קוד: ביאור:משלי א23 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק א פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 סיכום |
- אומרת החכמה: "עזבו את הפיתויים ותשובו אל לימודי החכמה! אני אלמד אתכם הוכחות הגיוניות, אביע (אתן לכם כמעיין נובע) רוח יצירה וחדשנות, ואודיע לכם דברי-חכמה בתחומים המעניינים אתכם."
תשובו לשמוע תוכחתי. הלא אביעה (אדבר) לכם רוח פי (הלא אני מזהיר לכם בכל עת), אודיעה דברי אתכם (כפל הדבר במילים שונות).
פסוקים 22-23 מתארים מאבק פנימי המתחולל בנפש האדם. הוא נמשך לפיתויים (הנאות חומריות), לצון (בידור ריקני) וכסילות (אטימות ובטלה); אבל הוא יודע שאם ישמע לקול החכמה, יזכה להישגים גדולים: המתמטיקאי ימצא הוכחות למשפטים; הסופר יקבל רוח השראה לכתיבה, והתלמיד-החכם יזכה לחידושים בדברי-תורה.
מי ינצח במאבק? האם האדם יימשך לפיתויים ריקים או יתמקד בחכמה וביצירה? את התשובה לכך יצטרך כל קורא לקבוע בעצמו...
החכמה מבטיחה לקוראים שלוש הבטחות - תוכחה, הבעת רוח, והודעת דברים. ניתן להסבירן לפי שני הפירושים לפסוק 20:
1. הדוברת בקטע היא המורָה היוצאת לשליחות חינוכית. היא קוראת לנערי רחוב שיחזרו ללימודים, ומבטיחה להם שתפעל לשיפור איכות
ההוראה ותלמד באופן משמעותי ומעניין יותר:
- תוכחה היא ויכוח ובירור הגיוני, ולא כללים שרירותיים;
- הבעה (מהשורש נבע) היא כמעיין נובע, מתחדש מדי יום;
-
דעת היא היכרות קרובה, תשומת לב ויחס
אישי.
וכל אלה בגוף ראשון - תוכחתי, רוחי,
דברי - כדי להדגיש את האחריות והמוערבות האישית של המורה בחינוך.
2. הדוברת בקטע היא החכמה המופשטת. היא קוראת אל שלושת היצרים שבלב האדם -
פתיות ליצנות וכסילות - ומתארת שלוש תרופות ליצרים האלה (ע"פ הגאון מווילנה):
- כנגד הפיתויים -
תשובו לתוכחתי: כשאתם מרגישים פיתוי לעשות דבר רע, חִזְרוּ ללמוד את
התוכחות (= ההוכחות ההגיוניות) המסבירות מדוע זה רע: "רפואתם - לשבר תאוותם ויצרם בדברי תוכחה ומוסר
".
- כנגד הליצנות -
הנה אביעה לכם רוחי (אביעה = מהשורש נבע): כשמתעוררות בכם מחשבות של לעג והבל, לכו ללמוד ותראו איך מעיין
נובע של
רוח חכמה נכנס ללבכם: "ואז תהיה
לכם, על-ידי רוח הקודש, הנאה גדולה כמעיין הנובע... והנאת רוח הקודש גדולה
מרוח הטומאה, מפני שזו היא הנאה אמיתית
".
- כנגד הכסילות, שנאת הדעת -
אודיעה דברי אתכם: בתנ"ך, הפועל
ידע מציין קשר קרוב ואישי המביא לאהבה. כשאתם מרגישים שנאה
וקושי בלימוד, למדו דברי תורה הקרובים ללבכם, "ותראו מתיקותה ותאהבו אותה
"
(הגאון מווילנה).
פסוקים 22-23 מתארים מאבק פנימי המתחולל בנפש האדם. הוא נמשך לפיתויים (הנאות חומריות), לצון (בידור ריקני) וכסילות (אטימות ובטלה); אבל הוא יודע שאם ישמע לקול החכמה, יזכה להישגים גדולים: המתמטיקאי ימצא הוכחות למשפטים; הסופר יקבל רוח השראה לכתיבה, והתלמיד-החכם יזכה לחידושים בדברי-תורה. מי ינצח במאבק? האם האדם יימשך לפיתויים ריקים או יתמקד בחכמה וביצירה? את התשובה לכך יצטרך כל קורא לקבוע בעצמו...
פרק א פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |