קוד: ביאור:משלי א16 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק א פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 סיכום |
- כי הם רגילים לרוץ בקלילות ולעשות רע גם בינם לבין עצמם, וכך מהר מאד יגיעו גם לשפוך את הדם של שותפיהם, ובפרט את הדם שלך!
כי עם כי לא ניכר לעין שהדרך הזה הוא רע, מכל מקום סוף כוונתם על הרעה, וימהרו לשפוך דם כאשר תמצא ידם.
אחד הכישרונות המועילים להינצל מנוכלים הוא הכישרון "להחליף תפקידים" - להעמיד את עצמכם בתפקיד האנשים שאמורים להיפגע ממעשי הנוכלות. כישרון זה נרמז בדבריו של האב.
החטאים מנסים לפתות את הבן שישפוך את דמם של אנשים תמימים, וכך ירוויח הרבה כסף בחינם (פסוק 11): "נֶאֶרְבָה לְדָם
". האב מזהיר את הבן שלא יבוא איתם, והנימוק: "כִּי רַגְלֵיהֶם לָרַע יָרוּצוּ, וִימַהֲרוּ לִשְׁפָּךְ דָּם
": "הם ימהרו לשפוך - לא רק את דמם של הקרבנות, אלא גם את הדם שלך".
האב מנסה ללמד את בנו לפתח שמיעה ביקורתית: כשאומרים לו "בוא נהרוג אנשים תמימים וניקח את כספם לעצמנו", הוא צריך לשמוע " אתה תמים - עוד מעט נהרוג אותך וניקח את כספך לעצמנו".
שמיעה ביקורתית מסוג זה יכולה לעזור לנו בתחומים רבים, למשל:
הדרך הטובה ביותר לבדוק אם יש ממש בהבטחות שלהם היא, לשים את עצמנו בצד השני - לדמיין שאנחנו בצד שנפגע מהאלימות, או בצד שצריך לשלם עבור ההתעשרות המהירה. כשחושבים על ההבטחות שלהם בדרך זו, הן כבר הרבה פחות מפתות.
פסוק כמעט זהה נמצא בישעיהו נט7: "רַגְלֵיהֶם לָרַע יָרֻצוּ, וִימַהֲרוּ לִשְׁפֹּךְ דָּם נָקִי...
". האם ניתן להיעזר בפסוק ההוא כדי להכריע בין שני הפירושים שהבאנו ב"דקויות"?
2. מצד אחד, בישעיהו ברור שהכוונה לדמם של הקרבנות, שהרי הוא דם נקי. מכאן שגם בפסוקנו הכוונה לדמם של הקרבנות, כפירוש 2.
1. מצד שני, ההבדל בין הפסוקים יכול דווקא להוכיח ההיפך: "לעומת
לשפוך דם נקי שבפי הנביא אומר החכם
לשפוך דם, לומר לנו, שאין הוא מתכוון לדם נקי, שהרי אין החטאים חפים מפשע!
"
(אברהם אהוביה, "ככל הכתוב", עמ' 243). מכאן שהדם הוא דמם של השודדים, או של הנער עצמו המצטרף אליהם, כפירוש 1.
בפסוק 11 נאמר, שהחוטאים אומרים לנער נארבה לדם; בפסוק שלנו, האב מזהיר אותו שהם ימהרו לשפוך דם. מה מחדש האב? הרי החטאים כבר אמרו בפירוש שהם רוצים לשפוך דם! שתי תשובות:
1. הדם בפסוק 11 הוא דמם של קרבנות הפשע, והדם בפסוק 16 הוא דמו של הנער התמים - "הם אומרים
לך שישפכו את דמם של אחרים, אך למעשה הם ימהרו לשפוך את דמך שלך". פירוש
זה מתאים למשל הנמצא בהמשך דבריו של האב (פסוק 17-18): "כִּי חִנָּם מְזֹרָה הָרָשֶׁת בְּעֵינֵי כָל בַּעַל כָּנָף, וְהֵם לְדָמָם יֶאֱרֹבוּ, יִצְפְּנוּ לְנַפְשֹׁתָם
" (פירוט): הציפור חושבת שנותנים לה אוכל
חינם, אך למעשה הציידים מתכוונים לשפוך את
דמה; כך גם הנוכלים, כשהם מבטיחים לך שתרוויח כסף
חינם, למעשה מתכוונים לשפוך את
דמך. הם משתמשים בך למבצעים שלהם, אבל ברגע שלא יצטרכו אותך - אתה תהפוך לנֵטֶל עבורם, והם לא יהססו לשפוך את דמך.
הדם בפסוקנו הוא גם דמם של השודדים עצמם.הם חושבים שהם הולכים
להשיג רכוש רב בחינם, אבל בסופו של דבר יפלו במלכודת כלשהי (עונש מה', מארב
משטרתי או כל צרה אחרת) וימותו. פירוש זה מתאים לפסוק הסיכום, משלי א19: "כֵּן אָרְחוֹת כָּל בֹּצֵעַ בָּצַע, אֶת נֶפֶשׁ בְּעָלָיו יִקָּח
" (פירוט) - דרך רדיפת הבצע מובילה את כל העוסקים בה אל מותם; גם החַטָּאִים ייפלו בסופו של דבר ולכן לא כדאי לך להצטרף אליהם (ע"פ נריה קליין).
2. המילים
וימהרו לשפוך דם בפסוק 16 מתייחסות לדמם של הקרבנות. לפי זה, המילים
נארבה לדם בפסוק 11 אינן דברי הפיתוי כאמירתם, כפי שייאמרו על-ידי החטאים, אלא פירושם: החטאים רק מבטיחים לנער שירוויח הרבה כסף ("כל הון יקר נמצא...
"), אבל האב מזהיר אותו שדרכם מובילה לשפיכות דמים
(רלב"ג, מצודות). האב מלמד את בנו לפתח שמיעה
ביקורתית - לשמוע בתוך דברי הפיתוי גם את והתוצאות. כשאומרים לו "בוא נרוויח את כל ההון שבעולם", הוא צריך
לשמוע מכאן "בוא נהרוג את כל מי שיפריע לנו להרוויח את כל ההון שבעולם".
הפסוק מדגיש במיוחד את המהירות שבה הנער עלול להתדרדר לשפיכות דמים. "כשאתה נכנס לעולם הפשע, הדרך מאלצת אותך לרוץ להרע גם אם לא התכוונת לכך מלכתחילה". דברי המורה דומים לתמרור המודיע לנהג: אתה עולה על כביש מהיר לשפיכות דמים, ברגע שאתה נכנס - אין דרך חזרה (ע"פ גליה).
פרק א פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |