קוד: תורה בספר משלי בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
המושג תורה מופיע במקרא כ-200 פעם, ובדרך-כלל הוא מציין את ההוראות שה' מורה לאדם:
עֵקֶב אֲשֶׁר שָׁמַע אַבְרָהָם בְּקֹלִי וַיִּשְׁמֹר מִשְׁמַרְתִּי מצותי חֻקּוֹתַי וְתוֹרֹתָי"
תּוֹרָה אַחַת יִהְיֶה לָאֶזְרָח וְלַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם"
וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עַל יָדְךָ וּלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ לְמַעַן תִּהְיֶה תּוֹרַת ה' בְּפִיךָ כִּי בְּיָד חֲזָקָה הוֹצִאֲךָ ה' מִמִּצְרָיִם"
בספר משלי מופיע המושג תורה 12 פעמים, אולם המושג תורת ה' לא נזכר כלל! בשליש הראשון של הספר (פרקים א-ט), המושג מציין תמיד את ההוראות של ההורים לילדיהם:
שְׁמַע בְּנִי מוּסַר אָבִיךָ, וְאַל תִּטֹּשׁ תּוֹרַת אִמֶּךָ" (פירוט)
בְּנִי! תּוֹרָתִי אַל תִּשְׁכָּח, ומצותי יִצֹּר לִבֶּךָ" (פירוט)
שִׁמְעוּ בָנִים מוּסַר אָב, וְהַקְשִׁיבוּ לָדַעַת בִּינָה; כִּי לֶקַח טוֹב נָתַתִּי לָכֶם, תּוֹרָתִי אַל תַּעֲזֹבוּ" (פירוט)
נְצֹר בְּנִי מִצְוַת אָבִיךָ, וְאַל תִּטֹּשׁ תּוֹרַת אִמֶּךָ...כי נר מצוה ותורה אור, ודרך חיים תוכחות מוסר" (פירוט)
בְּנִי! שְׁמֹר אֲמָרָי, ומצותי תִּצְפֹּן אִתָּךְ; שְׁמֹר מצותי וֶחְיֵה, וְתוֹרָתִי כְּאִישׁוֹן עֵינֶיךָ" (פירוט)
נוֹצֵר תּוֹרָה בֵּן מֵבִין, וְרֹעֶה זוֹלְלִים יַכְלִים אָבִיו" (פירוט), ואולי גם ב משלי לא26-27: "
פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה, וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָהּ; צוֹפִיָּה הֲלִיכוֹת בֵּיתָהּ, וְלֶחֶם עַצְלוּת לֹא תֹאכֵל" - הוראות של האם לבני ביתה.
בפסוק אחד התורה היא ההוראות של החכם לתלמידיו:
ישנם רק שלושה פסוקים, בפרקים האחרונים של הספר, שבהם התורה מציינת, כנראה, את תורת ה':
עזבי תורה יהללו רשע, ושמרי תורה יתגרו בם" (פירוט)
מסיר אזנו משמע תורה - גם תפלתו תועבה" (פירוט)
באין חזון יפרע עם, ושמר תורה אשרהו" (פירוט)
מה משמעות השינוי במשמעות המושג?
1. ודאי אין זה מתוך זלזול ביראת ה', שהרי ספר משלי מתחיל בקביעה,
משלי א7: "יראת ה' ראשית דעת חכמה ומוסר
" (פירוט), ורק אחר-כך,
משלי א8: "שמע בני מוסר אביך, ואל תטש תורת אמך
" (פירוט). גם בהמשך, ההוראות של ההורים לילדיהם כוללות הוראות רבות הקשורות ליראת ה', כמו למשל ב
משלי ג9: "כבד את ה' מהונך, ומראשית כל תבואתך
" (פירוט) ועוד.
2. ייתכן שספר משלי מלמד שקיום תורת ה' תלוי בחינוך הביתי ובמסורת המשפחתית. אמנם כל בני ישראל קיבלו את התורה במעמד הר סיני, אבל מאז ועד היום התורה עוברת במסורת מהורים לילדים. לכן הדיברה החמישית, אחרי 4 הדיברות העוסקות בכבוד ה', הוא "כבד את אביך ואת אמך
". ה' מצווה לכבד את ההורים, וההורים מצוים "כבד את ה'
".
3. וייתכן שההורים בספר משלי הם רק משל לה', אבינו שבשמיים, שהרי,
שמות ד22: "בני בכרי ישראל
",
דברים יד1: "בנים אתם לה' אלהיכם
" (פירוט),
תהלים ב7: "ה' אמר אלי
בני אתה
". ברוב המקרא ה' מדבר אלינו כמורה מרוחק, אולם בספר משלי הוא מדבר אלינו כאב ואם.
ראו גם: