מאת: אראל
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק כה פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 סיכום |
- הגו (הָסֵר, פַּטֵּר) כל פקיד רשע מלפני המלך (מהשירות הציבורי); רק אחר-כך ייכון (יתבסס) בצדק כסא מלכותו ושלטונו.
- כמו-כן, כאשר יוסר הרשע העומד לפני המלך, יהיה אז כסאו נכון בצדק; מה שאין כן כשהרשע לפניו, עומד ומטעה את המלך לעוות את הצדק.
כמו הצורף, המסיר את הסיגים מהכסף לפני שהוא יוצר כלי, כך גם המלך צריך
להסיר מעל-פניו את כל הפקידים הרשעים, לפני שהוא מבסס את ממלכתו. שני מלכים חכמים נהגו לפי עצה זו:
דוד המלך נתן עצה דומה לשלמה בנו לפני מותו,
מלכים א ב5-6: "...לְמַעַן
יָקִים ה' אֶת דְּבָרוֹ אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלַי לֵאמֹר אִם יִשְׁמְרוּ
בָנֶיךָ אֶת דַּרְכָּם לָלֶכֶת לְפָנַי בֶּאֱמֶת בְּכָל לְבָבָם וּבְכָל
נַפְשָׁם לֵאמֹר 'לֹא יִכָּרֵת לְךָ אִישׁ מֵעַל
כִּסֵּא יִשְׂרָאֵל'. וְגַם
אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לִי יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה, אֲשֶׁר עָשָׂה לִשְׁנֵי שָׂרֵי צִבְאוֹת יִשְׂרָאֵל לְאַבְנֵר
בֶּן נֵר וְלַעֲמָשָׂא בֶן יֶתֶר וַיַּהַרְגֵם, וַיָּשֶׂם דְּמֵי מִלְחָמָה בְּשָׁלֹם, וַיִּתֵּן דְּמֵי מִלְחָמָה בַּחֲגֹרָתוֹ
אֲשֶׁר בְּמָתְנָיו וּבְנַעֲלוֹ אֲשֶׁר בְּרַגְלָיו; וְעָשִׂיתָ כְּחָכְמָתֶךָ, וְלֹא תוֹרֵד שֵׂיבָתוֹ בְּשָׁלֹם שְׁאֹל
" - דוד נותן לשלמה עצות שמטרתן לעזור לו לשמור על כיסאו. בין השאר הוא מייעץ לשלמה לחסל את יואב, וזאת משתי סיבות: "אשר עשה לי" = כי פגע בסמכותי, אבל גם "אשר עשה לשני שרי צבאות ישראל... ויהרגם" = כי נהג ברשעות. הסיבה השניה מתאימה לפסוקנו -
הגו רשע לפני מלך, ויכון בצדק כסאו.
הפסוקים שלנו מופיעים בקטע שכותרתו,
משלי כה1: "גַּם אֵלֶּה מִשְׁלֵי שְׁלֹמֹה, אֲשֶׁר הֶעְתִּיקוּ אַנְשֵׁי חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה
", ונראה שהם קשורים לפרשה פוליטית שהסעירה את הציבור באותו זמן. כך ניתן
ללמוד מנבואת ישעיהו, בן תקופתו של חזקיהו, ישעיהו כב15-22: "כֹּה אָמַר ד' ה' צְבָאוֹת: לֶךְ בֹּא אֶל הַסֹּכֵן הַזֶּה, עַל
שֶׁבְנָא אֲשֶׁר עַל הַבָּיִת. מַה לְּךָ פֹה וּמִי
לְךָ פֹה כִּי חָצַבְתָּ לְּךָ פֹּה קָבֶר? חֹצְבִי מָרוֹם קִבְרוֹ, חֹקְקִי בַסֶּלַע מִשְׁכָּן לוֹ! וַהֲדַפְתִּיךָ
מִמַּצָּבֶךָ, וּמִמַּעֲמָדְךָ יֶהֶרְסֶךָ! וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא, וְקָרָאתִי לְעַבְדִּי, לְאֶלְיָקִים בֶּן חִלְקִיָּהוּ.
וְהִלְבַּשְׁתִּיו כֻּתָּנְתֶּךָ, וְאַבְנֵטְךָ אֲחַזְּקֶנּוּ,
וּמֶמְשֶׁלְתְּךָ אֶתֵּן בְּיָדוֹ; וְהָיָה לְאָב לְיוֹשֵׁב יְרוּשָׁלִַם
וּלְבֵית יְהוּדָה. וְנָתַתִּי מַפְתֵּחַ בֵּית דָּוִד עַל שִׁכְמוֹ, וּפָתַח וְאֵין סֹגֵר וְסָגַר וְאֵין פֹּתֵחַ...
".
ישעיהו תקף את שבנא אשר על הבית, וניבא שהוא יוחלף באליקים בן חלקיהו. ואכן, בהמשך מצאנו,
ישעיהו לו3: "וַיֵּצֵא אֵלָיו
אֶלְיָקִים בֶּן חִלְקִיָּהוּ אֲשֶׁר עַל הַבָּיִת, וְשֶׁבְנָא הַסֹּפֵר, וְיוֹאָח בֶּן אָסָף הַמַּזְכִּיר
".
אין זה ברור, האם "שבנא הסופר" הוא אותו "שבנא אשר על הבית", או שהוא שבנא אחר. לפי האפשרות הראשונה, חזקיהו רק העביר את שבנא מתפקיד "אשר על הבית" לתפקיד הסופר; אך לפי האפשרות השניה, חזקיהו הסיר את שבנא לגמרי מעל פניו, כמו שממליץ הפסוק שלנו: הגו רשע לפני מלך, וייכון בצדק כיסאו.
גם ה' נוהג לפי עצה זו. כשהוא רואה שהשלטון בישראל מושחת, ישעיהו א22: "כַּסְפֵּךְ הָיָה לְסִיגִים, סָבְאֵךְ מָהוּל בַּמָּיִם
" (פירוט), הוא מתערב כדי לטהר את השלטון, ובישעיהו א25: "וְאָשִׁיבָה יָדִי עָלַיִךְ, וְאֶצְרֹף כַּבֹּר סִיגָיִךְ, וְאָסִירָה כָּל בְּדִילָיִךְ
".
פרק כה פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |