מאת: אראל
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק ד פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 סיכום |
אני מורה (מלמד) אותך ללכת בדרך חכמה ומתוכננת היטב, ומדריך אותך במעגלים (אורחות חיים) ישרים ומאוזנים -
אני הוריתיך (מלמדך) ללכת בדרך חכמה; אני הדרכתיך (מוליכך) בדרך ישר.
וְשָׁמַרְתָּ אֶת מִשְׁמֶרֶת ה' אֱלֹהֶיךָ, לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו לִשְׁמֹר חֻקֹּתָיו מצותיו וּמִשְׁפָּטָיו וְעֵדֹותָיו, כַּכָּתוּב בְּתוֹרַת מֹשֶׁה, לְמַעַן תַּשְׂכִּיל אֶת כָּל אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה וְאֵת כָּל אֲשֶׁר תִּפְנֶה שָׁם. לְמַעַן יָקִים ה' אֶת דְּבָרוֹ אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלַי לֵאמֹר אִם יִשְׁמְרוּ בָנֶיךָ אֵת דַּרְכָּם לָלֶכֶת לְפָנַי בֶּאֱמֶת בְּכָל לְבָבָם וּבְכָל נַפְשָׁם לֵאמֹר לֹא יִכָּרֵת לְךָ אִישׁ מֵעַל כִּסֵּא יִשְׂרָאֵל". הוא גם ציווה עליו לנהוג בדרך חכמה, מלכים א ב6: "
וְעָשִׂיתָ כְּחָכְמָתֶךָ", מלכים א ב9: "
כִּי אִישׁ חָכָם אָתָּה וְיָדַעְתָּ אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה לּוֹ".
אותה הדרכה ששלמה קיבל מהוריו, הוא מעביר הלאה לבניו (ע"פ גליה).
ישר ועגול הם שני הפכים - אז איך ייתכן שבשלושה פסוקים הם מופיעים כתיאורים לאותו הדבר?:
אֹרַח לַצַּדִּיק מֵישָׁרִים, יָשָׁר מַעְגַּל צַדִּיק תְּפַלֵּס"
אָז תָּבִין צֶדֶק וּמִשְׁפָּט וּמֵישָׁרִים - כָּל מַעְגַּל טוֹב"
בְּדֶרֶךְ חָכְמָה הֹרֵתִיךָ, הִדְרַכְתִּיךָ בְּמַעְגְּלֵי יֹשֶׁר"
1. יש אומרים, שהמילה מעגל בלשון המקרא אין משמעה "קו סיבובי", אלא "קו כלשהו", שיכול להיות גם ישר;
- אולם, מפסוקים רבים בתנ"ך נראה שהשורש עגל אכן מתייחס לדבר סיבובי, עקום ומתעקל.
2. יש אומרים, שהמילה
ישר בלשון המקרא אין משמעה "קו לא עקום"
אלא "הקו הקצר ביותר המגיע מנקודה לנקודה"; בגיאומטריה אוקלידית, הקו
הקצר ביותר העובר בין שתי נקודות הוא אכן קו לא עקום, אך במציאות זה
לא תמיד כך, לפעמים הדרך הקצרה ביותר היא דווקא דרך כביש עוקף
ומעגלי, ולכן יכול להיות "מעגל" שהוא "ישר".
3. אך לענ"ד אפשר לפרש את שני המושגים במשמעותם המקובלת:
מעגל הוא
אכן קו סיבובי,
וישר הוא אכן קו ישר - אך לא דווקא באותו כיוון. הדרך
יכולה להיות מעגלית בכיוון האופקי שבו מתקדמים, וישרה בכיוון האנכי, כלומר מישורית,
ללא בליטות ומהמורות. דרך ישרה היא דרך סלולה, מפולסת, חלקה, שאין בה
מכשולים - אך המסלול יכול גם להיות מעגלי ומחזורי.
ובפסוקנו:
לפירוש נוסף ראו בביאור על משלי ב9.
1. לפי הפשט, המילה הוריתיך באה מאותו שורש של המילים הוֹרָאָה, תּוֹרָה, מוֹרֶה, כמו בשמות ד12: "וְהוֹרֵיתִיךָ אֲשֶׁר תְּדַבֵּר
" , שמות כד12: "וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה, אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי לְהוֹרֹתָם
", מלכים ב יז28: "וַיְהִי מוֹרֶה אֹתָם אֵיךְ יִירְאוּ אֶת ה'
" (פירוט), ועוד. כל המילים הללו הן מהשורש ירה - אולי כי המורה יורה את התלמיד, מכוון אותו במדוייק למטרה כמו שיורים חץ מקשת, תהלים קכז4: "כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים
".
2. אולם, המילה כתובה הריתיך, "חסר וא"ו אחר ה, ומלא יו"ד אחר ר ואחר ת
" (מנחת שי). לכן אפשר גם לקראה הָרִיתִיךָ, מאותו שורש של המילים הֵרָיוֹן והוֹרֶה (ע"פ גליה), כמו בבמדבר יא12: "הֶאָנֹכִי הָרִיתִי
אֵת כָּל הָעָם הַזֶּה, אִם אָנֹכִי יְלִדְתִּיהוּ?
" (פירוט).
פרקנו מביא את דברי האב והאם (ראו פסוקים 3-4): האב אומר "אני יריתי וכיוונתי אותך לדרך החכמה", והאם אומרת "עוד כשהריתי אותך, כבר תכננתי שתלך בדרך החכמה".
פרק ד פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |