מאת: אראל
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק א פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 סיכום |
- כשיבוא עליכם האסון שפחדתם ממנו, באופן מפתיע שיגרום לכם להשתאות; כשיאתה (יבוא) עליכם איד (אסון), במהירות כמו סופה; כשיבואו עליכם צרה ומצוקה שיצרו מאד את יכולת הפעולה שלכם.
בעת בוא לכם פחד כשואה (כחושך), ואידכם כרוח סערה יאתה (יבוא), (ולתוספת ביאור אמר:) בבוא עליכם צרה וצוקה.
פרקנו מתאר שלוש דרכים להתמודדות עם פיתויים.
א. הדרך המועדפת היא ללמוד חכמה ולשמוע תוכחה (פסוק 23).
ב. אבל הלימוד לא
תמיד עוזר - לפעמים הפיתוי החומרי או הרוחני חזק מדי.
למקרים אלה נועדו הפסוקים הבאים, הפועלים על מידת היראה ומתארים את גורלו המר של
מי שייכנע לפיתוי (פסוקים 24-31).
ג. לפעמים גם זה לא עוזר,
וצריך להזכיר את יום המוות, שבו כל הפיתויים בטלים. דבר זה נותן נקודת מבט
נכונה יותר על המציאות ומשמעותה
(פסוקים 32-33).
שלושת הדרכים הללו להתמודדות עם יצר הרע נזכרו גם בתלמוד: "לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע.
א. אם נצחו – מוטב, ואם לאו - יעסוק בתורה [הכוללת תוכחה ודברי-חכמה]...
ב. אם נצחו – מוטב, ואם לאו - יקרא קריאת שמע [המדברת על שכר ועונש]...
ג. אם נצחו – מוטב, ואם לאו - יזכור לו יום המיתה
"
(רבי לוי בר חמא בשם רבי שמעון בן לקיש,
תלמוד בבלי, ברכות ה., בדרשה על תהלים ד5).
חז"ל למדו זאת מתהלים ד5: "רִגְזוּ וְאַל תֶּחֱטָאוּ, אִמְרוּ בִלְבַבְכֶם, עַל מִשְׁכַּבְכֶם, וְדֹמּוּ סֶלָה
" (פירוט):
א. העיסוק בתורה, שנעשה
בלב ובמחשבה ובלי צרות חיצוניות, הוא הדרך המועדפת להינצל מהיצר (כנגד פסוק 23 בפרקנו);
ב. אם זה לא עובד - האדם צריך לזכור את עניין השכר והעונש, ולשם כך יקרא קריאת שמע - "ודיברת בם... בשכבך...
", שבה נזכר הגמול על המצוות והעבירות (כנגד פסוקים 24-31).
ג. ואם גם זה לא עובד - האדם צריך לחשוב על יום המוות - היום שבו
יידום וישבות לנצח מכל מעשיו, ולא יוכל יותר לתקן שום דבר
בחייו (כנגד פסוקים 32-33); מחשבה זו תעזור לו להתמקד, עוד בחייו, במעשים החשובים והטובים יותר.
בפסוק מופיעים כמה ביטויים ציוריים. הסברנו לביטויים אלה מבוסס על דברי אורי יעקב בירן.
כשואה פחדכם = המושג "שואה", בימינו, טעון במשמעות שנוספה לו בעקבות הפוגרום חסר התקדים שנעשה במיליוני יהודים בעת מלחמת העולם ה-2. אמנם בלשון המקרא משמעותו שונה:
1. מלשון השתאוּת ופליאה: "תבואהו לכל אחד רעה
שישתאה כל
שומעה
" (אבן עזרא). אסון בלתי-נתפס, שאי-אפשר להסביר בהגיון אנושי.
2. מלשון חושך וענן, כמו בצפניה א15: "יוֹם עֶבְרָה הַיּוֹם הַהוּא, יוֹם צָרָה וּמְצוּקָה, יוֹם שֹׁאָה וּמְשׁוֹאָה, יוֹם חֹשֶׁךְ וַאֲפֵלָה, יוֹם עָנָן וַעֲרָפֶל
"
(רש"י, מצודות); אסון פתאומי, כדבר המופיע מתוך האפלה.
אכן, גורם ההפתעה, למרות כל האזהרות והרמזים המקדימים, הוא אחד הלקחים החזקים ביותר מימי מלחה"ׂע השניה.
אידכם כסופה = אידכם הוא ענן. כמו הענן, שהוא רוח ותדמית, שאינו מחובר לשום דבר ושרוח מסיעה אותו... והסופה מפזרת במהירות וביעילות מסך שלם של עננים, שיכולה לעקור עשרות עצים בסערה אחת. "אידכם יגיע כסופה", אומר שלמה המלך, "ברגע אחד יתגלה שכל המעשים היו הבל ורעות רוח".
- סופה נזכרת כמה פעמים בנבואות פורענות, במשמעות של סערה, צרה או מלחמה הבאה במהירות מאת ה', למשל ישעיהו ה28: "אֲשֶׁר חִצָּיו שְׁנוּנִים וְכָל קַשְּׁתֹתָיו דְּרֻכוֹת, פַּרְסוֹת סוּסָיו כַּצַּר נֶחְשָׁבוּ
וְגַלְגִּלָּיו כַּסּוּפָה
", עמוס א14: "וְהִצַּתִּי אֵשׁ בְּחוֹמַת רַבָּה וְאָכְלָה אַרְמְנוֹתֶיהָ, בִּתְרוּעָה בְּיוֹם מִלְחָמָה
בְּסַעַר בְּיוֹם סוּפָה
".
צרה וצוקה = צרה מזכירה את התואר צר, מצומצם, היפך רחב; צוקה (קיצור של מצוקה) מזכירה את המילה צוּק (קיצור של מצוק), כמו בשמואל א יד5: "הַשֵּׁן הָאֶחָד מָצוּק מִצָּפוֹן מוּל מִכְמָשׂ, וְהָאֶחָד מִנֶּגֶב מוּל גָּבַע
". שתי המילים יחד מתארות את פחדו של אדם העומד על סלע צר בקצה צוק, כל תנועה שיעשה עלולה להפיל אותו לתהום, כך שמרחב הפעולה שלו צר ומצומצם מאד.
פרק א פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |