מוסר מאב לבן

מאת: אראל

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ד1 שִׁמְעוּ, בָנִים, מוּסַר אָב, וְהַקְשִׁיבוּ לָדַעַת בִּינָה;

 סגולות

בנים! שמעו את דברי המוסר העוברים מאב לבן, והקשיבו כדי שתדעו ותבינו אותם היטב -

 מצודות

אתם, בני אל חי, שמעו למוסר האב שבשמים, המייסר על הבינה, והקשיבו (שמעו והאזינו) לדעת אותה -


 דקויות

מיהו האב?

1. אב אנושי, כמשמעו.   הילדים גדֵֵלים ועומדים לעזוב את הבית. לפני שהם יוצאים, האב מבקש מהם שישמעו יידעו ויזכרו את המוסר והערכים שלימד אותם בבית.

2. אבינו שבשמיים, ה' (רש"י, מצודות, רמ"ד ואלי). בני ישראל נקראו בדברים יד1: "בָּנִים אַתֶּם לה' אֱלֹהֵיכֶם" (פירוט).   ה' כביכול "שלח" את נשמותינו מהשמים לארץ, וכדי שנשמור על קשר עמו, הוא נתן לנו את התורה וציווה עלינו לשמוע, שמות יט5: "וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי, וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי..." (הרעיון מופיע במקומות רבים בדברי חז"ל, כגון משנה אבות ג יד שמות רבה טו כג בבלי ברכות ה א וחפץ חיים - הקדמה), ואכן הסכמנו ואמרנו, שמות כד7: "כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע".

ומדוע צריך מוסר (ייסורים)? כי לפעמים הגשמיות של עולם ה"נעשה" גוברת על ה"נשמע", ויש לייסר את הגוף כדי לעורר את הנשמה (ע"פ גליה). התעוררות הנשמה מביאה לחיבור פנימי ועמוק יותר בין האדם לה', הנקרא דעת, דברים ח5: "וְיָדַעְתָּ עִם לְבָבֶךָ כִּי כַּאֲשֶׁר יְיַסֵּר אִישׁ אֶת בְּנוֹ, ה' אֱלֹהֶיךָ מְיַסְּרֶךָּ".

 פרק ד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות