קוד: ביאור:משלי ל4 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק ל פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 סיכום |
מי מבני-האדם עלה עד השמים וירד בחזרה לארץ?
מי מבני-האדם אסף רוח-סערה, החזיק אותה בחופניו (כפות ידיו) ושילח אותה על-פי רצונו?
מי מבני-האדם צרר מים בבד נקוב כמו שמלה מבלי שהם יזלו החוצה?
מי מבני-האדם הקים (העמיד) את כל אפסי (קצות) הארץ (היבשת) במקומם כך שלא יישטפו במים?
מה שמו של האדם שהצליח לעשות זאת, ומה שם בנו?
כי אם אתה כל-כך חכם כמו שאתה חושב, בוודאי תדע!
- מי עוד עלה השמים כמו שעלה משה השמים וירד בשלום, שעלה לקחת התורה מיד המלאכים?
- כאשר זרק משה פיח הכבשן, נתפזר על כל הארץ כאלו אסף הרוח בחפניו (מלוא כפות הידיים) לפזרם על ידו, מי אסף עוד כמוהו?
- כשבקע הים, עמדו המים היורדים ולא הלכו בדרכם, כאילו צרר (קשר) אותם בשמלה (בסדין), ומי צרר עוד כמוהו?
- עד לא נתנה התורה היתה הארץ מתמוטטת לפול, וכאשר קבל משה את התורה הקים אפסי (קצות) הארץ לעמוד על עמדה, ומי הקים עוד את הארץ כמוהו?
- אם היה מי כמוהו, אמור נא מה שמו? או אם שכחת שמו, אמור שם בנו אם תדע שהיה מי מאז דוגמתו!
ורוצה לומר, ומאחר שלא היה מעולם מי יערוך אליו, איך מלאה לבי לנטות מדבריו על פי אומדן הדעת?! ואמר כמתרעם על עצמו ותוהא על הראשונות, ומלמד דעת לבל יאחז מי דרכו להשען על חכמתו.
כשהאדם רואה את פלאי הבריאה, מייד מתעוררת בו השאלה: מי? מי ברא את כל זה בחכמה כה רבה? ישעיהו מ12-13: "מִי
מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ מַיִם, וְשָׁמַיִם בַּזֶּרֶת תִּכֵּן, וְכָל בַּשָּׁלִשׁ
עֲפַר הָאָרֶץ וְשָׁקַל בַּפֶּלֶס הָרִים וּגְבָעוֹת בְּמֹאזְנָיִם? מִי
תִכֵּן אֶת רוּחַ? ה'! וְאִישׁ עֲצָתוֹ? יוֹדִיעֶנּוּ!
" (פירוט). המסר בדברי ישעיהו הוא: מי שברא את העולם, יושיע גם את האנשים הבוטחים בו ומקוים לו, ישעיהו מ31: "וְקוֹיֵ ה' יַחֲלִיפוּ כֹחַ, יַעֲלוּ אֵבֶר כַּנְּשָׁרִים; יָרוּצוּ וְלֹא יִיגָעוּ, יֵלְכוּ וְלֹא יִיעָפוּ
".
גם בפסוק שלנו, השאלה החוזרת מי? מבטאת את התפעלות האדם מפלאי הבריאה - השמים, המים, הרוח והארץ; וגם כאן המסר הוא (בפסוק 5), שה' מגן על האנשים הבוטחים בו.
גם בפסוקנו וגם בספר ישעיהו נרמזו ארבעת מצבי הצבירה של החומר (שהמדענים העתיקים קראו להם "ארבעת היסודות"):
ללמדנו, שה' שולט בכל חלקי הבריאה.
"מִי
צָרַר מַיִם בַּשִּׂמְלָה, מִי הֵקִים כָּל אַפְסֵי אָרֶץ?
"
המים צרורים בעננים כבדים, המכילים אותם כבגד שלא ייקרע:
איוב כו8: "צֹרֵר מַיִם בְּעָבָיו, וְלֹא נִבְקַע עָנָן תַּחְתָּם
"
אותם עננים, שכמוהם כלבוש, כולאים גם את מי הים המבעבעים, כדי שלא יתפרץ, תוך שחיתולי ערפל וסכרי סלעים חוגרים אותו מכל עבר ומשלימים את מלאכת הצרירה:
איוב לח8-11: "וַיָּסֶךְ בִּדְלָתַיִם יָם, בְּגִיחוֹ מֵרֶחֶם יֵצֵא; בְּשׂוּמִי עָנָן
לְבֻשׁוֹ, וַעֲרָפֶל
חֲתֻלָּתוֹ.
וָאֶשְׁבֹּר עָלָיו חֻקִּי, וָאָשִׂים בְּרִיחַ וּדְלָתָיִם; וָאֹמַר עַד פֹּה תָבוֹא וְלֹא תֹסִיף, וּפֹא יָשִׁית בִּגְאוֹן גַּלֶּיךָ
".
מֵי השמים ומֵי התהום כמו עטופים ומכוסים בשמלה. סבך נחשולי המוות המפותלים והאפלים, המשתוללים בחמת זעם, המסתערים, המתגבהים – כוחות הטומאה ההרסניים, נצררו לצרור חיים סדור ומהודק – כוחות הבריאה הברה, הרוגעת והצחורה.
מי הישועה, הצרורים בשמלה, מופיעים, ערב יציאת מצרים, בדמות הבצק, שלא יוכל להחמיץ, הנישא, גם הוא, צרור בשמלה, על שכמם של היוצאים מכלאם, מקרבי התנין:
שמות יב34: "וַיִּשָּׂא הָעָם אֶת בְּצֵקוֹ טֶרֶם יֶחְמָץ, מִשְׁאֲרֹתָם
צְרֻרֹת בְּשִׂמְלֹתָם עַל
שִׁכְמָם
"
(משארותם = כלי עץ שבהם מחמיצים את הבצק).
כל אחד ואחד מהיוצאים מעבדות לגאולה, מטומאת מצרים לטהרת ציון, נושא על שכמו את סמל התוהו שהפך לבריאה:
כִּי אֲפָפֻנִי מִשְׁבְּרֵי מָוֶת, נַחֲלֵי בְלִיַּעַל יְבַעֲתֻנִי").
פָּקַדְתָּ הָאָרֶץ וַתְּשֹׁקְקֶהָ, רַבַּת תַּעְשְׁרֶנָּה; פֶּלֶג אֱלֹהִים מָלֵא מָיִם, תָּכִין דְּגָנָם, כִּי כֵן תְּכִינֶהָ").
שאול, שאבי סבו נקרא
צְרוֹר
(שמואל א ט1: "וַיְהִי אִישׁ מבן-ימין[מִבִּנְיָמִין] וּשְׁמוֹ קִישׁ בֶּן אֲבִיאֵל בֶּן
צְרוֹר בֶּן בְּכוֹרַת בֶּן אֲפִיחַ בֶּן אִישׁ יְמִינִי גִּבּוֹר חָיִל
"), שעליו נאמר פעמיים
מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה
(שמואל א ט2: "וְלוֹ הָיָה בֵן וּשְׁמוֹ שָׁאוּל בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ,
מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה גָּבֹהַּ מִכָּל הָעָם
";
שמואל א י23: "וַיָּרֻצוּ וַיִּקָּחֻהוּ מִשָּׁם וַיִּתְיַצֵּב בְּתוֹךְ הָעָם, וַיִּגְבַּהּ מִכָּל הָעָם
מִשִּׁכְמוֹ וָמָעְלָה
"), שענוותנותו כה מודגשת, נועד לחדש את יציאת מצרים, שהיא עצמה
חזרה על בריאת העולם, ולהושיע את העם, כמשה לפניו, מכל צריהם, חיצוניים
ופנימיים כאחד. ואף יתרה מזו, להחזיר את כל היקום כולו לטהרתו וצניעותו
הראשונית, קצוות כתווך, תווך כצומת המהודק שבו מכונסים, שלובים
וצרורים
אפסי ארץ.
-
מתוך הבלוג: לשון המקרא - אור חדש על שפה עתיקה (http://liebermanorna.wordpress.com/2013/11/29). לקריאה נוספת: אורנה ליברמן, שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה, הוצאת סלע ספרים, 2013 (http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=970118).
1. אלו הן שאלות רטוריות שהתשובה על כולן היא: ה' (ע"פ דעת מקרא, מלבי"ם על הפסוק, ופרופ' יהודה אייזנברג בשיחות על ספר משלי):
וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה, וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ" (פירוט).
עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת, מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט".
צֹרֵר מַיִם בְּעָבָיו, וְלֹא נִבְקַע עָנָן תַּחְתָּם".
וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לַיַּבָּשָׁה אֶרֶץ"; רק ה' יכול להקים, להעמיד את כל קצות היבשת כך שלא יישטפו במים, כמו תהלים כד1-2: "
לה' הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ, כִּי הוּא עַל יַמִּים יְסָדָהּ וְעַל נְהָרוֹת יְכוֹנְנֶהָ" (פירוט).
השאלה המסיימת, "מה שמו ומה שם בנו, כי תדע?", היא שאלה רטורית שהתשובה עליה היא שלילית. אילו היה אדם המסוגל לאסוף רוח בחפניו וכו', היינו בוודאי שומעים עליו, והוא או צאצאיו היו חיים בינינו. אולם אין כזה, כי רק ה' - שאינו אדם ואין לו בנים - מסוגל לכך.
המסר הוא שיש להצטנע ולא לחשוב שאנחנו שווי-ערך לה', וכן לקבל את אמרת ה' בתורה, בספר בראשית, לגבי בריאת העולם.
2. אולם, חז"ל פירשו את הפסוק, באופן מפתיע, כשאלות שהתשובה עליהן היא חיובית!
אכן, היה בן-אדם שהצליח לעשות את כל ארבעת הדברים המתוארים בפסוק זה - והוא משה רבנו: הוא עלה לשמים להביא את התורה וירד, וכן פיזר אפר על כל ארץ מצרים (במכת השחין) כאילו הוא שולט ברוח, קרע את ים סוף והעמיד את המים כאילו הם בצרור, והקים את מחנה ישראל - מחנה של שש מאות אלף איש - בכל אפסי ארץ - גם באמצע המדבר.
גם כאן אפשר לראות מסר של ענוה - לגבי המצוות הכתובות בתורת משה, שיש לקיים אותן כפי שהן בלי התחכמויות (ע"פ רש"י ומצודת דוד, ודומה לזה פירש הגר"א).
אולם אפשר לראות בפירוש זה גם מסר שונה, מסר של אתגר, לפיו האדם אכן יכול
להתעלות ולהגיע לרמות גבוהות בלי גבול, אם יילך בדרך החכמה. וכן פירשו
חז"ל על משה רבנו גם את
משלי כא22: "עִיר גִּבֹּרִים עָלָה חָכָם, וַיֹּרֶד עֹז מִבְטֶחָה
" (פירוט).
פרק ל פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |