכו'.

הפסוק מזכיר, שהאדם עצמו יודע, יותר טוב מכל אחד אחר, מה רע ומה טוב עבורו, לדוגמה, ייתכן שהוא רוצה לעבוד בשכר נמוך כי אחרת לא ימצא עבודה כלל; ייתכן שהוא רוצה להשתמש בכספו כדי לקנות דירה להשקעה במקום לחסוך אותה בקרן פנסיה; וכו' - לב יודע מרת נפשו. לכן, כל התערבות זרה לא תשמח אותו ולא תעזור לו - ובשמחתו לא יתערב זר.

דוגמה שאני זוכר היטב: בתחילת שנת ה'תשס"ה הכריזו כמה ארגונים חברתיים חרם צרכנים על רשת חנויות כלשהי, שאסרה על המוכרים שלה לשבת על כיסא בזמן העבודה. כתוצאה מהמאבק הציבורי בנושא, נחתם הסכם שמחייב כל חנות לאפשר למוכרים לשבת או לפחות לעמוד על שטיח אורתופדי. ביקרתי באחד מסניפי הרשת ושאלתי את העובדים מה דעתם; הם אמרו שהמצב הקודם בכלל לא הפריע להם, זה נוח להם לעבוד בעמידה, וההסכם הוא מיותר מבחינתם. חשבתי שאולי הם פוחדים להגיד את האמת כי הבוס מאזין להם על-ידי אמצעי האזנה נסתרים, אז שאלתי אותם אם יש משהו שבכל-זאת מפריע להם, והם אמרו "כן, מפריע לנו שהמשכורת נכנסת ב-10 לחודש במקום ב-1 לחודש, כך אנחנו משלמים ריבית לבנק במשך 9 ימים נוספים". עד כמה שידוע לי (וייתכן שאני טועה), היוזמה לחרם לא הגיעה מהעובדים אלא מאנשים מבחוץ, שהחליטו על-דעת עצמם שהעובדים בטח סובלים מכך שהם נאלצים לעמוד, וחתמו על-דעת עצמם את ההסכם עם הרשת. מן הסתם יש עובדים שבאמת סובלים וההסכם באמת הועיל להם, אבל עם כל חיפושיי, לא מצאתי שום סקר שבדק מה חושבים רוב העובדים, ומה מפריע לרוב העובדים. אילו הארגונים החברתיים היו מאפשרים לעובדים להגן על זכויותיהם בעצמם, ייתכן שהתוצאות היו מועילות יותר.

3. העקרון נכון גם ביחסים בין-אישיים, ולכן, בדרך-כלל, הטוב ביותר הוא לשאול את הזולת מה הוא אוהב. שתי דוגמאות:

א. קטע (מצוטט מהזיכרון) מתוך משדר מספרי-סיפורים, שבו המספרים היו עיוורים. אחת העיוורות (שלצערי אינני זוכר את שמה) סיפרה על כמה סוגים של "אנשים טובים", שמנסים לעזור: "ישנם אנשים שמנסים לעזור לי לעבור את הכביש... למרות שאני בכלל צריכה ללכת לכיוון אחר.
ישנם אנשים שמכריזים בקול רם, כדי שכולם יידעו: 'היי, יש כאן עיוורת, זוזו, אתם מפריעים לה!'...
ישנם אנשים שמספרים לי על 'הבת של שכנה שלי, שהיתה... בדיוק באותו מצב שלך, ועשתה ניתוח, ועכשיו היא כבר לא... בדיוק באותו מצב שלך'.
וישנם גם המלאכים, אלה ששואלים 'את צריכה עזרה?'. לפעמים אנחנו צריכים עזרה, ולפעמים לא. צריך פשוט לשאול, זה הכל!
".

ב. דוגמה חיובית: "בכל פעם שמתקרבת עונת החגים, ג'ולי אשתי נותנת לי חבילה של קטלוגים, ובהם המתנות שהיא רוצה, מוקפות בעיגול בטוש אדום, ומסומנות בפתקיות דביקות. זה נהדר! ועוד יותר נהדר, האופן המשכנע שבו היא אומרת לי "כל הכבוד! איך ידעת?"..." (A.J.Jacobs, "The year of living Biblically", page 121, מתורגם לעברית)

דקויות

יודע, יתערב -

1. רוב המפרשים פירשו: יודע = חווה ומרגיש, יתערב = ישתתף, כמו תהלים קו35: "וַיִּתְעָרְבוּ בַגּוֹיִם וַיִּלְמְדוּ מַעֲשֵׂיהֶם", דניאל ב43: "די[וְדִי] חֲזַיְתָ פַּרְזְלָא מְעָרַב בַּחֲסַף טִינָא, מִתְעָרְבִין להון בִּזְרַע אֲנָשָׁא, וְלָא להון דָּבְקִין דְּנָה עִם דְּנָה, הֵא כְדִי פַרְזְלָא לָא מִתְעָרַב עִם חַסְפָּא": שמחתו של האדם שייכת רק לו, ואין לזרים שותפות ומעורבות בה.

2. ויש שפירש: יודע = חווה ומרגיש, יתערב = ירגיש נעימות ומתיקות, כמו משלי יג19: "תַּאֲוָה נִהְיָה תֶּעֱרַב לְנָפֶשׁ" (פירוט), משלי כ17: "עָרֵב לָאִישׁ לֶחֶם שָׁקֶר וְאַחַר יִמָּלֵא פִיהוּ חָצָץ", ירמיהו לא25: "וּשְׁנָתִי עָרְבָה לִּי": שמחתו של האדם שייכת רק לו, ואף זר לא ירגיש מתיקות וערבות ממנה. לפי זה, הניגוד אל מרת נפשו מדוייק יותר (דעת מקרא).

רק מי שסבל מרירות - יזכה ליהנות מהשמחה. חכמי המדרש  (שמות רבה יט א)הביאו כמה דוגמאות:

  • "כשם שהלב מרגיש בצרה שהוא מיצר, כך כשאדם שמח הלב שמח תחלה. וכן דוד אמר (תהלים לא, יא) לבי סחרחר, עזבני כחי. ובשמחתי לבי שמח תחלה, שנאמר (שם טז, ט) לכן שמח לבי ויגל כבודי. וכן הוא אומר (איכה א, כב) כי רבות אנחותי ולבי דוי. ולעתיד לבא מביא הקדוש ברוך הוא כל האיברים, ואינו מנחם תחלה אלא הלב, שנאמר (הושע ב, טז) ודברתי על לבה".
  • "חנה, הרבה היתה מצטערת, שנאמר (ש"א א, י) והיא מרת נפש, היא לעצמה. כיון שנפקדה, לא פקדה האלהים אלא לעצמה... (ש"א ב, א) עלץ לבי בה' כי שמחתי בישועתך, אני לעצמי שמחתי, אבל אחר לא ישמח עמי".
  • "השונמית, כשמת בנה ובאתה לקבול לאלישע, ומה כתיב (מ"ב ד, כז) ויגש גיחזי להדפה ויאמר איש האלהים הרפה לה כי נפשה מרה לה. כיון ששלח גיחזי להחיות בנה, ואמר לו (שם, כט) וקח משענתי בידך, אמרה לו השונמית (שם, ל) חי ה' וחי נפשך, עמדת במסטורין של אלהים מתחלה נתתה לי בן, אף עכשיו עמוד אתה במסטורין של אלהים והחיה אותו".
  • "דוד, בשעה שירד עם אכיש לסייע אותו, עשה שם שלשה ימים, ובאו עמלקים ושבו נשיו ובניו ושרפו את צקלג. התחיל דוד בוכה, שנאמר (ש"א ל, ו) ותצר לדוד מאד כי אמרו העם לסקלו. לא עשו אלא הצילו נשותיהן ובניהן ובנותיהן ובאו לארץ ישראל והעלו את ארון ה' ונתנוהו למקומו. מה כתיב שם (דה"א כט, ט) וגם דוד המלך שמח שמחה גדולה".
  • "ישראל, היו נתונין במצרים בשעבוד ( שמות א14: "וַיְמָרְרוּ אֵת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים וּבְכָל עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה אֶת כָּל עֲבֹדָתָם אֲשֶׁר עָבְדוּ בָהֶם בְּפָרֶךְ") וכיון שבאו לצאת וגזר עליהן הקדוש ברוך הוא לעשות פסח, באו המצרים לאכול עמהם. אמר להם האלהים (שמות יב מג): כָּל בֶּן נֵכָר לֹא יֹאכַל בּוֹ" - רק מי שאכל מרורים בשיעבוד, יאכל מרורים בסעודת הגאולה.
  • רעיון דומה נמצא בתלמוד: "כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה, ושאינו מתאבל על ירושלים אינו רואה בשמחתה " (בבלי תענית ל:), כמו שנאמר ב ישעיהו סו10: "שִׂמְחוּ אֶת יְרוּשָׁלִַם וְגִילוּ בָהּ כָּל אֹהֲבֶיהָ, שִׂישׂוּ אִתָּהּ מָשׂוֹשׂ כָּל הַמִּתְאַבְּלִים עָלֶיהָ".

והמפרשים הוסיפו:

  • "לב יודע מרת נפשו - טרחו ויגיעו שעמל בתורה, לפיכך בשמחתו לא יתערב זר - כשיקבל שכרו לעתיד" (רש"י פירוש ראשון, מצודות).
  • "לב יודע מרת נפשו - ישראל, שהם מרי נפש בגלות, והיו נהרגים על קדושת השם. ובשמחתו לא יתערב זר - לעתיד" (רש"י פירוש שני).
  • "לב יודע מרת נפשו. לב האדם, והוא השכל, יודע מרירות נפשו הבהמית וצערה מצד היות הנפש אחרת;   אך לא יתערב עמו זר משאר כחות הנפש בשמחתו במה שהשיג מהשגות עיוניו" (רלב"ג).

3. ולענ"ד יש לפרש: יודע = מבין ומכיר, יתערב = ייקח אחריות, כמו, משלי ו1: "בְּנִי, אִם עָרַבְתָּ לְרֵעֶךָ, תָּקַעְתָּ לַזָּר כַּפֶּיךָ" (פירוט), משלי יא15: "רַע יֵרוֹעַ כִּי עָרַב זָר, וְשֹׂנֵא תֹקְעִים בּוֹטֵחַ" (פירוט), משלי יז18: "אָדָם חֲסַר לֵב תּוֹקֵעַ כָּף, עֹרֵב עֲרֻבָּה לִפְנֵי רֵעֵהוּ" (פירוט), משלי כ16: "לְקַח בִּגְדוֹ כִּי עָרַב זָר, וּבְעַד נכרים[נָכְרִיָּה] חַבְלֵהוּ" (פירוט), משלי כב26: "אַל תְּהִי בְתֹקְעֵי כָף בַּעֹרְבִים מַשָּׁאוֹת" (פירוט), ואולי גם משלי כ19: "גּוֹלֶה סּוֹד הוֹלֵךְ רָכִיל, וּלְפֹתֶה שְׂפָתָיו לֹא תִתְעָרָב" (פירוט), משלי כד21: "עִם שׁוֹנִים אַל תִּתְעָרָב" (פירוט). (אמנם שני הפסוקים האחרונים יכולים להתפרש גם לפי משמעות 1). פירוש זה מתאים יותר להלכה התלמודית שנזכרה למעלה: "'חולה אומר "צריך" ורופא אומר "אינו צריך" - שומעין לחולה'; מאי טעמא? לֵב יוֹדֵעַ מָרַּת נַפְשׁוֹ" (בבלי יומא פג.).

לפי זה, "מרת נפשו" שייכת גם לחצי השני של הפסוק, ו"שמחתו" שייכת גם לחצי הראשון, וזה מדרכי התקבולת המקראית: לב יודע מרת נפשו ושמחתו, ולכן ראוי ש במרת נפשו ובשמחתו לא יתערב זר; ראו "סגולות".

הקבלות

פסוק נוסף מלמד, שכאשר אנחנו מנסים לזהות את מחשבותיו ורגשותיו של הזולת, במקרים רבים אנחנו למעשה רואים את עצמנו,  משלי כז19: "כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים, כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם": כמו המים הנמצאים בפנים של הזולת, בתוך העיניים שלו, המשקפים לנו את הפנים של עצמנו כאשר אנחנו מסתכלים לתוכם, כך לבו של הזולת משקף לנו את הלב של עצמנו, כאשר אנחנו מנסים להסתכל לתוכו (פירוט). אנחנו חושבים שאנחנו יודעים מה ישמח או יצער את הזולת, אבל למשה אנחנו רק משליכים על הזולת את התחושות הפרטיות שלנו.

גם בספר שמואל נאמר, שמואל א טז7: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל שְׁמוּאֵל אֶל תַּבֵּט אַל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ כִּי מְאַסְתִּיהוּ, כִּי לֹא אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם, כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וה' יִרְאֶה לַלֵּבָב" (פירוט) רק ה' יכול לראות את מחשבותיו של האדם.

במקום אחר נאמר, משלי כ5: "מַיִם עֲמֻקִּים עֵצָה בְלֶב אִישׁ, וְאִישׁ תְּבוּנָה יִדְלֶנָּה": איש תבונה יכול לדלות את העצה שנמצאת בלבם של אנשים אחרים, כלומר לדעת מה הם מתכננים לעשות (פירוט); אך לא כל אחד הוא איש תבונה, וגם איש תבונה לא יכול לדעת תמיד ובכל מצב מה יגרום לזולת לשמוח - ולכן עדיף לשאול.

לפי חלק מהפירושים, אפשר לזהות את מצב רוחו הנוכחי של האדם מתוך התבוננות בשפתיו - אם הוא מדבר דברי שמחה וצחוק בהתלהבות מוגזמת, ייתכן שהדבר מחפה על עצב, משלי כו23: "כֶּסֶף סִיגִים מְצֻפֶּה עַל חָרֶשׂ - שְׂפָתַיִם דֹּלְקִים וְלֶב רָע" (פירוט). אולם גם זה אינו וודאי, ובכל מקרה, אי אפשר לדעת מה יגרום לאדם להיות שמח או עצוב בעתיד.

""ויאמר שאול צר לי מאד וגו'" ולמה לא אמר לו באורים ותומים? א"ר יצחק ב"ר חייא: (משלי יד, י): "לב יודע מרת נפשו", שאילו אמר לו ב אורים ותומים היה לו לומר 'אתה הוא שגרמת על עצמך, לא אתה הוא שהכית נוב עיר הכהנים?!'" (ויקרא רבה כו ז).


ראו גם: פסוקים נוספים על שמחה ולב

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

  • לב יודע מרת נפשו – ויקיפדיה: לב יודע מרת נפשו הוא פסוק במשלי (פרק יד, פסוק י), המשמש ככלל הלכתי, לפיו אדם הינו סמכות רפואית מכריעה לגבי מצבו הבריאותי. על פי כלל זה הותר לעתים לאדם לעבור על איסור ... (cache)
  • זאת חקת הפסח: לב יודע מרת נפשו, זו חנה, שהרבה היתה מצטערת, שנאמר (ש"א א, י): והיא מרת נפש, היא לעצמה, ... לב יודע מרת נפשו, זה דוד, בשעה שירד עם אכיש לסייע אותו, עשה שם שלשה ימים ובאו ... (cache)
  • לימוד יומי limudyomi, תנ"ך: "לב - יודע מרת נפשו; ובשמחתו - לא יתערב זר (משלי, יד, י). [נראה שפירושו כך - גם אם אנשים אחרים משתתפים בצער או בשמחה של אדם, מכל מקום, את מלוא עוצמת השמחה או העצב ... (cache)
  • ביאת משיח עכשיו לאור המצב הרוחני האישי: לב יודע מרת נפשו, ואני מתמודד עם אותה בעיה כמוך. ... "גם על מה שנוגע בעניני הנפש, אשר לב יודע מרת נפשו שלא יצא ידי חובתו בעבדות הבורא, ולא שב עדיין בתשובה שלימה לנכון, וירא ... (cache)
  • יחס אישי לכל בהמה: ... לשון הקודש [היברו]: צו ענטפערן, וועט נעמען זייער אסאך ציט און כח, נערוון און געפיל, און נאך אלעם וועסטו נישט פארשטיין, אבער לב יודע מרת נפשו, יודע צדיק נפש בהמתו, האדם יראה. (cache)
  • תניא - אגרת התשובה - פרק ג: וכן לשאר עונות כיוצא בהן אשר כל לב יודע מרת נפשו וחפץ בהצדקה: אכן מספר הצומות העודפי' על רנ"ב וכה"ג שהיה צריך להתענות לחוש לדעת המחמירי' להתענות מספר הצומות שעל כל ... (cache)
  • הדפס: והתשובה לטענה זו, כי לב יודע מרת נפשו, ואנשים רבים שהתחברו לאינטרנט רגיל, כולם יעידון יגידון כי מצבם הרוחני ירד אלף מדרגות אחורנית מחמת קלקולי האינטרנט, וכמה וכמה נפשות ... (cache)
  • לב: זה שאמר הכתוב לב יודע מרת נפשו ובשמחתו לא יתערב זר (משלי י"ד) מהו כך, אלא כשם שהלב מרגיש בצרה שהוא מיצר, כך כשאדם שמח, הלב שמח תחלה... ולעתיד לבא הקב"ה מביא כל ... (cache)
  • גיל הנישואין:למה מוקדם?? - שאל את הרב - כיפה: אמר החכם באדם " לב יודע מרת נפשו " כלומר האדם בעצמו יודע מה טוב לו. יש גיל שבו האדם מרגיש שהוא בשל לקראת נישואין. ויש פעמים שלמרות הבשלות הוא חושש מכל מיני סיבות ... (cache)
  • גבריאל מלמד להתוודות / רוני שוויקה « מוסף "שבת" – לתורה, הגות ספרות ואמנות: 25 ספטמבר 2012 ... פירוט החטאים בווידוי ובמחרוזת 'על חטא שחטאנו לפניך', תחת שתסמן את הווידוי כווידוי פרטי של " לב יודע מרת נפשו ", הפך את הווידוי ללא אישי במוצהר, כאשר היחיד ... (cache)
  • Yeshiva.org.il- כי קרוב אליך הדבר מאד - התשובה: ואכן " לב יודע מרת נפשו " מה שעליו לתקן, וכמה קשה הדבר בדברים שכבר התרגלנו עליהם ונעשו לנו כהיתר, כפי שמובא בגמ' (יומא דף פו עמוד ב) "דאמר רב הונא: כיון שעבר אדם עבירה ... (cache)
  • חוק לישראל השלם - פרשת בא: רש''י לב יודע. מרת נפשו. טרחו ויגיעו שעמל בתורה לפיכך בשמחתו לא יתערב זר כשיקבל שכרו לעתיד. ד''א לב יודע מרת נפשו ישראל שהם מרי נפש בגלות והיו נהרגים על קדושת השם ... (cache)
  • Yeshiva.org.il- לולא האמנתי: מי שנקודת אמת פנימית בלבו בודאי מתמלא בחרדה ממה שמוטל עליו לתקן ד" לב יודע מרת נפשו ", וכמה קשה לחזור בתשובת אמת יציבה וקימת, שלא תהיה רק כארוע חולף. והנה בימים אלו ... (cache)
  • דבר הרב – תשרי תשע"ג | מוסדות שבילי אור חיפה בראשות הרב פרץ מאיר...: לב יודע מרת נפשו. כל אחד יודע עד כמה ניתן להעמיק בתשובה עד שתהא כראוי. לא-פעם נדרשת התאמצות והתעצמות-בכוחות-נפש כדי להגיע ל'גדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד'. אמת ... (cache)
  • להגיע לשמחה בדרך הקבלה וידאו: הדין אומר ששומעים ליהודי, לא לרופא, והפסוק ממנו לומדים זה מ" לב יודע מרת נפשו ", החלק הראשון. ... " לב יודע מרת נפשו " – אם אינך מוצא אדם שיודע את מרת נפשך שמור את מרת נפשך ... (cache)
  • הלב יודע אם לעקל אם לעקלקלות – ויקיפדיה: איכה רבה, מהדורת בובר, א,ה, עמ' 68 (בנדפס: א,לא). ^ הביטוי "לב יודע" ללא ה"א הידיעה בא כבר בלשון המקרא הקלאסית; "לב יודע מרת נפשו" (משלי יד,י); ^ "לב אנוש ישנא פניו, אם לטוב ... (cache)
  • וטהר לבנו לעבדך באמת / הרב ד"ר יהודה ברנדס: שיודע מה עשה ומתבייש מעצמו, לכך נאמר לב יודע מרת נפשו ובשמחתו לא יתערב זר" (משלי יד י). אופיה של תפילה – עבודה שבלב, תלוי מאד במצבו של הלב. אם עומד האדם לתפילה בלי ... (cache)
  • משלי - רש''י: אפיימינ''ט בלע''ז הקב''ה מרוצה להם: {י} לב יודע. מרת נפשו. טרחו ויגיעו ... ד''א לב יודע מרת נפשו ישראל שהם מרי נפש בגלות והיו נהרגים על קדושת השם ובשמחתו לא יתערב זר לעתיד. (cache)
  • ליל זועה / י"ל פרץ: "לב יודע מרת נפשו "… ומרגיש הוא כי שם, בלבו עמוק-עמוק, צפוּנה הסבּה, הוא האסון אשר קרהו, אך כוח זכרונו – הדלי המעלה עמוקות מן הבאר הזאת – התקלקל, – ולא ימלא היום את ... (cache)
  • כיצד נזכה לתשובה ונתמיד בה?: וכל לב יודע מרת נפשו שלא הועילו מאומה אחר עבור זמן קצר או עכ"פ זמן לא רב, ושורש הענין הוא, כי אף שהחרטה היתה אמיתית, אך הקבלה אף שאמיתית היא, לא נבחנה בזר המחשבה ... (cache)
  • דין חולה ביום הכיפורים: "חולה מאכלין אותו על פי בקיאין... לב יודע מרת נפשו ". ב. תוס' ד"ה הא, מר. רי"ף ד.-ד: באלפס, "חולה מאכילין אותו ע"פ בקיאין... לב יודע מרת נפשו ". ר"ן מד"ה מתני' חולה עד ד"ה ירושלמי ... (cache)
  • קטגוריה:משלי יב י – ויקיטקסט: 29 יוני 2009 ... הקודש [היברו]: צו ענטפערן, וועט נעמען זייער אסאך ציט און כח, נערוון און געפיל, און נאך אלעם וועסטו נישט פארשטיין, אבער לב יודע מרת נפשו, יודע צדיק נפש בהמתו, ... (cache)
  • השכל והלב ומה שבניהם... - לקראת נישואין וזוגיות - פורומים - ערוץ 7: לב יודע מרת נפשו ובשמחתו לא יתערב זר..." אנחנו באמת מקווים שבעז"ה זה יסתים בצד השמח אבל הלב לעניות דעתי יש לו ובו ניאנסים קטנים שהשכל לא מבחין ... (cache)
  • ודע מה שתשיב: יוני 2012: 14 יוני 2012 ... מדי שנה מדבר ראש הישיבה באופן כללי על ענייני תשובה, ומותיר את שלב המסקנות לתלמידי הישיבה, בבחינת ' לב יודע מרת נפשו '. תלמידי הישיבה הוותיקים מספרים כי ... (cache)
  • פרשת תולדות - נשי עשו - גיליונות נחמה ליבוביץ: ... יאמר מורָה לנקיבה וכשהוא דבוק יאמר מורת רוח קונט"ר דיאנ"ץ אבל (משלי י"ד י') "לב יודע מרת נפשו " ... ד"ה מורת רוח: מרירות רוח, כמו (משלי י"ד) "לב יודע מרת נפשו " והוא ענין עצבון. (cache)
  • ילקוט שמעוני: הלב יודע, לב יודע מרת נפשו. הלב עומד, היעמוד לבך. הלב נופל, אל יפול לב אדם עליו. הלב מהלך, ויאמר לא לבי הלך. הלב שמח, לכן שמח לבי. הלב מתנחם, דברו על לב ירושלים. (cache)
  • פרק 68 הדרשה שנאמרה בעצרת שק ואפר הראשונה: דהיינו שאדם צריך " לב יודע מרת נפשו ", אני מכוון להוכיח את עצמי יותר מהאחרים. ... והעיקר שהבן אדם יהיה עם החלטות מעשיות, כל אדם, כמו שאמרנו: "לב יודע מרת נפשו" - מה הדברים ... (cache)
  • מרכז ישיבות בני עקיבא - סוכות – חג לאומי או אוניברסאלי?: א"ל האלהים חס ושלום כל בן נכר לא יאכל בו, הוי לב יודע מרת נפשו ובשמחתו לא יתערב זר". וכן בחג השבועות (שמות יט,ג-ו): "וּמֹשֶׁה עָלָה אֶל הָאֱ-לֹהִים וַיִּקְרָא אֵלָיו ד' מִן ... (cache)
  • באורי אגדות יומא ג: אמנם שישראל גבוהים מן המלאכים הוא מצד שעושים רצונו של מקום, אבל לב יודע מרת נפשו, ואנו מחזיקים עצמנו לבלתי-ראויים, על כן אנו אומרים בשכמל"ו. אך שעת קבלת עול מלכות שמים ... (cache)
  • הדרך לתשובה: ובפרט בזמני התשובה בימים הנוראים כשמקבלים על עצמם לחזור בתשובה בחרטה על העבר, חרטה גמורה. ובקבלה על העתיד, קבלה גמורה. וכל לב יודע מרת נפשו שלא הועילו מאומה אחר ... (cache)
  • רפואה בשבת – ויקיפדיה: ... שהחולה לא מאשר זאת), וגם לחולה יש סמכות לומר כי מדובר בסכנה או שמדובר במחלה שעלולה להחמיר ולבוא לידי מצב של סכנת חיים, על פי הכלל " לב יודע מרת נפשו " מאמינים לרופא. (cache)
  • ודע מה שתשיב: 14 יוני 2012 ... מדי שנה מדבר ראש הישיבה באופן כללי על ענייני תשובה, ומותיר את שלב המסקנות לתלמידי הישיבה, בבחינת ' לב יודע מרת נפשו '. תלמידי הישיבה הוותיקים מספרים כי ... (cache)
  • סדנאות במשפט העברי: ויש מקצת נבונים שאמרו דלא דמיא כלל, דבשלמא גבי אכילה, שייך למימר שפיר " לב יודע מרת נפשו ", אבל לגבי שאר תרופות, אין החולים בקיאים בחולי שלהם, ולבקיאים שומעים ולא לחולה. (cache)
  • חלל / י"ח ברנר: לב יודע מרת נפשו. כי מי כמוהו מרגיש כמה מרוסק ומקולקל קולו באמת, כמה כוח ואון הוא מאבד על כל שוועה, על כל סלסול-בגרון, בהתעורר בו החפץ להפליא. לו נדמה רק, כי קולו, למיצער, ... (cache)
  • שאל את הרב -דין » מאגר השו"ת קידושין בעד אחד, קידושי שחוק, ולשונות הקידושין: 16 יולי 2012 ... אני יודע שאין הרבה "בשר" בשאלה אך השאלה היא יותר בחזקת " לב יודע מרת נפשו " וכיוון שזה מציק לי אני שואל. תודה רבה על הסבלנות. תשובה: שלום רב. (cache)
  • שיחת משתמש:טיפוסי/ארכיון 2 – ויקיפדיה: ... 45 אנא הנח לערך גביעונית; 46 שיחת משתמש:כיכר השבת/פרשת האם המרעיבה; 47 לב יודע מרת נפשו; 48 חברותא (ארגון חרדי); 49 משתמש:כיכר השבת/פרשת האם המרעיבה ... (cache)
  • ספר התניא - אגרת התשובה: וכן לשאר עוונות כיוצא בהן, אשר כל לב יודע מרת נפשו וחפץ בהצדקה. אכן מספר הצומות העודפים על רנ"ב וכהאי גוונא, שהיה צריך להתענות, לחוש לדעת המחמירים להתענות מספר הצומות ... (cache)
  • ישיבת ההסדר רמת גן - הרב יהושע שפירא: לב יודע מרת נפשו, שגם לאחר שעמלים ימים ושנים על תיקון המידות ועילויין, על תוספת קדושה וקרבת ה', עלולים ליפול נפילות צורבות ומרות, שמעוררות תמיהה קשה, שמא לא היה ממש בכל ... (cache)
  • שער ברסלב - במערת אליהו: "לב יודע מרת נפשו" (משלי יד). הדברים שכואבים למערכת הנפש שלי, שהיא מערכת החיות המוחשת ביותר, ה'אני' שלכם שאותו אתם חשים בצורה הכי עמוקה, הלב יודע אותם. מערכת הלב ... (cache)
  • more "לב יודע מרת נפשו ":
  • לפרשות טהרות: וטהר לבנו לעבדך באמת: שיודע מה עשה ומתבייש מעצמו, לכך נאמר לב יודע מרת נפשו ובשמחתו לא יתערב זר" (משלי יד י). אופיה של תפילה – עבודה שבלב, תלוי מאד במצבו של הלב. אם עומד האדם לתפילה בלי ... (cache)
  • פרשת בא: א [לב יודע מרת נפשו ובשמחתו לא יתערב זר ] ב [חוקת הפסח וחוקת התורה] ג [ג' דברים עשה משה וה' הסכים עמו] ד [בחוץ לא ילין גר] ה [בזכות דם פסח ודם מילה נגאלו ישראל] ו [כי בחפזון ... (cache)
  • בית רשעים יישמד, ואוהל ישרים יפריח: נפשו ובשמחתו לא יתערב זר: (יא) בית רשעים ישמד ואהל ישרים יפריח: (יב) יש דרך ישר לפני איש ואחריתה דרכי מות: (יג) גם בשחק יכאב לב ואחריתה שמחה תוגה: (יד)... (cache); מדרש ... (cache)
  • משפטים לחיים-מהתנך - FXP: "לב - יודע מרת נפשו; ובשמחתו - לא יתערב זר (משלי, יד, י). [נראה שפירושו כך - גם אם אנשים אחרים משתתפים בצער או בשמחה של אדם, מכל מקום, את מלוא עוצמת ... (cache)
  • ויגש: "ובשמחתו לא יתערב זר (משלי יד). אמר הקב"ה: ישראל היו משועבדים בטיט ובלבנים במצרים ויתרו יושב בתוך ביתו השקט ובטח, ובא לראות בשמחת התורה עם בניי? לפיכך: וישלח משה את ... (cache)
  • מאמרים - נאוה מרום - אימון COACING-הרפיה-קריסטלים: (משלי יד 10): "לב יודע מרת נפשו, ובשמחתו לא יתערב זר ". אמנם, לפי פסוק אחר, לפעמים בכל-זאת אפשר לנסות להתבונן בזולת כדי להבין אם הוא שמח או עצוב - לפחות לפי אחד ... (cache)
  • ספר משלי: כדאי להזכיר גם מקצת הסתכלויות פסיכולוגיות נאות מעין: "דאגה בלב איש ישחנה" (יב 25), "תוחלת ממשכה מחלה לב" (יג 12), "לב יודע מרת נפשו ובשמחתו לא יתערב זר" (יד 10), "מענה ... (cache)
  • 11 7 Issachar ber Zlotchov.htm: ... מי שהוא בעל בינה ומשבר המרות היינו השררות דהיינו הממשלה של נפשה היינו של נפש הבהמיות דהוא התאווה אז ובשמחתו לא יתערב זר היינו שאינם יונקים החיצונים משמחתו ותענוגים. (cache)
  • תבונה וטוב-טעם: נשים ותלמוד תורה: כיון שנפקדה לא פקדה האלהים אלא לעצמה שנא' ובשמחתו לא יתערב זר וכתבי עלץ לבי בה' כי שמחתי בישועתך, אני לעצמי שמחתי אבל אחר לא ישמח עמי. [7] הביטוי הרבני לדבר הוא "מי ... (cache)
  • משלי - ללא ניקוד: ... ובל ידעת שפתי דעת: {ח} חכמת ערום הבין דרכו ואולת כסילים מרמה: {ט} אולים יליץ אשם ובין ישרים רצון: {י} לב יודע מרת נפשו ובשמחתו לא יתערב זר: {יא} בית רשעים ישמד ואהל ישרים ... (cache)
  • "שידרוג גירסא" – האם זה משתלם?: 27 אוקטובר 2011 ... וידע אינש בנפשו, ולב יודע צרת נפשו ובשמחתו לא יתערב זר. אני לא אומר שזוהי סיבה יחידה להתקרב אל הרב יצחק, אבל זו סיבה מספקת בהחלט. ובדא"ג מכאן יש ... (cache)
  • קרן אור לימודי קבלה - רבי דוד קורן.0545-309-491 האתר הגדול המוביל...: יד,י לב--יודע, מרת נפשו; ובשמחתו, לא-יתערב זר. יד,יא בית רשעים, ישמד; ואהל ישרים יפריח. יד,יב יש דרך ישר, לפני-איש; ואחריתה, דרכי-מות. יד,יג גם-בשחק יכאב-לב; ואחריתה שמחה ... (cache)
  • ישיבת היכל אליהו, פירוש על אגדתות ממסכת פסחים: ... ניתן לשתף בהם את הציבור "לב יודע מרת נפשו ובשמחתו לא יתערב זר" (משלי,יד) וישנם מצבים בהם דווקא ההשתתפות עם הציבור וההשתייכות אליו היא זו שנותנת כח ומשמעות לתפילה ... (cache)
  • זוהר שמות פרשת תרומה: ... כדין עיילין לה לגביה בלחישו, אמאי בלחישו בגין דלא יתערב זר בההיא חדוה כמה דאת אמר (משלי יד) ובשמחתו לא יתערב זר, כיון דאיהו אתיחד לעילא בשית סטרין, אוף הכי איהי אתיחדת ... (cache)
  • לשון הרע: אוילים יליץ אשם ובין ישרים רצון, לב יודע מרת נפשו ובשמחתו לא יתערב זר ". פירוש, האויל יליץ חובה, כי יחפש מומי בני אדם ואשמתם, ויתן בהם דופי ופגם, ולא ידבר לעולם בשבח ודבר טוב ... (cache)
  • ילקוט שמעוני - יתרו: וישלח משה את חותנו ואחר כך בחדש השלישי אמר שלמה לב יודע מרת נפשו ובשמחתו לא יתערב זר. אמר הקב"ה בני היו משועבדין בטיט ולבנים ויתרו היה יושב בתוך ביתו בבטח והשקט ובא ... (cache)
  • יתרו: ולפיכך ובשמחתו לא יתערב זר (משלי י"ד), אמר הקב"ה בני היו משועבדים בטיט ובלבנים ויתרו היה יושב בתוך ביתו בהשקט, ובא לראות בשמחת התורה עם בני, לכך וישלח משה את חותנו, ... (cache)
  • ynet עבדי החירות - יהדות: 28 ינואר 2011 ... 31.01 11 45 כיצד בוחנים מאורעות point of view המדע העליז 31.01 11 לב יודע מרת נפשו ובשמחתו לא יתערב זר לת דודי פ ת 31.01 11 הוא שאמרתי אדם רואה ... (cache)
  • משלי: ט אווילים, יליץ אשם; ובין ישרים רצון. הפסוק פנוי... לחצו לבחירה. י לב--יודע, מורת נפשו; ובשמחתו, לא-יתערב זר. הפסוק פנוי... לחצו לבחירה. יא בית רשעים, יישמד; ואוהל ישרים יפריח. (cache)
  • ספר משלי פרק יד: ובשמחתו לא יתערב זר: אחרי שאמנון הודח מן המלוכה בגלל חטאו, וכלאב לא חפץ בה, נראה היה שאבשלום השלישי יזכה בה (לפני שרצח את אמנון) – אבל דוד ידע שבשמחת משיחת יורשו ... (cache)
  • ילקוט שמעוני: אמר שלמה: לב יודע מרת נפשו ובשמחתו לא יתערב זר. אמר הקב"ה: בני היו משועבדין בטיט ולבנים, ויתרו היה יושב בתוך ביתו בבטח והשקט ובא לראות בשמחת התורה עם בני? (cache)
  • תוכן מפורט חומש שמות: א [לב יודע מרת נפשו ובשמחתו לא יתערב זר ] ב [חוקת הפסח וחוקת התורה] ג [ג' דברים עשה משה וה' הסכים עמו] ד [בחוץ לא ילין גר] ה [בזכות דם פסח ודם מילה נגאלו ישראל] ו [כי בחפזון ... (cache)
  • פלא יועץ ש – ויקיטקסט: 26 אוקטובר 2012 ... ואפלו צרת הנפש, כגון על חרבן בית המקדש ועל חטאיו, שחובה להצטער ולהתאונן לא כל העתים שוות, אלא זמן עציבותא לחוד וזמן חדוה לחוד, ובשמחתו לא יתערב זר: ... (cache)
  • more "ובשמחתו לא יתערב זר ":

תגובות