הקפדה על צדק היא הדרך לחיים

מאת: אראל

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק יב    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28 
יב28 בְּאֹרַח צְדָקָה חַיִּים, וְדֶרֶךְ נְתִיבָה אַל מָוֶת.

 סגולות

לך באורח (דרך) של צדקה, עשה פעולות של צדק ויושר, ותזכה בחיים;   לך רק דרך הנתיב של הצדקה, השג את כל מטרותיך רק בדרכים צודקות, ותינצל ממוות.

/ הליכה באורח של צדקה מחייבת שמירה על החיים;   והליכה דרך נתיבה של הצדקה מחייבת אל מוות - לא למות!

 מצודות

ההולך בדרך צדקה ימצא חיים, ובדרך נתיב הצדקה לא ימצא את המוות (וכפל הדבר במלות שונות).


 הקבלות

בתורה נאמר, דברים ל19: "הֲעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ: הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה; וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים, לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ" (פירוט). וגם שם אפשר לפרש בשתי דרכים:

1. דרך הפשט: משה ממליץ לעם ישראל לבחור באהבת ה' ושמיעה בקולו, כי בחירה זו היא שתביא להם חיים, דברים ל20: "לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה בוֹ, כִּי הוּא חַיֶּיךָ וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ לָשֶׁבֶת עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לָתֵת לָהֶם".

2. דרך הדרש: עצם הבחירה בחיים היא מצווה - לבחור לחיות ולא למות. לרובנו זוהי בחירה טבעית ומיידית, אולם ישנם אנשים שצריכים להתאמץ על-מנת לבחור בחיים: אנשים החולים במחלה שקשה להם להתמודד איתה; אנשים הנמצאים במצוקה נפשית גדולה; אנשים המכורים לסמים מזיקים; ועוד. בכל המקרים הללו, התורה מצווה אותנו לבחור בחיים ולא להיכנע למוות (שמעתי מדוד בן יוסף ב"שבעה" על אשתו חנה ז"ל).

 דקויות

ניתן לפרש את הפסוק בשתי דרכים:

1. לפי רוב המפרשים: הצדקה (התנהגות בצדק והגינות) מובילה לחיים ומצילה ממוות. חיים בעולם הזה (מצודות) או חיי-נצח בעולם הרוח (רלב"ג).  וכך נאמר על הצדקה גם במשלי י2 ובמשלי יא4: "וּצְדָקָה תַּצִּיל מִמָּוֶת" (פירוט).

2. אולם המילה אַל מציינת, בדרך-כלל, איסור, כמו משלי א8: "וְאַל תִּטֹּשׁ תּוֹרַת אִמֶּךָ" (וראו אבן עזרא שם); אם כך, גם בפסוק שלנו אפשר לפרש: התנהגות בצדק היא שמירה על החיים והתרחקות ממוות. ישנם מקרים שבהם האדם יכול לבחור, האם לחיות או למות; כך למשל, חולה במצב קשה יכול לבחור, האם להיאבק על חייו, או לוותר ולהיכנע למוות. הפסוק קובע, שדרכה של הצדקה היא להישאר בחיים; דרכה של הצדקה היא: אל מוות!, אל תמות, שמור על חייך!

הקשר בין שני חצאי הפסוק

הפסוק בנוי כתקבולת משלימה:
* הצלע הראשונה היא מצוות "עשה" - לך באורח צדקה ותמצא חיים.
* הצלע השניה רומזת למצוות "לא תעשה" - לך רק דרך נתיבה של הצדקה, כל מטרה שאתה רוצה להשיג - עליך להשיג רק באמצעים של צדקה; ואז תינצל ממוות (לפירושים נוספים על הקשר בין חלקי הפסוק, ראו מלבי"ם על פסוקנו, וכן מהר"ל, נתיבות עולם, נתיב התורה, הקדמה).

 פרק יב    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות