קרוב לאוזן - קרוב ללב

מאת: אראל

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ד20 בְּנִי! לִדְבָרַי הַקְשִׁיבָה, לַאֲמָרַי הַט אָזְנֶךָ,

 סגולות

בני! כשאתה לומד, הפעל את חוש השמיעה - הקשב לדבריי, הטה אזנך לשמוע את אמריי;

 מצודות


 עצות

הפסוקים מלמדים שיש להשתמש בחושים כדי לזכור את התורה:

בפסוק 20 - לדבריי הקשיבה, לאמריי הט אזנך - אל תסתפק בקריאה שקטה; פתח את האוזניים ושמע!

ובפסוק 21 -

נלוז = עקום ונסתראל יליזו מעיניך - אל תתן לדבריי להיסתר מנגד עיניך, אל תסתפק בשמיעה עיוורת; פתח את העיניים וראה!

לב = מקום המחשבות;   שמרם בתוך לבבך - אם תעשה כך תצליח לשמור ולזכור את התורה בלבך.

וחכמי התלמוד דרשו כך גם את פסוק 22 - כי חיים הם למוצאיהם - "אל תקרי למוצאיהם אלא למוציאיהם בפה" (בבלי עירובין נד א) - השתמש בחוש הדיבור.

 דקויות

מה ההבדל בין דברים לאמרים?

דברים מציינים את התוכן ואמרים מציינים את הסגנון; וכשלומדים תורה יש לשים לב לשניהם - גם לתוכן הדברים וגם למילים המדוייקות שבהן התורה משתמשת כדי להגיד אותם (מלבי"ם).

הפסוק בהקשרו

חכמי התלמוד קבעו שצריך ללמוד תורה בקול רם, והביאו ראיה מפסוק 22 - כי חיים הם למוצאיהם - "פתח פיך וקרא, פתח פיך ושנה, כך שתתקיים בך... שנאמר כי חיים הם למצאיהם... אל תקרי למוצאיהם אלא למוציאיהם בפה" (שמואל, בבלי עירובין נד. ועוד מאמרים דומים שם).

מסתבר שדרשת חז"ל מסתמכת על הקטע כולו, המתחיל בפסוק שלנו, ומלמד שיש להשתמש בחושים בתהליך הלמידה:

בפסוק 20 - חוש השמיעה: לדבריי הקשיבה, לאמריי הט אזנך -  אל תסתפק בקריאה שקטה, אלא פתח את האוזניים ושְמַע;

בפסוק 21 - חוש הראיה: מעיניך - אל תסתפק בשמיעה בעיניים עצומות, אלא פתח את העיניים ורְאֵה;   משני החושים הללו, דברי-החכמה נכנסים אל תוך הלב ונספגים בלב - שמרם בתוך לבבך;

ומהלב, הם יוצאים בחזרה החוצה דרך כוח הדיבור, בפסוק 22 - כי חיים הם למוצאיהם - "אל תקרי למוצאיהם אלא למוציאיהם בפה" -  אל תסתפק בשמיעה או קריאה סבילה, אלא פתח את הפה ודַבֵּר.

כמו מעגל חשמלי, שצריך להיות סגור כדי שהזרם יזרום, גם כאן צריך ליצור "מעגל סגור" של למידה - מהמורה אל החושים אל הלב אל הפה ובחזרה אל המורה.

 פרק ד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות