קוד: אף כי= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
כִּי אָנֹכִי יָדַעְתִּי אֶת מֶרְיְךָ וְאֶת עָרְפְּךָ הַקָּשֶׁה; הֵן בְּעוֹדֶנִּי חַי עִמָּכֶם הַיּוֹם מַמְרִים הֱיִתֶם עִם ה', וְאַף כִּי אַחֲרֵי מוֹתִי": משה מספר לבני-ישראל על מצבם הרוחני העגום: "כשאני אתכם אתם חוטאים, קל וחומר שתחטאו כשכבר לא אהיה כאן".
ראו נא, כִּי אֹרו עיני כִּי טעמתי מעט דבש הזה. אַף כִּי לוּא אָכֹל אָכַל הַיּוֹם הָעָם מִשְּׁלַל אֹיְבָיו אֲשֶׁר מָצָא, כִּי עַתָּה לֹא רָבְתָה מַכָּה בַּפְּלִשְׁתִּים": יהונתן מסביר לעם שהצבא צועד על קיבתו: "ראו כמה התחזקתי כשאכלתי רק טיפת דבש, קל וחומר שהיינו מתחזקים אם היינו אוכלים כמו שצריך".
הֵן צַדִּיק בָּאָרֶץ יְשֻׁלָּם, אַף כִּי רָשָׁע וְחוֹטֵא" - גם צדיק מקבל גמול ועונש על מעשיו הרעים, קל וחומר שהרשע ייענש (פירוט).
שְׁאוֹל וַאֲבַדּוֹן נֶגֶד ה', אַף כִּי לִבּוֹת בְּנֵי אָדָם" - ה' רואה את כל המון האנשים המתים ויורדים לשאול, קל וחומר שהוא רואה את כל המחשבות המתחלפות בלב בני האדם (פירוט).
לֹא נָאוָה לְנָבָל שְׂפַת יֶתֶר, אַף כִּי לְנָדִיב שְׂפַת שָׁקֶר" - גם לאדם גס ונבל לא נאה להגיד יותר ממה שהוא מתכוון לעשות, קל וחומר שאין זה נאה לך, הקורא הנדיב, להגיד דבר שאינך מתכוון לעשות כלל (פירוט).
כָּל אֲחֵי רָשׁ שְׂנֵאֻהוּ, אַף כִּי מְרֵעֵהוּ רָחֲקוּ מִמֶּנּוּ; מְרַדֵּף אֲמָרִים לאהֵמָּה" - אפילו קרובי משפחתו של העני שונאים אותו, קל וחומר שמכריו האחרים מתרחקים ממנו (פירוט).
לֹא נָאוֶה לִכְסִיל תַּעֲנוּג, אַף כִּי לְעֶבֶד מְשֹׁל בְּשָׂרִים" - חיי תענוג עלולים לגרום לכסיל להתנוון, ועוד יותר מזה, שלטון ושררה עלולים להשחית את העבד שאינו משכיל (פירוט).
זֶבַח רְשָׁעִים תּוֹעֵבָה, אַף כִּי בְזִמָּה יְבִיאֶנּוּ" - קרבן שמביאים רשעים הוא מתועב גם כשהם מביאים אותו בכוונה טובה, קל וחומר כשהם מביאים אותו מתוך כוונה רעה (פירוט).
וַיַּעַן דָּוִד אֶת הַכֹּהֵן וַיֹּאמֶר לוֹ 'כִּי אִם אִשָּׁה עֲצֻרָה לָנוּ כִּתְמוֹל שִׁלְשֹׁם בְּצֵאֶתִי וַיִּהְיוּ כְלֵי הַנְּעָרִים קֹדֶשׁ וְהוּא דֶּרֶךְ חֹל, וְאַף כִּי הַיּוֹם יִקְדַּשׁ בַּכֶּלִי'": דוד מנסה לשכנע את אחימלך הכהן שייתן לו לחם קודש: "אנחנו שומרים על טהרה גם כשאנחנו הולכים בדרך חול, קל וחומר שנשמור על טהרת לחם הקודש".
הִנֵּה אֲנַחְנוּ פֹה בִּיהוּדָה יְרֵאִים, וְאַף כִּי נֵלֵךְ קְעִלָה אֶל מַעַרְכוֹת פְּלִשְׁתִּים!": אנשי דוד מנסים לשכנע אותו לוותר על תוכניתו להילחם בפלשתים בקעילה.
כִּי הַמַּגִּיד לִי לֵאמֹר 'הִנֵּה מֵת שָׁאוּל', וְהוּא הָיָה כִמְבַשֵּׂר בְּעֵינָיו, וָאֹחֲזָה בוֹ וָאֶהְרְגֵהוּ בְּצִקְלָג אֲשֶׁר לְתִתִּי לוֹ בְּשֹׂרָה; אַף כִּי אֲנָשִׁים רְשָׁעִים הָרְגוּ אֶת אִישׁ צַדִּיק בְּבֵיתוֹ עַל מִשְׁכָּבוֹ, וְעַתָּה הֲלוֹא אֲבַקֵּשׁ אֶת דָּמוֹ מִיֶּדְכֶם וּבִעַרְתִּי אֶתְכֶם מִן הָאָרֶץ?!": דוד מסביר לרוצחיו של איש-בושת מדוע הוא מוציא אותם להורג ולא נותן להם שכר: "הוצאתי להורג אדם שעשה המתת-חסד לשאול, קל וחומר שאוציא להורג אנשים שרצחו בדם קר את בנו".
הִנֵּה בְנִי אֲשֶׁר יָצָא מִמֵּעַי מְבַקֵּשׁ אֶת נַפְשִׁי, וְאַף כִּי עַתָּה בֶּן הַיְמִינִי! הַנִּחוּ לוֹ וִיקַלֵּל כִּי אָמַר לוֹ ה'": דוד מסביר לאבישי ולעבדיו מדוע הוא לא מוציא להורג את שמעי בן גרא.
הִנֵּה הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי השָׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ, אַף כִּי הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי": שלמה המלך מודה בקטנותו של בית-המקדש שבנה לפני ה'.
וַיִּגְּשׁוּ עֲבָדָיו וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו וַיֹּאמְרוּ 'אָבִי! דִּבֶּר גָּדוֹל הַנָּבִיא דָּבָר אֵלֶיךָ הֲלוֹא תַעֲשֶׂה, וְאַף כִּי אָמַר אֵלֶיךָ רְחַץ וּטְהָר!'": עבדי נעמן מנסים לשכנע אותו שיקיים את מצוות הנביא אלישע: "אילו הנביא היה אומר לך לעשות דבר גדול וקשה, בוודאי היית עושה; קל וחומר שכדאי לך לנסות לעשות דבר קטן וקל - לרחוץ בירדן".
...אוֹ דֶּבֶר אֲשַׁלַּח אֶל הָאָרֶץ הַהִיא וְשָׁפַכְתִּי חֲמָתִי עָלֶיהָ בְּדָם לְהַכְרִית מִמֶּנָּה אָדָם וּבְהֵמָה, וְנֹחַ דנאֶל וְאִיּוֹב בְּתוֹכָהּ, חַי אָנִי נְאֻם ד' ה' אִם בֵּן אִם בַּת יַצִּילוּ, הֵמָּה בְצִדְקָתָם יַצִּילוּ נַפְשָׁם. כִּי כֹה אָמַר ד' ה': אַף כִּי אַרְבַּעַת שְׁפָטַי הָרָעִים, חֶרֶב וְרָעָב וְחַיָּה רָעָה וָדֶבֶר, שִׁלַּחְתִּי אֶל יְרוּשָׁלִָם לְהַכְרִית מִמֶּנָּה אָדָם וּבְהֵמָה...": יחזקאל מוכיח, שבחורבן יהודה לא יהיו שום "פרוטקציות": "גם כשאני מכה ארץ במכה אחת בלבד, כגון רעב, אין פרוטקציות - הצדיקים מצילים את עצמם בלבד ולא את קרובי משפחתם. קל וחומר כשאני מכה ארץ בארבע מכות - חרב רעב חיה ודבר".
הִנֵּה בִּהְיוֹתוֹ תָמִים לֹא יֵעָשֶׂה לִמְלָאכָה, אַף כִּי אֵשׁ אֲכָלַתְהוּ וַיֵּחָר וְנַעֲשָׂה עוֹד לִמְלָאכָה": יחזקאל מסביר, שהשארית שנשארה מממלכת יהודה היא חסרת-תועלת: "כשהיו שלמים הם היו חסרי-תועלת, קל וחומר עכשיו כשהם הרוסים ושרופים".
הלֹא הוּא יחִזְקִיָּהוּ הֵסִיר אֶת בָּמֹתָיו וְאֶת מִזְבְּחֹתָיו וַיֹּאמֶר לִיהוּדָה וְלִירוּשָׁלִַם לֹאמר 'לִפְנֵי מִזְבֵּחַ אֶחָד תִּשְׁתַּחֲווּ וְעָלָיו תַּקְטִירוּ'... כִּי לֹא יוּכַל כָּל אֱלוֹהַ כָּל גּוֹי וּמַמְלָכָה לְהַצִּיל עַמּוֹ מִיָּדִי וּמִיַּד אֲבוֹתָי, אַף כִּי אַלהיכם לֹא יַצִּילוּ אֶתְכֶם מִיָּדִי": רבשקה מנסה לשכנע את תושבי ירושלים הנצורים, שאין להם סיכוי: "אף אל לא הצליח להציל את עמו מידי, קל וחומר שאלהיכם לא יציל אתכם מידי, שהרי חזקיהו מלככם הסיר את במותיו".
וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם מִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר אֶל הָאִשָּׁה ' אַף כִּי אָמַר אֱלֹהִים לֹא תֹאכְלוּ מִכֹּל עֵץ הַגָּן...'" - למרות שה' אמר לכם לא לאכול מכל עץ הגן, אתם אוכלים!
וְאַף כִּי הַיַּיִן בּוֹגֵד, גֶּבֶר יָהִיר וְלֹא יִנְוֶה, אֲשֶׁר הִרְחִיב כִּשְׁאוֹל נַפְשׁוֹ, וְהוּא כַמָּוֶת וְלֹא יִשְׂבָּע, וַיֶּאֱסֹף אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם, וַיִּקְבֹּץ אֵלָיו כָּל הָעַמִּים": למרות שהעם הבוגד שותה יין מרוב שמחה - המוות יבוא עליו.
אַף כִּי עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה, וַיֹּאמְרוּ זֶה אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הֶעֶלְךָ מִמִּצְרָיִם וַיַּעֲשׂוּ נֶאָצוֹת גְּדֹלוֹת": ה' לא עזב את עם ישראל למרות שהם עשו להם עגל מסכה.
וְאַף כִּי תִשְׁלַחְנָה לַאֲנָשִׁים בָּאִים מִמֶּרְחָק אֲשֶׁר מַלְאָךְ שָׁלוּחַ אֲלֵיהֶם וְהִנֵּה בָאוּ לַאֲשֶׁר רָחַצְתְּ כָּחַלְתְּ עֵינַיִךְ וְעָדִית עֶדִי"
אַף כִּי אָנֹכִי אֶעֱנֶנּוּ, אֶבְחֲרָה דְבָרַי עִמּוֹ"
אַף כִּי נִתְעָב וְנֶאֱלָח, אִישׁ שֹׁתֶה כַמַּיִם עַוְלָה"
אַף כִּי אֱנוֹשׁ רִמָּה, וּבֶן אָדָם תּוֹלֵעָה"
אַף כִּי תֹאמַר לֹא תְשׁוּרֶנּוּ דִּין לְפָנָיו וּתְחוֹלֵל לוֹ"