מאת: אראל
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק א פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 סיכום |
ספר זה נכתב, קודם כל, כדי ללמד את המחבר עצמו:
מִשְׁלֵי א1: "מִשְׁלֵי שְׁלֹמֹה בֶן דָּוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל:
"
לָדַעַת חָכְמָה וּמוּסָר, לְהָבִין אִמְרֵי בִינָה"
ספר זה כולל את המשלים שאסף שלמה בן דוד מלך ישראל (פירוט), כדי לדעת חכמה ומוסר - כדי שיזכור ויידע את דברי החכמה והמוסר שאמרו חכמים אחרים, וכדי להבין אמרי בינה - כדי שיוכל להסיק מסקנות חדשות בעצמו (פירוט).
מטרתו העיקרית של המחבר בלימוד זה היא מעשית:
משלי א3: "לָקַחַת מוּסַר הַשְׂכֵּל, צֶדֶק וּמִשְׁפָּט וּמֵישָׁרִים
"
המחבר אינו מסתפק בלימוד פאסיבי, אלא מעוניין לקחת את הדברים, להסיק מהם מסקנות ולהפיק מהם מוסר השכל שיוכל ליישם בחייו האישיים; דברי החכמה נועדו לא רק ללימוד עיוני-פילוסופי, אלא גם ובעיקר לעשות צדק ומשפט ומישרים - לשפוט בצדק וביושר, לתקן את מערכת המשפט ואת החברה כולה (פירוט).
הדברים, שהמחבר כתב עבור עצמו, עשויים לעזור גם לאחרים:
משלי א4: "לָתֵת לִפְתָאיִם - עָרְמָה, לְנַעַר - דַּעַת וּמְזִמָּה
"
משלי א5: "יִשְׁמַע חָכָם - וְיוֹסֶף לֶקַח, וְנָבוֹן - תַּחְבֻּלוֹת יִקְנֶה
"
יש בהם עצות פשוטות, שעשויות לעזור לפתיים להיזהר מפני הטעיות של ערמה, ולעזור לנערים חסרי-ניסיון להתמודד עם מזימות שעלולות להזיק להם (פירוט);
ויש בהם עצות מתוחכמות יותר, שעשויות לעזור גם לחכמים ולנבונים להרחיב את ידיעותיהם עוד יותר (פירוט).
לפעמים, גם באותו פסוק עצמו אפשר למצוא כמה משמעויות - משמעויות פשוטות יותר המתאימות לפתיים ונערים, ומשמעויות עמוקות יותר המתאימות לחכמים ונבונים:
משלי א6: "לְהָבִין
מָשָׁל וּמְלִיצָה, דִּבְרֵי חֲכָמִים וְחִידֹתָם
"
מי שילמד את הספר לעומק - יוכל להבין גם את המשל החיצוני וגם את המליצה הפנימית העמוקה (פירוט).
כבר בתחילת דבריו, מדגיש המחבר, כי הלימוד בספר לא נועד להיות חוויה אינטלקטואלית- שכלית בלבד:
משלי א7: "יִרְאַת ה' רֵאשִׁית דָּעַת חָכְמָה וּמוּסָר...
": הלימוד של דעת חכמה ומוסר, שנזכרו בפסוק 2, צריך להתחיל ברגש של יראת כבוד כלפי ה', רגש שמעורר את האדם ליישם את העקרונות שלמד (פירוט).
מִשְׁלֵי שְׁלֹמֹה בֶן דָּוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל... לָדַעַת... לָקַחַת.. לָתֵת... יִשְׁמַע... לְהָבִין" - תכלית כתיבת הספר לכותב ולקורא (האות ל מציינת את התכלית של מה שלפניה). הפסוקים מתארים מדוע החליט שלמה המלך לכתוב את הספר ומה התועלת שהקורא בספר יכול להפיק ממנו (ראו פירושנו על פסוק 2).
יִרְאַת ה' רֵאשִׁית דָּעַת... שְׁמַע בְּנִי מוּסַר אָבִיךָ..." - מקורות הלימוד: המקור הראשי הוא יראת ה' (פסוק 7), והמקורות המלווים הם מוסר האב ותורת האם - המסורת מהדור הקודם (פסוקים 8-9).
לאחר הפתיחה, פסוקים 10-33 כוללים שני נאומי-אזהרה:
בְּנִי! אִם יְפַתּוּךָ חַטָּאִים - אַל תֹּבֵא!" - אזהרה לנערים מפני הצטרפות לכנופיית שודדים, המבטיחה להם התעשרות קלה ומהירה (פירוט).
חָכְמוֹת בַּחוּץ תָּרֹנָּה, בָּרְחֹבוֹת תִּתֵּן קוֹלָהּ.. עַד מָתַי פְּתָיִם תְּאֵהֲבוּ פֶתִי?..." - אזהרה לפתיים מפני הצטרפות לחבורת-רחוב של לצים וכסילים, המבטלים את זמנם ואינם לומדים (פירוט).
הנאום הראשון בלשון זכר והנאום השני בלשון נקבה, כנגד משלי א8: "שְׁמַע בְּנִי מוּסַר אָבִיךָ, וְאַל תִּטֹּשׁ תּוֹרַת אִמֶּךָ
" (פירוט).
פרק א פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |