קוד: ביאור:משלי כט22 בתנ"ך
סוג: תוכן1
מאת: אראל
אל:
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק כט פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 |
איש אף (הכועס בגלוי) מגרה מדון (מריבה); אך בעל חמה (הכועס בלב) גרוע יותר, כי נוקם בסתר ועושה הרבה פשע.
איש אף (הכעסן) - דרכו לגרות מדון (לחרחר ריב) עם הבריות; ובעל-חמה - רב פשע, כי בעת הכעס לא יבחין בתיקון מעשיו (וכמו שאמרו רז"ל "הכועס, אפילו שכינה אינה חשובה נגדו").
חכמי התלמוד דיברו הרבה על נזקי הכעס, למשל:
"אמר רבה בר רב הונא: כל הכועס - אפילו שכינה אינה חשובה כנגדו, שנאמר
",
תהלים י4: "רָשָׁע כְּגֹבַהּ
אַפּוֹ בַּל יִדְרֹשׁ, אֵין אֱלֹהִים כָּל מְזִמּוֹתָיו
".
"רבי ירמיה מדיפתי אמר: משכח תלמודו ומוסיף טיפשות, שנאמר
",
קהלת ז9: "כַעַס
בְּחֵיק כְּסִילִים יָנוּחַ
" (פירוט), "וכתיב
",
משלי יג16: "וּכְסִיל יִפְרֹשׂ אִוֶּלֶת
" (פירוט).
"רב נחמן בר יצחק אמר: בידוע שעונותיו מרובין מזכיותיו, שנאמר
ובעל חימה רב פשע
"
(בבלי נדרים כב), "כי הכעס הוא תוצאה ישירה מהחרטה על עוונותיו... החרטה אוכלת אותו וגורמת לו כעס וזעזועים
"
(דברי יעקב).
לכן רצוי להתרחק מכעסנים,
משלי כב24-25: "אַל תִּתְרַע אֶת
בַּעַל אָף, וְאֶת
אִישׁ חֵמוֹת לֹא תָבוֹא; פֶּן תֶּאֱלַף ארחתו[אֹרְחֹתָיו],
וְלָקַחְתָּ מוֹקֵשׁ לְנַפְשֶׁךָ
" (פירוט).
ראו פסוקים נוספים עם הביטויים אף - חמה.
פרק כט פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |