קוד: ביאור:משלי ז2 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק ז פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 סיכום |
שמור מצוותי וחיה על-פיהן, כי הן ינחו אותך לחיים טובים;
שמור על תורתי כמו שאתה שומר על אישוני עיניך, והתבונן במציאות דרך עקרונות התורה כמו דרך אישוני עיניך.
שמות מצוותי ובעבורם תחיה, ושמור תורתי כאישון עיניך (בת עינך).
1. שמור מצוותיי וחיה - שמירת מצוות נועדה להחיות את האדם, ויקרא יח5: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם
וָחַי בָּהֶם, אֲנִי ה'
" (ולכן פיקוח נפש דוחה את כל המצוות). כך גם ביחזקאל כ11-21, וכן במשלי ד4: "יִתְמָךְ דְּבָרַי לִבֶּךָ, שְׁמֹר מִצְוֹתַי
וֶחְיֵה
" (פירוט).
2. ותורתי כאישון עיניך - אישון נזכר גם במשלי כ20: "מְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ - יִדְעַךְ נֵרוֹ בְּאִישׁוֹן[בֶּאֱשׁוּן] חֹשֶׁךְ
" (פירוט), וזו מידה כנגד מידה: מי שמזלזל בתורה ובמצוות שלמד מאביו ואמו, ואינו שומר עליהם כאישון עינו - יחשך האור שבאישון עינו.
3. בפסוקנו נזכרו עיניים ובפסוק הבא לב, כמו בבמדבר טו39: "וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה' וַעֲשִׂיתֶם
אֹתָם, וְלֹא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר
אַתֶּם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם
".
ומה הקשר של המשל הזה להמשך הפרק, המזהיר את הנערים מפני נשים מפתות?
1. האישון הוא איבר שבאמצעותו האדם קולט את המציאות; התורה היא השקפת עולם
שבאמצעותה האדם מבין את המציאות (משל דומה נמצא בפרק הקודם, משלי ו23: "כִּי נֵר מִצְוָה וְתוֹרָה אוֹר
" (פירוט)). כדי להתמודד עם פיתויים הקוראים לנו "לחיות את הרגע", אנחנו צריכים
אישון עין משוכלל, שרואה לא רק את ההווה אלא גם את העבר וגם את העתיד. עין ביונית כזאת אפשר לפתח כשלומדים
תורה המעניקה לנו השקפת עולם כללית ורחבה.
2. האישון הוא איבר עדין שהאדם שומר עליו היטב, כדי שלא ייפגע ולא יתעוור גם בפסוקים נוספים בתנך, האישון הוא משל לדבר שיש לשמור עליו היטב, למשל בדברים לב10: "יִצְּרֶנְהוּ
כְּאִישׁוֹן עֵינוֹ
". התורה בספר משלי מציינת את האיסורים והמגבלות שהאדם צריך לשמור על-מנת שלא תיפגע רוחו (ראו
תורה לעומת מצוה בספר משלי). הסכנות הרוחניות הגדולות המתוארות בפרק מחייבות את האדם לשמור היטב על כל האיסורים, הסייגים והמגבלות, כדי שלא ייסחף.
שני הפירושים משתלבים: מכיוון שהתורה עוזרת לאדם לראות נכון את המציאות כמו אישון העין, יש לשמור עליה כמו ששומרים על אישון העין.
3. בהמשך הפרק מתוארת התנהגותו של נער חסר לב, המתפתה ללכת אל אישה זונה, משלי ז9: "בְּנֶשֶׁף בְּעֶרֶב יוֹם,
בְּאִישׁוֹן לַיְלָה וַאֲפֵלָה
". נראה שיש קשר בין אישון העין ובין אישון הלילה: הנער לא
שמר את התורה כאישון עיניו, לא התבונן במציאות דרך עקרונות התורה, וכתוצאה מכך חשכו עיניו,
באישון עיניו ראה רק
לילה ואפלה, ובשיא
הלילה והחושך, נפל והתפתה (וראו במאמר:
"אישון עין ואישון לילה").
פרק ז פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |