מאת: אראל
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק ז פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 סיכום |
'- הנפתי ופיזרתי על משכבי בשמים משובחים - מור, אהלים וקינמון.'
נפתי (הזלתי והתכתי) על משכבי מור אהלים וקנמון (שמות מיני בושם) להביא הריח.
הבשמים יכולים לשמש לרעה אך גם לטובה: כשתתחתן עם רעיה צנועה, שיר השירים ד12: "גַּן נָעוּל אֲחֹתִי כַלָּה, גַּל נָעוּל, מַעְיָן חָתוּם
" (פירוט), שפתיה יטיפו נופת עבורך בלבד, שיר השירים ד11: "נֹפֶת תִּטֹּפְנָה שִׂפְתוֹתַיִךְ כַּלָּה, דְּבַשׁ וְחָלָב תַּחַת לְשׁוֹנֵךְ, וְרֵיחַ שַׂלְמֹתַיִךְ כְּרֵיחַ לְבָנוֹן
", והיא תתבשם בכל הבשמים המשובחים לכבודך בלבד, שיר השירים ד14: "נֵרְדְּ וְכַרְכֹּם קָנֶה וְקִנָּמוֹן עִם כָּל עֲצֵי לְבוֹנָה, מֹר וַאֲהָלוֹת עִם כָּל רָאשֵׁי בְשָׂמִים
". ראו גם ריח ומשיכה בתנ"ך.
-
וברמה גבוהה יותר, גם האטון מהפסוק הקודם וגם הבשמים בפסוק שלנו יכולים לשמש לעבודת ה' במשכן, שמות לה18: "אֶת יִתְדֹת הַמִּשְׁכָּן וְאֶת יִתְדֹת הֶחָצֵר וְאֶת מֵיתְרֵיהֶם
" מתורגם "וְיַת אֲטוּנֵיהוֹן
", והבשמים נזכרו גם בקשר לשמן המשחה, שמות ל23: "וְאַתָּה קַח לְךָ בְּשָׂמִים, רֹאשׁ מָר דְּרוֹר חֲמֵשׁ מֵאוֹת וְקִנְּמָן בֶּשֶׂם מַחֲצִיתוֹ חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם וּקְנֵה בֹשֶׂם חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם
".
1. "הנפתי הריח, כמניף בסודר בבית הבושם, להביא הריח מלמעלה למטה
" (רש"י).
2. "התכתי
", "ענין הזלה והתכה, כמו 'נופת תטופנה'
" (מצודת דוד), "הזלה ויציקה
" (מלבי"ם).
3. הקטרתי (רש"י בשם דונש); ייתכן שהכוונה למכשיר נקוב כמו נָפָה, שבו היו שורפים עשבי בושם כדי לפזר את ריחם בחדר (דעת מקרא).
פרק ז פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |