קוד: ביאור:משלי ד4 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק ד פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 סיכום |
- אבי היה המורה שלי, וכך הוא אמר לי:
דבריי יתמכו (יחזקו) את לבך - את הכוחות הפנימיים, השכל והאופי שלך; לכן לבך צריך לתמוך ולהיצמד לדבריי, שמור את מצוותי כי הן ישמרו על חייך -
- ועם כל אהבתו אלי, הורני (לימדני) הדברים האלה ואמר לי: דברי תוכחתי יסעדו לבך, למען תשאר עומד ביראת ה'; שמור את המצוה אשר אני דובר אליך בשם ה', ובשמירתם תשיג החיים.
שלמה המלך עצמו לא קיים את העצה שבפסוק זה. הוא לא שמר את מצוות התורה, וכתוצאה מכך ליבו איבד את התמיכה - הוא נטה וסר מעם ה', מלכים א יא4: "וַיְהִי לְעֵת זִקְנַת שְׁלֹמֹה, נָשָׁיו הִטּוּ אֶת לְבָבוֹ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְלֹא הָיָה לְבָבוֹ שָׁלֵם עִם ה' אֱלֹהָיו כִּלְבַב דָּוִיד אָבִיו
".
סיפור חייו של שלמה מחזק את האזהרה שבפסוקנו: הלב לא יציב, הוא עלול ליפול. כמו בניין הצריך עמודי-תמך, כך גם הלב צריך תמיכה בצורת דברי-מוסר ושמירת מצוות (ע"פ גליה).
הקשר בין שמירת מצוות לבין חיים נזכר גם בפסוקים נוספים, ראו פירוט במשלי ז2: "שְׁמֹר מצותי
וֶחְיֵה, וְתוֹרָתִי כְּאִישׁוֹן עֵינֶיךָ
" (פירוט).
פסוקים נוספים עם השורש תמך:
בראשית מח17: "וַיַּרְא יוֹסֵף כִּי יָשִׁית אָבִיו יַד יְמִינוֹ עַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם וַיֵּרַע בְּעֵינָיו וַיִּתְמֹךְ יַד אָבִיו לְהָסִיר אֹתָהּ מֵעַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם עַל רֹאשׁ מְנַשֶּׁה
" (פירוט)
ישעיהו לג15: "הֹלֵךְ צְדָקוֹת וְדֹבֵר מֵישָׁרִים מֹאֵס בְּבֶצַע מַעֲשַׁקּוֹת נֹעֵר כַּפָּיו מִתְּמֹךְ בַּשֹּׁחַד אֹטֵם אָזְנוֹ מִשְּׁמֹעַ דָּמִים וְעֹצֵם עֵינָיו מֵרְאוֹת בְּרָע
"
ישעיהו מב1: "הֵן עַבְדִּי אֶתְמָךְ בּוֹ בְּחִירִי רָצְתָה נַפְשִׁי נָתַתִּי רוּחִי עָלָיו מִשְׁפָּט לַגּוֹיִם יוֹצִיא
"
תהלים יז5: "תָּמֹךְ אֲשֻׁרַי בְּמַעְגְּלוֹתֶיךָ בַּל נָמוֹטּוּ פְעָמָי
"
משלי ה22: "עַווֹנוֹתָיו יִלְכְּדֻנוֹ אֶת הָרָשָׁע וּבְחַבְלֵי חַטָּאתוֹ יִתָּמֵךְ
" (פירוט)
משלי יא16: "אֵשֶׁת חֵן תִּתְמֹךְ כָּבוֹד וְעָרִיצִים יִתְמְכוּ עֹשֶׁר
" (פירוט)
משלי כט23: "גַּאֲוַת אָדָם תַּשְׁפִּילֶנּוּ וּשְׁפַל רוּחַ יִתְמֹךְ כָּבוֹד
" (פירוט)
יתמוך דבריי ליבך - אפשר לקרוא בשתי דרכים: דבריי יתמכו בליבך, או: ליבך יתמוך בדבריי. ובפירושנו שילבנו את שתי הדרכים:
1. דבריי יתמכו בליבך - דברי-המוסר שאני אומר לך יתנו תמיכה וחיזוק ללב שלך, שלא יתערער ולא יתרחק מדרך החכמה: "כי
הלב, שהוא כוח הממשלה אשר בנפש, הוא נע ונד, ואינו עומד רגע על מצב אחד,
כי התאוה ויצר הלב יסיתוהו בכל רגע לסור מחוקי החכמה. לכך דבריי יתמכו את
ליבך, שיעמוד על מצב החכמה ולא ינוד ממקומו...
"
(מלבי"ם, וכן מצודות).
2. ליבך יתמוך בדבריי - הלב (= מקום המחשבות) שלך צריך לתמוך בדבריי - לזכור אותם היטב: "יתמוך דבריי ליבך - שלא תשכחם, אלא תחשוב בהם תמיד ולא תקצר בדבר
"
(ר' יונה גירונדי); לחשוב עליהם, להתעמק בהם, לברר אותם ולמצוא להם תימוכין, עד שיתיישבו היטב בתוך הלב (ע"פ גליה).
בפסוק הקודם נזכרו האב והאם, אבל כאן נזכר רק אחד ובלשון זכר יחיד "וַיֹּרֵנִי וַיֹּאמֶר לִי
", כלומר רק האב מדבר. איפה האם? כמה תשובות.
1. ע"פ הפשט, האב והאם נחשבים לגוף אחד. האב מדבר גם בשם האם.
2. ולענ"ד, האם מדברת בקטע הבא (פסוקים 10-19), העוסק בהתמודדות עם לחץ חברתי, או בקטע שאחריו (פסוקים 20-27), העוסק בשמירה על הבריאות. האב מלמד כישורים השכלתיים, והאם מלמדת כישורים חברתיים רגשיים וגופניים.
פרק ד פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |