קוד: ביאור:משלי כ8 בתנ"ך
סוג: מבנה1
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק כ פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 |
רק מלך, אשר יושב בעצמו על כיסא השופט, יכול לפקח בעיניו על תפקודה התקין של מערכת המשפט, לזרות ולהרחיק ממנה כל רע.
כאשר יושב המלך ה' על כסא דין, אז מזרה (מפוזר ושטוח) בעיניו כל רעות בני האדם, אף אם עשאום בסתר -
החלוקה של מערכת המשפט לרמות ("ערכאות") היא הכרחית כדי לאפשר למערכת לתפקד; אפילו השופט המוכשר ביותר אינו מסוגל לשפוט את כל העם, כפי שלמד כבר משה רבנו מפיו של יתרו (שמות יח). אולם לחלוקה זו יש גם חסרונות.
לפיכך, ספר משלי ממליץ למלך לבצע ביקורות אישיות על מערכת המשפט, כדי לנקות אותה ממנהגים רעים ופסולים שחדרו לתוכה:
"אם
המלך בעצמו
יושב על כיסא דין, ועושה המשפט בעצמו, אז בוודאי יעשה משפט לעשוקים, וזרוע רמה תישבר. ואמר בזה ארבעה תנאים:
א.
שהמלך עושה משפט בעצמו,
ב.
שיושב על כיסא דין,
הישיבה על הכיסא מורה בקביעות,
ג. שיושב על
כיסא
דין, שיש הבדל בין כיסא דין ובין כיסא משפט, שהמשפט הוא הגמר...
והפסק..., והדין הוא שמיעת הטענות..., שגם ישמע בעצמו טענות בעלי הדין, לא
על ידי עורכי הדיינים ושופטים שומעים הטענות, שבזה יוכלו להטעות את השופט
העליון,
ד.
מזרה בעיניו כל רע, שמלבד המשפט
- משגיח בכל מקום ומפזר ומזרה את הרע ע"י עיני השגחתו, שיתהלך בעצמו בין העם להשגיח על עושי רע להכרית כל פועלי אוון
"
(מלבי"ם).
כלומר, גם כשיש הירארכיה שיפוטית, השופטים העליונים חייבים להיות מעורבים במה שקורה ברמות הנמוכות, לפקח עליהן ולאפשר לכל אדם להתלונן אם הוא מרגיש שהשופטים ברמות הנמוכות לא עשו עמו צדק. אסור לשלטון המרכזי לעצום את עיניו ולהסתפק בהאצלת סמכויות לרמות נמוכות יותר.
והרעיון ממשיך בפסוק הבא: "כשיש כל התנאים האלה,
מי יאמר זיכיתי ליבי?, וכי ידמה לאיש, שאם הוא זכאי בליבו, כבר
יטהר מחטאתו, הלא יגור ויפחד מן השופט הגדול הזה, אשר לו היכולת המוחלט, ואשר לא יטהו השוחד...
"
(מלבי"ם).
על-פי הפשט, הפסוק עוסק במלך בשר ודם. החידוש בפסוק הוא, שהמלך יושב על כיסא דין ושופט בעצמו, וכן מפקח על מערכת-המשפט בעיניו שלו (מלבי"ם על פסוקנו מרחיב בזה). הוא לא עוסק רק בעניינים לאומיים כיחסי חוץ וביטחון, אלא גם בעניינים פרטיים כמשפט בין אדם לחברו (ראו עין איה על ברכות).
זו היתה השקפתו של משה רבנו, ששפט את בני ישראל בעצמו, שמות יח13: "וַיְהִי מִמָּחֳרָת, וַיֵּשֶׁב מֹשֶׁה לִשְׁפֹּט אֶת הָעָם, וַיַּעֲמֹד הָעָם עַל מֹשֶׁה מִן הַבֹּקֶר עַד הָעָרֶב
". רק כשיתרו אמר לו, שמות יח18: "נָבֹל תִּבֹּל גַּם אַתָּה גַּם הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר עִמָּךְ, כִּי כָבֵד מִמְּךָ הַדָּבָר לֹא תוּכַל עֲשֹׂהוּ לְבַדֶּךָ
", הסכים משה למנות שופטים בערכאות נמוכות יותר, מתוך חוסר-ברירה. וגם אז המשיך משה לשפוט בעצמו במקרים הקשים, שמות יח26: "וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם בְּכָל עֵת, אֶת הַדָּבָר הַקָּשֶׁה יְבִיאוּן אֶל מֹשֶׁה וְכָל הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפּוּטוּ הֵם
".
זו היתה גם השקפתו של דוד המלך, שמואל ב ח15: "וַיִּמְלֹךְ דָּוִד עַל כָּל יִשְׂרָאֵל וַיְהִי דָוִד עֹשֶׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה לְכָל עַמּוֹ
". וכן עשה שלמה בנו מייד לאחר שה' נתן לו חכמה, מלכים א ג16: "אָז תָּבֹאנָה שְׁתַּיִם נָשִׁים זֹנוֹת אֶל הַמֶּלֶךְ וַתַּעֲמֹדְנָה לְפָנָיו
" (פירוט). מלך אחר היה, אולי, מזלזל בנשים הללו ושולח אותן לבית-משפט ברמה נמוכה יותר. אבל שלמה ישב בעצמו על כיסא המשפט. מלכים א ג28: "וַיִּשְׁמְעוּ כָל יִשְׂרָאֵל אֶת הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר שָׁפַט הַמֶּלֶךְ, וַיִּרְאוּ מִפְּנֵי הַמֶּלֶךְ כִּי רָאוּ כִּי חָכְמַת אֱלֹהִים בְּקִרְבּוֹ לַעֲשׂוֹת מִשְׁפָּט
" (פירוט).
נימוק להשקפה זו נמצא בקהלת ה7: "אִם
עֹשֶׁק רָשׁ וְגֵזֶל מִשְׁפָּט וָצֶדֶק תִּרְאֶה בַמְּדִינָה - אַל תִּתְמַהּ עַל
הַחֵפֶץ, כִּי גָּבֹהַּ מֵעַל גָבֹהַּ שֹׁמֵר וּגְבֹהִים עֲלֵיהֶם
", "כלומר:
אם תראה עושק וגזל ואין משפט במדינה, דע שהסיבה לזה, מפני שהשופט העליון
הגבוה אשר במדינה אינו משגיח על המשפט בעצמו, רק מסר הנהגת המשפט
להשר המשנה אשר תחתיו, והשר מסר לאשר תחתיו, והנעשקים לא יוכלו להגיע
צדקתם אל המלך עצמו, כי אז יצוייר שהשופטים הקטנים לא ישגיחו לעשות משפט,
או שאין כוח בידם, או שיטו אחרי הבצע והשוחד
"
(מלבי"ם על משלי כ8).
כך קרה בימי שמואל הנביא, כאשר שמואל היה זקן ומינה את בניו לשפוט במקומו, שמואל א ח3: "וְלֹא הָלְכוּ בָנָיו בדרכו[בִּדְרָכָיו], וַיַּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע וַיִּקְחוּ שֹׁחַד וַיִּטּוּ מִשְׁפָּט
" (פירוט).
המלך האידיאלי, משיח בן דוד, יחזור למנהגו של משה רבנו וישפוט את העם בעצמו. אולם בניגוד למלך בפסוקנו, המזרה בעיניו כל רע, המשיח ישעיהו יא3-4: "וַהֲרִיחוֹ בְּיִרְאַת ה', וְלֹא לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט, וְלֹא לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ; וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים, וְהוֹכִיחַ בְּמִישׁוֹר לְעַנְוֵי אֶרֶץ; וְהִכָּה אָרֶץ בְּשֵׁבֶט פִּיו וּבְרוּחַ שְׂפָתָיו יָמִית רָשָׁע
".
לפי פירוש זה,
מזרה = מעיף ומגרש לכל הרוחות, כמו שמעיפים מוץ כאשר זורים את התבואה, כמו במשלי כ26: "מְזָרֶה רְשָׁעִים מֶלֶךְ חָכָם, וַיָּשֶׁב עֲלֵיהֶם אוֹפָן
" (פירוט). המלך החכם, בעצם העובדה שהוא מסתכל
בעיניו על מערכת המשפט, כבר
מזרה ומסלק משם את
הרע, שכן "אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר, ואור המנורה הינו השוטר היעיל ביותר
"
(לואיס ברנדייס, שופט אמריקאי-יהודי).
על-דרך הדרש, הפסוק עוסק
במלך מלכי המלכים, הקב"ה, הנמשל לשופט היושב על כיסא,
דברי הימים ב יח18: "וַיֹּאמֶר: לָכֵן שִׁמְעוּ דְבַר ה': רָאִיתִי אֶת ה'
יוֹשֵׁב עַל כִּסְאוֹ, וְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם עֹמְדִים עַל יְמִינוֹ וּשְׂמֹאלוֹ
".
לפי פירוש זה,
מזרה = פורש ושוטח כמו רשת, כמו במשלי א17: "כִּי חִנָּם
מְזֹרָה הָרָשֶׁת בְּעֵינֵי כָל בַּעַל כָּנָף
" (פירוט).
(מצודות).
כאשר ה'
יושב על כיסא דין, הכל גלוי לפניו, הוא רואה
בעיניו את
כל הרע הנסתר. בפרט "בחודש תשרי, שאז המלך הקדוש יושב על כיסא דין, וכל באי עולם עוברים לפניו לקבל את גזרתם
"
(רמ"ד וואלי). אחת התפילות החוזרות בימים אלה מתחילה במילים "אל,
מלך יושב על כיסא רחמים
"; נראה שהתפילה הזאת מקורה בפסוק שלנו -
היא מבקשת מה', שלא יישב על כיסא דין, שבו הוא רואה בעיניו את כל הצדדים
הרעים שלנו, אלא יישב על כיסא רחמים, ויראה בעיניו דווקא את הטוב.
פרק כ פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |