קוד: קל וחומר בפסוקים בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
בלשון המקרא ישנם מספר ביטויים שמשמעותם היא "קל וחומר", "על אחת כמה וכמה":
הֵן כֶּסֶף אֲשֶׁר מָצָאנוּ בְּפִי אַמְתְּחֹתֵינוּ הֱשִׁיבֹנוּ אֵלֶיךָ מֵאֶרֶץ כְּנָעַן, וְאֵיךְ נִגְנֹב מִבֵּית אֲדֹנֶיךָ כֶּסֶף אוֹ זָהָב?": האחים מנסים לשכנע את יוסף שהם לא גנבו.
וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה לִפְנֵי ה' לֵאמֹר 'הֵן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא שָׁמְעוּ אֵלַי, וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעֹה, וַאֲנִי עֲרַל שְׂפָתָיִם?'": משה מנסה לשכנע את ה', שהשליחות שלו חסרת-סיכוי (רש"י); וכן שמות ו30: "
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לִפְנֵי ה': הֵן אֲנִי עֲרַל שְׂפָתַיִם, וְאֵיךְ יִשְׁמַע אֵלַי פַּרְעֹה?"
וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיָּמָת הַיֶּלֶד וַיִּרְאוּ עַבְדֵי דָוִד לְהַגִּיד לוֹ כִּי מֵת הַיֶּלֶד כִּי אָמְרוּ 'הִנֵּה בִהְיוֹת הַיֶּלֶד חַי דִּבַּרְנוּ אֵלָיו וְלֹא שָׁמַע בְּקוֹלֵנוּ - וְאֵיךְ נֹאמַר אֵלָיו מֵת הַיָּלֶד, וְעָשָׂה רָעָה!'": עבדי דוד חוששים לספר לו שבנו נפטר.
וַיִּרְאוּ מְאֹד מְאֹד וַיֹּאמְרוּ 'הִנֵּה שְׁנֵי הַמְּלָכִים לֹא עָמְדוּ לְפָנָיו, וְאֵיךְ נַעֲמֹד אֲנָחְנוּ?'": אחרי שיהוא מרד והצליח להרוג את מלך ישראל ויהודה - זקני בית אחאב הבינו שאין להם סיכוי נגדו.
וְאָמַר יֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה בַּיּוֹם הַהוּא 'הִנֵּה כֹה מַבָּטֵנוּ אֲשֶׁר נַסְנוּ שָׁם לְעֶזְרָה לְהִנָּצֵל מִפְּנֵי מֶלֶךְ אַשּׁוּר - וְאֵיךְ נִמָּלֵט אֲנָחְנוּ?'": ישעיהו מסביר את משמעות ה"משאות" על הגוים.
כִּי אֶת רַגְלִים רַצְתָּה וַיַּלְאוּךָ - וְאֵיךְ תְּתַחֲרֶה אֶת הַסּוּסִים? וּבְאֶרֶץ שָׁלוֹם אַתָּה בוֹטֵחַ - וְאֵיךְ תַּעֲשֶׂה בִּגְאוֹן הַיַּרְדֵּן?": ה' מכין את ירמיהו לצרות האמיתיות שמחכות לו בהמשך הדרך (פירוט).
כִּי אָנֹכִי יָדַעְתִּי אֶת מֶרְיְךָ וְאֶת עָרְפְּךָ הַקָּשֶׁה; הֵן בְּעוֹדֶנִּי חַי עִמָּכֶם הַיּוֹם מַמְרִים הֱיִתֶם עִם ה', וְאַף כִּי אַחֲרֵי מוֹתִי": משה מספר לבני-ישראל על מצבם הרוחני העגום.
אַף כִּי לוּא אָכֹל אָכַל הַיּוֹם הָעָם מִשְּׁלַל אֹיְבָיו אֲשֶׁר מָצָא כִּי עַתָּה לֹא רָבְתָה מַכָּה בַּפְּלִשְׁתִּים": יהונתן מסביר לעם שהאיסור על אכילת השלל רק גרם נזק.
וַיַּעַן דָּוִד אֶת הַכֹּהֵן זיאמר לוֹ כִּי אִם אִשָּׁה עֲצֻרָה לָנוּ כִּתְמוֹל שִׁלְשֹׁם בְּצֵאֶתִי וַיִּהְיוּ כְלֵי הַנְּעָרִים קֹדֶשׁ וְהוּא דֶּרֶךְ חֹל ו אף כִּי הַיּוֹם יִקְדַּשׁ בַּכֶּלִי": דוד מנסה לשכנע את אחימלך הכהן שהוא ונעריו טהורים, כדי שייתן לו לחם קודש.
הִנֵּה אֲנַחְנוּ פֹה בִּיהוּדָה יְרֵאִים, ו אף כִּי נֵלֵךְ קְעִלָה אֶל מַעַרְכוֹת פְּלִשְׁתִּים!": אנשי דוד מנסים לשכנע אותו לוותר על תוכניתו להילחם בפלשתים בקעילה.
אַף כִּי אֲנָשִׁים רְשָׁעִים הָרְגוּ אֶת אִישׁ צַדִּיק בְּבֵיתוֹ עַל מִשְׁכָּבוֹ וְעַתָּה הֲלוֹא אֲבַקֵּשׁ אֶת דָּמוֹ מִיֶּדְכֶם וּבִעַרְתִּי אֶתְכֶם מִן הָאָרֶץ": דוד מסביר לרוצחיו של איש-בושת מדוע הוא מוציא אותם להורג ולא נותן להם שכר.
הִנֵּה בְנִי אֲשֶׁר יָצָא מִמֵּעַי מְבַקֵּשׁ אֶת נַפְשִׁי, וְאַף כִּי עַתָּה בֶּן הַיְמִינִי! הַנִּחוּ לוֹ וִיקַלֵּל כִּי אָמַר לוֹ ה'": דוד מסביר לאבישי ולעבדיו מדוע הוא לא מוציא להורג את שמעי בן גרא.
הִנֵּה הַשָּׁמַיִם וּשְׁמֵי השָׁמַיִם לֹא יְכַלְכְּלוּךָ אַף כִּי הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי": שלמה המלך מודה בקטנותו של בית-המקדש שבנה לפני ה'.
וַיִּגְּשׁוּ עֲבָדָיו וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו וַיֹּאמְרוּ אָבִי דִּבֶּר גָּדוֹל הַנָּבִיא דָּבָר אֵלֶיךָ הֲלוֹא תַעֲשֶׂה וְאַף כִּי אָמַר אֵלֶיךָ רְחַץ וּטְהָר": עבדי נעמן מנסים לשכנע אותו שיקיים את מצוות הנביא אלישע.
כִּי כֹה אָמַר ד' ה': אַף כִּי אַרְבַּעַת שְׁפָטַי הָרָעִים, חֶרֶב וְרָעָב וְחַיָּה רָעָה וָדֶבֶר, שִׁלַּחְתִּי אֶל יְרוּשָׁלִָם לְהַכְרִית מִמֶּנָּה אָדָם וּבְהֵמָה": יחזקאל מוכיח, שבחורבן יהודה לא יהיו שום "פרוטקציות".
הִנֵּה בִּהְיוֹתוֹ תָמִים לֹא יֵעָשֶׂה לִמְלָאכָה, אַף כִּי אֵשׁ אֲכָלַתְהוּ וַיֵּחָר וְנַעֲשָׂה עוֹד לִמְלָאכָה": יחזקאל מסביר, שהשארית שנשארה מממלכת יהודה היא חסרת-תועלת.
ואף כי תשלחנה לאנשים באים ממרחק אשר מלאך שלוח אליהם והנה באו לאשר רחצת כחלת עיניך ועדית עדי"
כִּי לֹא יוּכַל כָּל אֱלוֹהַ כָּל גּוֹי וּמַמְלָכָה לְהַצִּיל עַמּוֹ מִיָּדִי וּמִיַּד אֲבוֹתָי, אַף כִּי אַלהיכם לֹא יַצִּילוּ אֶתְכֶם מִיָּדִי": רבשקה מנסה לשכנע את תושבי ירושלים הנצורים, שאין להם סיכוי.
הֵן צַדִּיק בָּאָרֶץ יְשֻׁלָּם, אַף כִּי רָשָׁע וְחוֹטֵא" - גם צדיק מקבל גמול ועונש על מעשיו הרעים, קל וחומר שהרשע ייענש (פירוט).
שְׁאוֹל וַאֲבַדּוֹן נֶגֶד ה', אַף כִּי לִבּוֹת בְּנֵי אָדָם" - ה' רואה את כל המון האנשים המתים ויורדים לשאול, קל וחומר שהוא רואה את כל המחשבות המתחלפות בלב בני האדם (פירוט).
לֹא נָאוָה לְנָבָל שְׂפַת יֶתֶר, אַף כִּי לְנָדִיב שְׂפַת שָׁקֶר" - גם לאדם גס ונבל לא נאה להגיד יותר ממה שהוא מתכוון לעשות, קל וחומר שאין זה נאה לנדיב להגיד דבר שאינו מתכוון לעשות כלל (פירוט).
כָּל אֲחֵי רָשׁ שְׂנֵאֻהוּ, אַף כִּי מְרֵעֵהוּ רָחֲקוּ מִמֶּנּוּ; מְרַדֵּף אֲמָרִים לא[לוֹ] הֵמָּה" - אפילו קרובי משפחתו של העני שונאים אותו, קל וחומר שמכריו האחרים מתרחקים ממנו (פירוט)
לֹא נָאוֶה לִכְסִיל תַּעֲנוּג, אַף כִּי לְעֶבֶד מְשֹׁל בְּשָׂרִים" - לא ראוי לתת לכסיל לחיות חיי תענוג, קל וחומר שאין זה ראוי לתת לעבד לעלות בבת-אחת לתפקיד של מושל (פירוט).
זֶבַח רְשָׁעִים תּוֹעֵבָה, אַף כִּי בְזִמָּה יְבִיאֶנּוּ" - קרבן שמביאים רשעים הוא מתועב גם כשהם מביאים אותו בכוונה טובה, קל וחומר כשהם מביאים אותו מתוך כוונה רעה (פירוט).
אַף כִּי אָנֹכִי אֶעֱנֶנּוּ אֶבְחֲרָה דְבָרַי עִמּוֹ"
אַף כִּי נִתְעָב וְנֶאֱלָח אִישׁ שֹׁתֶה כַמַּיִם עַוְלָה"
אַף כִּי אֱנוֹשׁ רִמָּה וּבֶן אָדָם תּוֹלֵעָה"
אַף כִּי תֹאמַר לֹא תְשׁוּרֶנּוּ דִּין לְפָנָיו וּתְחוֹלֵל לוֹ"
וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה: וְאָבִיהָ יָרֹק יָרַק בְּפָנֶיהָ הֲלֹא תִכָּלֵם שִׁבְעַת יָמִים תִּסָּגֵר שִׁבְעַת יָמִים מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וְאַחַר תֵּאָסֵף": ה' מסביר למשה, מדוע מרים צריכה להיענש בהרחקה של שבעה ימים מהמחנה.
וַתֵּבְךְּ אֵשֶׁת שִׁמְשׁוֹן עָלָיו וַתֹּאמֶר 'רַק שְׂנֵאתַנִי וְלֹא אֲהַבְתָּנִי! הַחִידָה חַדְתָּ לִבְנֵי עַמִּי וְלִי לֹא הִגַּדְתָּה!' וַיֹּאמֶר לָהּ ' הִנֵּה לְאָבִי וּלְאִמִּי לֹא הִגַּדְתִּי, וְלָךְ אַגִּיד?'": שמשון מצטדק בפני אשתו על כך שהוא לא מגלה לה את החידה.
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה: בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה הָרְגוּ הַיְּהוּדִים וְאַבֵּד חֲמֵשׁ מֵאוֹת אִישׁ וְאֵת עֲשֶׂרֶת בְּנֵי הָמָן, בִּשְׁאָר מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ מֶה עָשׂוּ?וּמַה שְּׁאֵלָתֵךְ וְיִנָּתֵן לָךְ וּמַה בַּקָּשָׁתֵךְ עוֹד וְתֵעָשׂ": אחשורוש תמה על כך שלאסתר עדיין יש בקשות.
וַיֹּאמֶר ה': אַתָּה חַסְתָּ עַל הַקִּיקָיוֹן אֲשֶׁר לֹא עָמַלְתָּ בּוֹ וְלֹא גִדַּלְתּוֹ שֶׁבִּן לַיְלָה הָיָה וּבִן לַיְלָה אָבָד, וַאֲנִי לֹא אָחוּס עַל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה אֲשֶׁר יֶשׁ בָּהּ הַרְבֵּה מִשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה רִבּוֹ אָדָם אֲשֶׁר לֹא יָדַע בֵּין יְמִינוֹ לִשְׂמֹאלוֹ וּבְהֵמָה רַבָּה?!"