קוד: ביאור:משלי ד3 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק ד פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 סיכום |
- כי אבי החליט שאני אהיה בנו העיקרי שיירש את מלכותו אחריו; אני הייתי גם בנה היחיד, הרך העדין והרגיש של אמי; והם נתנו לי את העצות הטובות ביותר שלהם כדי להבטיח שאגיע לשלטון -
אמר שלמה: אל תחשבו שאני שונא את הבריות ולזה אני מזהירכם מן הדברים שנפשו של אדם חומדתן, אל תאמרו כן! כי הלא בן אהוב הייתי לאבי, ורך (מעונג) ויחיד לאמי -
1. פירשנו שהדובר בפסוק הוא שלמה - בנו של דוד מאשתו האהובה בת-שבע. אולם הפסוק יכול להתאים גם לדמויות נוספות.
2. יוסף היה בנו של יעקב מאשתו האהובה רחל. כמו שלמה שאמר "כי בן (אהוב) הייתי לאבי", גם יוסף היה הבן האהוב על אביו. כמו שלמה, גם יוסף היה נבון וחכם, בראשית מא39: "וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל יוֹסֵף 'אַחֲרֵי הוֹדִיעַ אֱלֹהִים אוֹתְךָ אֶת כָּל זֹאת, אֵין נָבוֹן וְחָכָם כָּמוֹךָ'
" (יוסף ושלמה הם היחידים שנקראו כך בתנ"ך). כמו שלמה, גם יוסף הגיע למלוכה בזכות חכמתו. ולפי חז"ל, יעקב אביו הוא שלימדו חכמה, בראשית לז3: "וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ, וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים
" (פירוט) - לפי התרגום "ארי בר חכים הוא לה
", על-פי פירוש חז"ל למושג "זקן = זה קנה חכמה
" (וראו: יוסף - בבואה של שלמה ויצירתו החכמתית, ד"ר נסים אליקים, בית המדרש הוירטואלי).
3. עם ישראל הוא בנו האהוב של ה', שמות ד22: "בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל
". כשעם ישראל רק יצא ממצרים, ועוד היה בבחינת נער, ה' קרא אליו ונתן לו את התורה, הושע יא1: "כִּי נַעַר יִשְׂרָאֵל וָאֹהֲבֵהוּ, וּמִמִּצְרַיִם קָרָאתִי לִבְנִי
"
(רלב"ג). ואם עם ישראל יקבל את התורה, הוא יגיע למלוכה, שמות יט6: "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ
".
ראו פסוקים נוספים על ההורים - מקור הסמכות במשפחה, ועל אב ואם בספר משלי.
שלמה המלך מספר כאן על החינוך שקיבל מאביו דוד ומאמו בת-שבע - חינוך שבזכותו הגיע למלוכה. הפסוק מעורר כמה שאלות:
א. מה זה כי בן הייתי לאבי, והרי כל אדם הוא בן לאביו?
- בן רומז לאהבה אבהית
(מצודות) וגם לבניה והמשכיות: "בן - שרשו
בנה, ובא במובן המדויק על
הבונה בית אביו: שהגם שאצל אבי לא הייתי בן יחיד, מכל מקום הייתי אצ
לו
הבן העיקרי, הבונה בית אביו, לישב על כסאו תחתיו
"
(מלבי"ם).
ב. מדוע שלמה נקרא רך (גם בדברי הימים א כב5: "וַיֹּאמֶר דָּוִיד: שְׁלֹמֹה בְנִי
נַעַר וָרָךְ
" ובדברי הימים א כט1)?
- רך הוא עדין, רגיש וחלש. דוד רצה ששלמה יבנה את ביתו וישב על כסאו אחריו, אבל ידע שהוא עדיין צעיר ורך (שלמה היה בן 12 כשעלה לשלטון), ויצטרך להתמודד עם אנשים קשים וחזקים ממנו. לכן יעץ לו לחזק את עצמו ע"י לימוד חכמה.
ג. מדוע שלמה נקרא יחיד לפני אמי, והרי שלמה לא היה בנה היחיד של בת-שבע,
דברי הימים א ג5: "וְאֵלֶּה נוּלְּדוּ לוֹ בִּירוּשָׁלָיִם: שִׁמְעָא וְשׁוֹבָב וְנָתָן וּשְׁלֹמֹה, אַרְבָּעָה לְבַת שׁוּעַ בַּת עַמִּיאֵל
" (בת שוע היא בת-שבע)?
- ייתכן ששלמה היה בנה הראשון של בת-שבע (אחרי אותו בן שנוצר בחטא ונפטר בגיל 7 ימים), ולכן במשך תקופה מסויימת הוא היה יחיד.
- יחיד רומז גם לייחוד: שלמה היה מיוחד בעיני אמו ולכן היא ייחדה אותו לתפקיד יורש-העצר.
- לפני אמי רומז גם לכך שבת-שבע שמה את שליחותו של שלמה למלוכה, לפני הרגשות האמהיים שלה; לפני שהיתה אמו, היא היתה מחנכת ומדריכה שלו בדרכו למלא את ייעודו המיוחד (ע"פ גליה).
אומר שלמה: כיורש העצר, הבן העיקרי, הייתי הרבה עם אבי; כבן הרך העדין והרגיש, הייתי הרבה עם אמי, ובתקופה מסויימת הייתי גם בנה היחיד; ולכן זכיתי ללמוד משניהם חכמה רבה, שאותה אני מעביר לכם (מלבי"ם).
פרק ד פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |