קוד: ביאור:משלי כד10 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק כד פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 סיכום |
אם התרפית (התעצלת) ביום שבאה צרה על אנשים אחרים, ולא מיהרת להציל אותם - יצר (יתמעט) כוחך, ולא תוכל להציל את עצמך ביום שתבוא צרה עליך -
אם היית מרפה ידך מחברך מלעזור לו ביום צרתו, אזי יהיה כחך צר ודחוק מלעזור לעצמך בבוא צרה עליך -
חז"ל פירשו את הפסוק גם על מי שמתלבט ומהסס יותר מדי בעת צרה לאומית, והביאו כדוגמה את פינחס: "התחיל אומר בינו לבין עצמו 'ומה אעשה? איני יכול! שנים יכולין לאחד, שמא
אחד יכול לשנים?!' עד שהוא נוטל עצה בינו לבין עצמו, הנגף נוגף, והקב"ה
אומר '(משלי כד, י):
התרפית ביום צרה וגו' הצל לקוחים למות כי תאמר הן לא ידענו זה - אני מעיד עליך, שנאמר (שם, יב) "הלא תֹכֵן לבות הוא יבין
"
(שמות רבה לג ה).
1. ע"פ הפשט, יש לקרוא "
התרפית ביום צרה - צר כוחכה ": אם תתרפה כאשר באה צרה על מישהו אחר, ולא תשתמש בכל כוחותיך כדי לעזור לו - ה' יצר ויחליש את כוחך
(רש"י,
מלבי"ם,
מצודות); פירוש זה מתאים לפסוקים הבאים, המלמדים כי
חובה להציל חיים ולא להתעצל גם כשיש ספק. כך נאמר גם באסתר ד14: "כִּי
אִם הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי בָּעֵת הַזֹּאת - רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד
לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר, וְאַתְּ וּבֵית אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ; וּמִי יוֹדֵעַ אִם
לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת?
" (פירוט).
2. אולם יש שפיסקו "התרפית - ביום צרה צר כוחכה", ופירשו: "כל המרפה עצמו מדברי תורה - אין בו כוח לעמוד ביום צרה
"
(רבי טבי בשם רבי יאשיה,
בבלי ברכות סג א; רבי אבהו,
מדרש משלי), "אפילו מצוה אחת
"
(רבי אמי בר מתנה בשם שמואל, שם; רבי לוי, שם), "אם
התרפית מהשתדלות הראוי בקנין החכמה - הנה
בבא יום צרה אז
כחך צר וקצר מעמוד כנגד הצרה ההוא
"
(רלב"ג).
בדומה לכך פירש הרמב"ם: "אין דברי תורה מתקיימין במי
שמרפה
עצמו עליהן, ולא באלו שלומדין מתוך
עידון ומתוך אכילה ושתייה; אלא במי שממית עצמו עליהן, ומצער גופו תמיד, ולא
ייתן שנת לעיניו, לעפעפיו תנומה. אמרו חכמים דרך רמז (במדבר יט יד): "זאת
התורה אדם כי ימות באהל": אין התורה מתקיימת אלא במי שממית עצמו באהלי
החכמה. וכך אמר שלמה בחכמתו:
התרפית ביום צרה צר כחך. ועוד אמר (קהלת ב ט): "אף חכמתי עמדה לי": חכמה שלמדתי באף, עמדה לי.
"
(רמב"ם הלכות תלמוד תורה ג,
טור יורה דעה רמו).
ועל כך נאמר בתהלים קיט86: "כָּל מִצְוֹתֶיךָ אֱמוּנָה
": כל התורה והמצוות הן בעצם
אימון לנפש; מטרתן העיקרית היא לאמן את האדם למשול ביצריו וברגשותיו, כך, כשיגיע
יום צרה יוכל לתפקד בצורה הטובה ביותר; "קשה באימונים - קל
בקרב". אולם, מי שמתרפה באימונים, אינו לומד כראוי ואינו מושל ברגשותיו כדי
לקיים מצוות - גם ביום צרה יהיה חלש.
פרק כד פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |