אל תריב עם אדם חינם, אם לא גמלך רעה

קוד: ביאור:משלי ג30 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ג    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   סיכום 
ג30 אַל תרוב[תָּרִיב] עִם אָדָם חִנָּם, אִם לֹא גְמָלְךָ רָעָה.

 סגולות

אל תריב עם אף אדם בלי סיבה מוצדקת, אם הוא לא גמל לך רע (עשה לך רע באותה מידה).

 מצודות

אל תריב עם אדם חינם, אם לא גמלך (התחיל לעשות עמך) רעה.


 עצות

לאנשים שונים יש כוחות שונים, והדבר מתבטא בין השאר בתחום החסד והעזרה לזולת. ספר משלי מתנגד לגישה של "הכל או כלום" ומעודד כל אחד לעשות כפי יכולתו:

  • משלי ג27: "אַל תִּמְנַע טוֹב מִבְּעָלָיו, בִּהְיוֹת לְאֵל ידיך[יָדְךָ] לַעֲשׂוֹת": אל תחכה שיבקשו ממך, אלא השתדל להיטיב לאחרים ככל יכולתך (פירוט); 
  • משלי ג28: "אַל תֹּאמַר לרעיך[לְרֵעֲךָ] 'לֵךְ וָשׁוּב וּמָחָר אֶתֵּן', וְיֵשׁ אִתָּךְ": גם אם אינך נותן מיוזמתך, לפחות כאשר באים לבקש ממך תן מייד (אם אתה יכול), אל תדחה את העזרה למחר, ואל תשלה את הזולת בהבטחות שווא (פירוט);
  • משלי ג29: "אַל תַּחֲרֹשׁ עַל רֵעֲךָ רָעָה, וְהוּא יוֹשֵׁב לָבֶטַח אִתָּךְ": גם אם אינך עוזר לאחרים, לפחות אל תחשוב מחשבות רעות על אנשים חפים מפשע (פירוט);
  • משלי ג30: "אַל תרוב[תָּרִיב] עִם אָדָם חִנָּם, אִם לֹא גְמָלְךָ רָעָה": גם אם אתה חושב מחשבות רעות, לפחות אל תממש את המחשבות הרעות שלך, ואל תיכנס למריבות בלתי מוצדקות (פירוט); 

הרמות מוצגות בסדר יורד כדי ללמדנו, שגם אם אדם לא מצליח לעמוד בדרגה הגבוהה ביותר - הוא לא צריך להתייאש ולהישבר, אלא לנסות לעמוד לפחות באחת הדרגות הנמוכות יותר: גם אם אדם לא מצליח להציע עזרה מיוזמתו - לפחות שלא ידחה אנשים שבאים לבקש; גם אם הוא לא מצליח להימנע ממחשבות רעות על אחרים - לפחות שלא יבצע אותן.

 הקבלות

שאול ודוד

הפסוקים 27-30 רומזים לעוולות שעשה שאול המלך לדוד (ע"פ אליהו שץ, פירוש אליהו על ספר משלי):

27. אל תמנע טוב מבעליו - אחרי שדוד הרג את גליית, שאול מנע מדוד את הדברים שהבטיח לו, כגון עושר גדול וחופש לבית אביו (שמואל א יז).

28. אל תאמר לרעך לך ושוב - שאול דחה את מועד החתונה של דוד עם בתו מרב, ובסוף מרב נישאה לאיש אחר (שמואל א יח).

29. אל תחרוש על רעך רעה - שאול זמם להרוג את דוד בלי ידיעתו, כשדוד ישב לבטח בביתו (שמואל א יט).

30. אל תריב עם אדם חינם - שאול המלך רב עם דוד ללא סיבה, שמואל א יט5: "וְלָמָּה תֶחֱטָא בְּדָם נָקִי לְהָמִית אֶת דָּוִד חִנָּם?!".   שאול עצמו הודה שדוד גמל איתו רק טובה, שמואל א כד17: "וַיֹּאמֶר אֶל דָּוִד 'צַדִּיק אַתָּה מִמֶּנִּי, כִּי אַתָּה גְּמַלְתַּנִי הַטּוֹבָה וַאֲנִי גְּמַלְתִּיךָ הָרָעָה'".

יאשיהו ופרעה

בימי יאשיהו מלך יהודה, עלה מלך מצרים להילחם במלך אשור. יאשיהו עלה להילחם איתו, אולם מלחמה זו היתה לחינם, מלכים ב כג29: "בְּיָמָיו עָלָה פַרְעֹה נְכֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם עַל מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל נְהַר פְּרָת, וַיֵּלֶךְ הַמֶּלֶךְ יֹאשִׁיָּהוּ לִקְרָאתוֹ וַיְמִיתֵהוּ בִּמְגִדּוֹ כִּרְאֹתוֹ אֹתוֹ": "כי ההנהגה הכללית אינה סובלת לעשות רע לשום אדם שלא קדם באיזה רע הנמשך מצדו, ואם לא ייזהר מגרה עליו את הקטרוג וגורם רעה לעצמו, כמו שאירע ליאשיהו המלך שיצא להילחם על חינם עם פרעה נכה, וההנהגה הכללית גזרה שייהרג, כי האלקים יבקש את נרדף, אפילו צדיק רודף רשע, ואפילו יהודי רודף את הגוי כשהוא על חינם" (רמ"ד ואלי).

 דקויות

הפסוק אוסר לריב עם אדם שלא עשה לנו רע. אבל למה שנרצה בכלל לריב עם מישהו שלא עשה לנו כל רע? כמה תשובות נרמזות במילים חינם, גמלך, רעה:

1. המילה חינם רומזת למציאת חֵן ולמתנת-חינם.   פעמים רבות קורה שחבר או בן-משפחה לא מוצא חן בעינינו, כי הוא מבקש מאיתנו מתנת-חינם וגורם לנו להרגיש מנוצלים, או להיפך - אנחנו מבקשים ממנו טובה והוא מסרב. מצב כזה עלול בקלות להתפתח למריבה. הפסוק קורא לנו להתגבר על הרגשות השליליים ולחשוב האם הזולת אכן עשה לנו רע באופן שמצדיק מריבה: "אל תריב עם אדם רק בגלל שביקש ממך מתנת-חינם, כל עוד הוא לא עשה לך רע בפועל". במקום לריב, פתח את ליבך לאהבת-חינם (ע"פ גליה).

המילה חינם רומזת גם לעדות שאינה מבוססת, כמו במשלי כד28: "אַל תְּהִי עֵד חִנָּם בְּרֵעֶךָ" (פירוט).   לפעמים אנחנו חושדים או שומעים שמישהו עשה לנו רע, ומתחילים לריב איתו על כך לפני שביררנו עד הסוף. הפסוק אומר: "אל תריב עם אדם בהסתמך על שמועות חינם לא מבוססות, אם אתה לא בטוח לגמרי שהוא אכן גמלך רעה".

2. המילה גמלך מלשון גמול - מידה כנגד מידה.   לפעמים מישהו עשה לנו רעה קטנה, אולם, מרוב כעס ועצבים אנחנו רוצים לעשות איתו מריבה גדולה ולא פרופורציונלית. הפסוק אומר: "אל תריב עם אדם מריבה גדולה שהיא חינם (לא מוצדקת), אם הוא לא עשה לך רעה שהיא גמול (גדולה באותה מידה כמו המריבה)".

הרעיון נרמז גם בגירסת הכתיב תרוב - מלשון ריבוי. גם אם אתה רב עם מישהו שפגע בך - אל תרבה את המריבה מעבר לעוצמת הפגיעה (ע"פ גליה).

3. המילה רעה, על-דרך הדרש, רומזת לחטא ונזק רוחני.   לפעמים מישהו גרם לנו נזק חומרי, כך שיש לנו סיבה מוצדקת ביותר לריב איתו, ולמרות זאת הפסוק מייעץ שלא לריב על עניינים חומריים: "אל תריב עם אדם, אף אם הזיקך ממון, אם לא גמלך רעה, והיינו שהחטיאך!   שכל המחטיא חברו כאילו הורגו(קיצור ספר חרדים, פרק י: מצות לא תעשה מדרבנן התלויים בדבור פה).

מבנה הקטע

הפסוקים 27-30 מסודרים בהדרגה, מהקשה אל הקל:

  • משלי ג27: "אַל תִּמְנַע טוֹב מִבְּעָלָיו, בִּהְיוֹת לְאֵל ידיך[יָדְךָ] לַעֲשׂוֹת": אל תחכה שיבקשו ממך, אלא השתדל להיטיב לאחרים ככל יכולתך (פירוט); 
  • משלי ג28: "אַל תֹּאמַר לרעיך[לְרֵעֲךָ] 'לֵךְ וָשׁוּב וּמָחָר אֶתֵּן', וְיֵשׁ אִתָּךְ": גם אם אינך נותן מיוזמתך, לפחות כאשר באים לבקש ממך תן מייד (אם אתה יכול), אל תדחה את העזרה למחר, ואל תשלה את הזולת בהבטחות שווא (פירוט);
  • משלי ג29: "אַל תַּחֲרֹשׁ עַל רֵעֲךָ רָעָה, וְהוּא יוֹשֵׁב לָבֶטַח אִתָּךְ": גם אם אינך עוזר לאחרים, לפחות אל תחשוב מחשבות רעות על אנשים חפים מפשע (פירוט);
  • משלי ג30: "אַל תרוב[תָּרִיב] עִם אָדָם חִנָּם, אִם לֹא גְמָלְךָ רָעָה": גם אם אתה חושב מחשבות רעות, לפחות אל תממש את המחשבות הרעות שלך, ואל תיכנס למריבות בלתי מוצדקות (פירוט); 

הרמות מוצגות בסדר יורד כדי ללמדנו, שגם אם אדם לא מצליח לעמוד בדרגה הגבוהה ביותר - הוא לא צריך להתייאש ולהישבר, אלא לנסות לעמוד לפחות באחת הדרגות הנמוכות יותר: גם אם אדם לא מצליח להציע עזרה מיוזמתו - לפחות שלא ידחה אנשים שבאים לבקש; גם אם הוא לא מצליח להימנע ממחשבות רעות על אחרים - לפחות שלא יבצע אותן.

 פרק ג    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות