בינת אדם לעומת דעת קדושים

קוד: ביאור:משלי ל2 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ל    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   סיכום 
ל2 כִּי בַעַר אָנֹכִי מֵאִישׁ, וְלֹא בִינַת אָדָם לִי,

 סגולות

- אז אתה חושב שאתה חכם ויודע הכל?  יפה מאד.   כי אני, לעומתך, בער יותר מכל איש (טיפש כמו בהמה), ואין לי כל בינה של אדם -

 מצודות

- ואלה דבריו שאמר עתה: רואה אנכי שאני נבער (סָכָל) מדעת איש, ואין לי בינת אדם, כי הנה דבר ה' מאסתי וחכמתי מה לי -


 הקבלות

אסף המשורר עסק בשאלות העומדות ברומו של עולם - מדוע רשע וטוב לו, צדיק ורע לו? תהלים עג12-13: "הִנֵּה אֵלֶּה רְשָׁעִים וְשַׁלְוֵי עוֹלָם הִשְׂגּוּ חָיִל; אַךְ רִיק זִכִּיתִי לְבָבִי וָאֶרְחַץ בְּנִקָּיוֹן כַּפָּי!". רק לאחר שהגיע אל המקדש, למד והבין את התשובה, תהלים עג17: "עַד אָבוֹא אֶל מִקְדְּשֵׁי אֵל, אָבִינָה לְאַחֲרִיתָם". הוא הבין שלפני כן היה נבער מדעת, תהלים עג22: "וַאֲנִי בַעַר וְלֹא אֵדָע, בְּהֵמוֹת הָיִיתִי עִמָּךְ".

גם אגור בן יקה עסק בשאלות העומדות ברומו של עולם - מי בורא ומנהיג את השמיים, הרוח, המים והארץ? (פסוק 4). וגם הוא הגיע למסקנה שהוא בַּעַר, אינו מבין ואינו יודע את הידיעות הקדושות והנשגבות הללו.

בספר תהלים, הנושא העומד ברומו של עולם הוא הצדק האלהי;   בספר משלי, הנושא העומד ברומו של עולם הוא הטבע והבריאה.

 דקויות

אם אגוּר מודה שהוא בער יותר מכל איש, ואין לו את הבינה שיש לכל אדם, אז מדוע הוא כותב משא (נאום תוכחה)? באיזו זכות הוא מותח ביקורת על אחרים?!

- ייתכן שהפסוק נאמר באירוניה: אתה, איתיאל, המתגאה ואומר: "איתי אל ואוכל", כנראה מאד חכם ונבון. לעומתך, אני ממש בער וחסר כל בינה.

הפואנטה של אירוניה זו נמצאת בפסוק 4: "מכיוון שאני כל-כך טיפש ואתה כל-כך חכם, אולי תענה לי על כמה שאלות קטנות: מי עלה שמיים וירד?..."

ביטויי הצטנעות רטוריים מסוג זה מופיעים גם בדברי חכמי יוון, למשל: בנאומו של סוקרטס לפני בית הדין ששפט אותו, הוא אומר, שבעוד אחרים נראה להם שהם יודעים בעוד אינם יודעים - הוא יודע שאינו יודע (בתוך "אפולוניה" של אפלטון; ראו אפלטון והתנ"ך: לדעת שאינך יודע / חגי הופר).

 פרק ל    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות