דובר אמת יוכל להתמיד בגרסתו לעד, אך דובר שקר יוכל להתמיד בגרסתו רק כל עוד הוא רגוע

קוד: ביאור:משלי יב19 בתנ"ך

סוג: התאמה1

מאת: אראל

אל:

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק יב    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28 
יב19 שְׂפַת אֱמֶת תִּכּוֹן לָעַד, וְעַד אַרְגִּיעָה לְשׁוֹן שָׁקֶר.

 סגולות

הדובר אמת מצליח להיות נכון, יציב ועקבי בדבריו לעד (לתמיד);   אולם הדובר שקר מצליח לשמור על עקביות רק כאשר הוא רגוע, ולכן אפשר לחשוף את שקריו על-ידי חקירה לוחצת.

 מצודות

שפת אמת מתקיימת עד עולם,   אבל לשון שקר לא תתקיים כי-אם עד רגע, הוא עת האמירה, כי לאחר-זה יתברר השקר.


 עצות

ניתן לראות בפסוקנו עצה לשופטים או לחוקרים - לבחון אם אדם משקר או דובר אמת ע"י הבאתו למצב של התרגשות, שהרי אדם הדובר שקר יצליח להתמיד בגרסתו רק עד ארגיעה, כל עוד הוא רגוע; ברגע שהוא מתחיל להתרגש - הוא מתבלבל וסותר את עצמו, וכך השקר נחשף.

 הקבלות

על-פי הפשט, שפת אמת היא שפתו של אדם פרטי המדבר אמת;

אולם יש שדרשו את הפסוק על שפת הקודש, השפה שנאמר עליה בצפניה ג9: "כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה, לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם ה', לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד".

שפה זו, שפת הקריאה בשם ה' אלהי אמת, תחזור להיות השפה המדוברת בעולם כולו, כמו שהיה לפני הפילוג, בראשית יא1: "וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים".

ואז כל שאר הלשונות, שהן לשונות של שקר ואשליה, יאבדו ברגע אחד (ע"פ רמ"ד ואלי).

 דקויות

הצלע הראשונה של הפסוק ברורה: תכון = תהיה יציבה ומבוססת, מלשון כַּן ובסיס;   שפת אמת תכון לעד = אדם האומר אמת יצליח לשמור על גרסה עקבית ויציבה לאורך זמן.   אולם מה פירוש הצלע השניה? מה זה ארגיעה ואיך היא מנוגדת לתיכון לעד?

1. ארגיעה מלשון רֶגַעעד ארגיעה = תוך רגע אחד.   טענה אמיתית תתבסס ותתקיים לעד, ודבר שקר "כמעט רגע הוא כלה והולך, שהשקר אין לו רגלים" (רש"י, וכן מצודות).

- אולם, החכמה העממית אומרת להיפך, "אם תחזור על שקר מספיק פעמים, אנשים יתחילו לחשוב שהוא אמת"; משפט שמשתמשים בו הלכה למעשה בתעשיית השיווק, הפירסום והתעמולה.

אולי שפת אמת והיפוכה לשון שקר אינן טענות בודדות אלא תכונות אופי: "יזהיר בזה על הדיבור, שישתמש בו בכל עניין באמת, ושייזהר מן השקר. כי מי שיש לו שפת אמת, והוא נזהר בדיבוריו שיוציאם על קו אמת, הדיבור ההוא יצליח וייכון לעד, ויאמינוהו בכל דבריו, כי הבריות יחזיקוהו לאיש אמת, כיוון שהורגל כל ימיו לדבר אמת. אבל מי שיש לו לשון שקר, לא יאמינו לדבריו אלא עד רגע, כי השומעים דבריו יאמינו בהם לשעה, ואחרי כן, כאשר יבקרו דבריו ויחקרו אותם, יכירו כי שקר המה. ובא הכתוב הזה להזהיר את הבריות שיהיו טהורים בדיבורם, שלא ידברו רק אמת" (החפץ חיים, שפת תמים פרק א).

דיבור אמת הוא השקעה לטווח ארוך: מי שמקפיד לדבר רק אמת, עלול מדי-פעם להפסיד או להתבייש, אבל אם יתמיד בכך, יזכה שתהיה לו שפת אמת, כל מה שיגיד יתקבל כאמת על-ידי כל סובביו, וגם ה' יעזור לו לקיים את דבריו - שפת אמת תיכון לעד.

2. ארגיעה מלשון רֹגַע ושלווה, או מלשון רגש וסערה, כמו בישעיהו נא15: "... רֹגַע הַיָּם וַיֶּהֱמוּ גַּלָּיו...": "הצלחתו של המשקר מותנית ברוגע חיצוני, אבל לבו רוגע וסוער. קיומו של השקר זמני כ"רגע". למילה רגע הוספו כאן שלוש אותיות רוחניות חלשות א,י,ה, לרמוז על רפיסותו של השקר אפילו בעולם חומרי, וגם על נטייתו לעטות על עצמו מסכה רוחנית" (מטמונית למשפחות סופרים, אתר הניווט בתנ"ך).

3. ארגיעה = מוות, שהרי בעולם המתים הכל רגוע, איוב ג13: "כִּי עַתָּה שָׁכַבְתִּי וְאֶשְׁקוֹט, יָשַׁנְתִּי אָז יָנוּחַ לִי" (פירוט). ועד ארגיעה לשון שקר - תוצאות לשון שקר יהיו מוות; לא תהיה הצלחה לבעלי לשון שקר, גם לא הצלחה רגעית" (רמי ניר).

 פרק יב    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות