מאת: אראל
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק ד פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 סיכום |
בפרק שלושה קטעים הפותחים בפניה בנים או בני. ניתן לפרשם כשלושה נאומים נפרדים, אך ניתן גם לפרשם כרצף רעיוני אחד.
בתחילת הפרק מדגיש המחבר, שדברי החכמה המובאים בפרק נאמרו ע"י הוריו: "כִּי בֵן הָיִיתִי לְאָבִי, רַךְ וְיָחִיד לִפְנֵי אִמִּי;
וַיֹּרֵנִי וַיֹּאמֶר לִי...
". המחבר הוא שלמה, ולכן ההורים הם דוד ובת-שבע. הם ידעו שלשלמה, הבן
הרך והצעיר, צפוי מאבק קשה על כסא המלוכה (ראו מלכים א א). הם הנחו את שלמה איך להצליח במאבק זה:
קְנֵה חָכְמָה, קְנֵה בִינָה", כי הן ירוממו אותו לשלטון: "
סַלְסְלֶהָ - וּתְרוֹמְמֶךָּ,.. עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת תְּמַגְּנֶךָּ".
בְּאֹרַח רְשָׁעִים אַל תָּבֹא", כי הם ייכשלו - "
דֶּרֶךְ רְשָׁעִים כָּאֲפֵלָה, לֹא יָדְעוּ בַּמֶּה יִכָּשֵׁלוּ". מפלגת הצדיקים, גם אם זה ייקח זמן, בסוף תנצח - "
וְאֹרַח צַדִּיקִים כְּאוֹר נֹגַהּ, הוֹלֵךְ וָאוֹר עַד נְכוֹן הַיּוֹם". ולכן "
אִם תָּרוּץ" לשלטון עם הצדיקים - "
לֹא תִכָּשֵׁל".
כִּי חַיִּים הֵם לְמֹצְאֵיהֶם, וּלְכָל בְּשָׂרוֹ מַרְפֵּא".
בכיוון אחר, ניתן לפרש שהנושא הכללי של הפרק הוא מידת האיזון - החשיבות של התקדמות הדרגתית בכל התחומים:
אַל תִּשְׁכַּח וְאַל תֵּט מֵאִמְרֵי פִי", ועד ליצירת חידושים עצמאיים: "
וּבְכָל קִנְיָנְךָ קְנֵה בִינָה".
בְּלֶכְתְּךָ לֹא יֵצַר צַעֲדֶךָ, וְאִם תָּרוּץ לֹא תִכָּשֵׁל"; ועל התרחקות הדרגתית מדרכם של הרשעים (פסוקים 14-19): "
פְּרָעֵהוּ, אַל תַּעֲבָר בּוֹ; שְׂטֵה מֵעָלָיו וַעֲבוֹר".
פרק ד פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |