קוד: ביאור:משלי ז20 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק ז פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 סיכום |
'- הוא מתעניין רק בכסף - רק את צרור הכסף שלו הוא לקח בידו; הוא חוזר הביתה רק בחגים - רק ביום כיסוי הירח הוא יבוא לביתו!'.
- אל תחוש פן בלילה יבוא מדרכו, כי לקח בידו צרור (קשר) כספו, ויתאחר בדרך עד כי יתום הכסף לקנות בכולם סחורות רבות; ליום הכסא (לזמן המיועד אשר קבע) יבוא הנה, והזמן עדיין לא בא.
1. צרור כסף שימש בדרך-כלל למסעות מסחר ארוכים, כמו בבראשית מב35: "וַיְהִי הֵם מְרִיקִים שַׂקֵּיהֶם וְהִנֵּה אִישׁ צְרוֹר כַּסְפּוֹ בְּשַׂקּוֹ וַיִּרְאוּ אֶת צְרֹרוֹת כַּסְפֵּיהֶם הֵמָּה וַאֲבִיהֶם וַיִּירָאוּ
" (אגב, יש כאן רמז נוסף ליוסף ולמצרים; ראו פסוק 16), וכמו בדברים יד25: "וְנָתַתָּה בַּכָּסֶף וְצַרְתָּ הַכֶּסֶף בְּיָדְךָ וְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ
". הזונה מרגיעה את הנער שלא יפחד מבעלה, כי "הוא לקח בידו צרור כסף - מסע-הקניות שלו יימשך עוד המון זמן".
2. בשיר השירים, הכלה מבקשת מהחתן, שיר השירים ח6: "שִׂימֵנִי כַּחוֹתָם עַל לִבֶּךָ, כַחוֹתָם עַל זְרוֹעֶךָ; כִּי עַזָּה כַמָּוֶת אַהֲבָה, קָשָׁה כִשְׁאוֹל קִנְאָה; רְשָׁפֶיהָ רִשְׁפֵּי אֵשׁ, שַׁלְהֶבֶתְיָה
": "גם כשאתה מתרחק ממני, קח מזכרת ממני ושים אותה על זרועך, כדי שתזכור את האהבה העזה שיש בינינו". אולם בפסוקנו, אומרת הזונה, "האיש לא לקח שום מזכרת ממני - רק את צרור הכסף הוא לקח בידו. הדבר היחיד שמעניין אותו זה הכסף, הוא לא אוהב אותי ולא מקנא לי".
יום הכֶסֶא = זמן כלשהו שנקבע מראש (רש"י, מצודות, מלבי"ם), או יום ראש החודש שבו הירח מכוסה (ראב"ע, שבי"ל), או יום אמצע החודש שבו הירח מלא ומכוסה אור (אביתר כהן, ר' אליהו שץ); ליום הכסא = לכבוד יום הכסא - לכבוד סעודת ראש החודש או אמצע החודש.
מדוע מציינת האישה הזונה את לוח-הזמנים של בעלה?
1. לפי רוב המפרשים, המטרה היא להרגיע את הבחור, שלא יפחד מנקמת הבעל הקנאי: "אל תחשוש שיחזור ויתפוס אותנו על חם כי יש לו לוח-זמנים מסודר, הוא אמור לחזור רק ביום כיסוי הירח שיהיה עד המון זמן" (ע"פ מצודות ומלבי"ם).
2. ולענ"ד מטרת הפסוק הזה, כמו הפסוק הקודם, היא לעורר את רחמיו של הנער, שירגיש שהוא מקיים מצווה בכך שהוא 'משמח אישה אומללה ובודדה': "האיש שלי מגיע הביתה רק לחגים, כמו אורח!". "הוא מגיע רק בתאריך קבוע מראש, כמו לפגישה עסקית!". גם לא נאמר "ישוב לביתו" אלא יבוא - כמו אורח הבא לבקר בבית.
בשני הפסוקים הללו ניתן לראות גם ביקורת סמויה של המחברת על האיש, המזניח את ביתו ובכך גורם לאשתו לחפש בחורים זרים.
הפסוקים 19-20 הם גם משל לפיתוייו של יצר הרע, שמנסה לשכנע את האדם שלא יפחד מעונשי ה' ושלא יחשוב על העתיד: ו"האיש" הוא משל לקב"ה - אדון העולם:
סילק הקב"ה שכינתו, וכל טוב נתן לעמים" (רש"י).
טובים שבהם[בבני ישראל]
הרג" (רש"י).
לעת קץ יחזור ויבוא לביתו, אז יהיו המצוות בשלמות, אבל עכשיו אין המצוות נוהגות בשלמות, ולכן אל תשית לבך עליהן, שעכשיו, אף אם תרדוף אחריהן, לא תשיג" (הגר"א).
פרק ז פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |