קוד: ביאור:משלי טו20 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק טו פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 סיכום |
בן חכם משתדל לשמח את אביו, ואדם כסיל נוהג להביע בוז וזלזול באימו.
בן חכם ישמח אב - בראותו אותו במושב החכמים; וכסיל אדם בוזה אמו - כי דרך נשים לגעגע על בניהן ולמנוע מהם שבט מוסר, והבריות מבזין אותם לומר ארור שזה גדל.
הפסוק דומה מאד למשלי י1: "בֵּן חָכָם יְשַׂמַּח אָב, וּבֵן כְּסִיל תּוּגַת אִמּוֹ
" (פירוט), אולם הפסוק בפרק י מתאר מצב -
בן כסיל מביא
תוגה וצער
לאמו מעצם העובדה שהוא כסיל, והפסוק שלנו מתאר פעולה -
בן כסיל נוהג
לבזות את
אמו במעשיו, "ולכן ליבי אומר לי שנכפל כאן למשמעות אחרת
"
(רמ"ד ואלי):
1. "בן חכם - כל מגמתו לשמח את אביו...
והכסיל מחשב תמיד
לבזות את
אמו... שרוחו גס בה לפי שגידלתו על ברכיה. וכל שכן שהיה צריך לכבדה, אלא שהוא כסיל וכפוי טובה
"
(רמ"ד ואלי).
2. "שם - מדבר מה שיהיה מעצמו, שע"י חכמה ישמח האב וע"י הכסלות תוגת האם; ופה - מדבר על עת שיגדל הבן, שאז
בן החכם שנוחל חקי החכמה והולך בם, ישתדל
לשמח את אביו בטוב מעשיו, שזה גם-כן מחקי החכמה לשמח את יולדיו,
והכסיל, הנמשך אחר תאוותיו,
מבזה את אמו בפועל, שזה גם-כן מן הכסילות לבזות אותה על שתוכיחהו על דרכיו (וכסיל אדם - דייק במלות אדם, שיצא מכלל בן נכנע להוריו, והוא אדם מופרד לעצמו):
" (מלבי"ם)
3. ולענ"ד, המסר בפרק י מכוון להורים - השקיעו בחינוך ילדיכם כי החכמה שלהם תביא לכם שמחה (פירוט), והמסר בפסוק שלנו מכוון לילדים - שמחו את הוריכם וכבדו אותם כי זה המאפיין של התנהגות חכמה.
4. ויש משערים, "שזה היה תרגיל מקובל של בתי הספר: המורה היה אומר
פתגם עממי ידוע, והתלמיד צריך היה לחבר לו צלע שנייה בתקבולת שהמורה קבע.
למשל, המורה אמר
בן חכם ישמח אב; תלמיד אחד השלים
ובן כסיל תוגת אמו, ואילו תלמיד אחר השלים
וכסיל אדם בוזה אמו
" (אלכסנדר רופא,
יצירת האוספים וסידורם בספר משלי).
ראו גם: פסוקים נוספים על בוז וביזיון בספר משלי; פסוקים נוספים על אב ואם בספר משלי.
פרק טו פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |