מאת: אראל
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק יב פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 |
אף אדם לא יצליח לבנות לעצמו כַּן (בסיס יציב) בעזרת מעשי-רשע; אולם הנוהגים בצדק יצליחו ליצור לעצמם שורש יציב אשר לא יתמוטט לעולם.
האדם לא יהיה נכון במעשה הרשע - לא יעמוד על כנו ובסיסו עם ההון שאסף ברשע; אבל שורש צדיקים לא יהיה נוח לפול - אף אם יפול, לא ימוט עם השורש, כי יחזור ויקום.
ה' הבטיח לדוד, שבית המלוכה שלו ייכון לעולם, תהלים פט37-38: "זַרְעוֹ לְעוֹלָם יִהְיֶה, וְכִסְאוֹ כַשֶּׁמֶשׁ נֶגְדִּי; כְּיָרֵחַ יִכּוֹן עוֹלָם, וְעֵד בַּשַּׁחַק נֶאֱמָן סֶלָה
" (פירוט). אולם בשושלת המלוכה של דוד היו מלכים רשעים שגרמו לכך שהמלכות קרסה וגלתה.
אולם ההבטחה לבית דוד עדיין בתוקף והיא תתממש בעתיד, ישעיהו יא1: "וְיָצָא חֹטֶר מִגֵּזַע יִשָׁי, וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה
", ישעיהו יא10: "וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא, שֹׁרֶשׁ יִשַׁי אֲשֶׁר עֹמֵד לְנֵס עַמִּים, אֵלָיו גּוֹיִם יִדְרֹשׁוּ וְהָיְתָה מְנֻחָתוֹ כָּבוֹד
", מלכים ב יט30: "וְיָסְפָה פְּלֵיטַת בֵּית יְהוּדָה הַנִּשְׁאָרָה שֹׁרֶשׁ לְמָטָּה וְעָשָׂה פְרִי לְמָעְלָה
" (פירוט) (ע"פ רמ"ד ואלי).
לפי זה יש לפרש ששני חצאי הפסוק מדברים על אותה משפחה: אדם רשע יפול ויתמוטט ולא יעמוד על כנו; אולם אם אותו אדם בא משורש של משפחת צדיקים, השורש לא יתמוטט אלא יישאר מתחת לאדמה עד שיגיע דור חדש שיצמח וייכון לעולם.
להרחבה ראו גם: "סמלי אילנות ו ושורשיהם" / חיים גבריהו, וכן "צדיקים ורשעים לאורך זמן".
פרק יב פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |