החכמה נותנת חיים וחן

מאת: אראל

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ג    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   סיכום 
ג22 וְיִהְיוּ חַיִּים לְנַפְשֶׁךָ, וְחֵן לְגַרְגְּרֹתֶיךָ.

 סגולות

- התוכניות שתעשה בחכמה ותבונה יהיו מקור חיים לנפשך, ויתנו לך חן ויופי כמו תכשיט המונח על גרונך.

 מצודות

- ושמירת המעשה והמחשבה יהיו סיבה להביא חיים לנפשך, ולהלביש צוארך בחן.


 עצות

בהמשך לשני הפירושים מהפסוק הקודם:

ויהיו חיים לנפשך =

  • לפי פירוש 1: אם תתחבר לחכמה האלהית, שבה ה' יצר את כל החיים, תדע להיזהר ממזימות וסכנות, ותציל את חייך.
  • לפי פירוש 2: אל תשאיר את החכמה רק בעולם הרוח, אלא השתמש בה גם בחיים החומריים (נפש = הצד החומרי של החיים).

גרגרת = גרון = משל לדיבור;   וחן לגרגרותיך =

  • לפי פירוש 1: אם תתחבר לחכמה האלהית, שבה ה' יצר את העולם היפה שאנו חיים בו, יהיה חן ויופי גם לדיבוריך.
  • לפי פירוש 2: אם תשתמש בחכמה שלך באופן מעשי, גם הדיבורים שלך יהיו חיננים ונאים יותר, כי השומעים יידעו שאתה "נאה דורש - נאה מקיים".

 הקבלות

1. הפסוק מקביל בין שני עניינים הנראים, לכאורה, ברמת-חשיבות אחרת לגמרי: מצד אחד חיים שהם החשובים ביותר - מצד שני חן שהוא רק קישוט; מצד אחד נפש שהיא העיקר - מצד שני גרגרת המסמלת את הדיבור שהוא לכאורה רק תוספת.

אולם הפסוק ממשיך את הפסוקים הקודמים המדברים על בריאת העולם. העולם כולו נברא בדיבור - "בעשרה מאמרות נברא העולם". גם התורה ניתנה בדיבור - שמות לד28: "עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים".  וכשה' ברא את העולם ואת התורה, הוא יצק בהם גם חן ויופי, ישעיהו ו3: "מְלֹא כָל הָאָרֶץ כְּבוֹדוֹ".

כך גם אנחנו, קיבלנו חכמה אלהית ותפקידנו להעביר אותה הלאה, לדבר בחן ויופי כדי לחיות את נפש הזולת (ע"פ גליה).

2. החכמה והתבונה מחיות את הנפש.  כך גם בקהלת ז12: "כִּי בְּצֵל הַחָכְמָה בְּצֵל הַכָּסֶף, וְיִתְרוֹן דַּעַת: הַחָכְמָה תְּחַיֶּה בְעָלֶיהָ" ובמשלי ד22: "כִּי חַיִּים הֵם לְמֹצְאֵיהֶם, וּלְכָל בְּשָׂרוֹ מַרְפֵּא" (פירוט).

וחן לגרגרותיך - ישנם פסוקים נוספים המדברים על תכשיטים כמשל לחכמה.

 דקויות

נפש וגרון

בגוף האדם, נפש היא קנה-הנשימה ווגרגרת היא הגרון.  שתיהן נמצאות באותו מקום - הנפש בפנים והגרגרת בחוץ.   לכן הנפש מסמלת את העולם הפנימי של האדם והגרגרת מסמלת את הדיבור היוצא החוצה;   הנפש מסמלת את החיים והגרגרת מסמלת את החן והיופי.

כעת נפרש את הפסוק בהמשך לשלושת הפירושים על הפסוק הקודם.

לפי פירוש 1: אם תתכנן את מעשיך בחכמה ותבונה, תדע להיזהר ממזימות וסכנות ותזכה לחיים בטוחים; תדע לדבר בתושיה ולומר דברי חן

לפי פירוש 2: אל תשאיר את החכמה והתבונה רק בעולם התיאורטי, אלא השתמש בה גם בחיים המעשיים.   זה יוסיף חן לדיבוריך, כי השומעים יידעו שאתה "נאה דורש - נאה מקיים".

ולפי פירוש 3: כשתתחבר לחכמה האלהית שבה נברא העולם, תשתנה כל מהות חייך: תבין שאתה לא רק פרט בודד ונבדל אלא חלק מבריאה מופלאה. היופי שבבריאה ישפיע גם על דיבורך וייתן לך חן.

 פרק ג    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות