מזימה תשמור עליך, תבונה תנצרך

קוד: ביאור:משלי ב11 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ב    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   סיכום 
ב11 מְזִמָּה תִּשְׁמֹר עָלֶיךָ, תְּבוּנָה תִנְצְרֶכָּה -

 סגולות

וכן, ההיכרות עם סוגים שונים של מזימה שנועדו לפגוע בך תשמור עליך ותעזור לך לזהות אותן,   והתבונה שלך תנצור (תשגיח עליך) שלא תיפול בפח:

 מצודות

- אז המזימה (מחשבת החכמה) תשמור עליך -


 עצות

התבונה היא כישרון חיוני כדי לזהות פיתויים - רק התבונה יכולה לנצור, לשמור אותך מפני פיתויים ערמומיים. יש להם מזימות ותחבולות שמשתנים כל הזמן, אי אפשר ללמוד את כולם מספרים או מחכמים, חייבים לפתח כוחות של תבונה והסקת מסקנות שעוזרים להתמודד עם הפיתויים המתחדשים בכל יום.

סיפורים על חכמי ישראל מתארים דרך אחרת שבה התבונה שומרת על האדם מפני מזימות היצר: "רבי חנינא ורבי יונתן הגיעו לפרשת דרכים: דרך אחת עוברת ליד בית עבודה זרה, ודרך שניה עוברת ליד בית זונות. אמר האחד לחברו: נלך בדרך העוברת ליד בית עבודה זרה, שכן יצר הרע של עבודה זרה כבר נשחט (בתחילת ימי בית שני, ואין חשש שנתפתה להיכנס לשם)! אמר השני: נלך בדרך העוברת ליד בית זונות, נכפה את יצרנו ונקבל שכר! כשהגיעו ליד בית הזונות, ראו שהזונות נכנעות מפניהם ונכנסות לחדרן (כנראה מתוך בושה). אמר לו: מניין ידעת שתוכל לסמוך על עצמך לבוא לכאן, ולא חששת מיצר הרע? אמר לו: מזימה תשמור עליך, תבונה תנצרכה" (בבלי עבודה זרה יז: ורש"י, תרגום לעברית).

מעבר לעובדה שהאדם יכול להשתמש בתבונה כדי לזהות פיתויים - עצם העובדה שהאדם עוסק בתבונה, גורמת לזולת לכבד אותו, ומרוממת אותו מעל עולם החומר והפיתוי.

 הקבלות

מזימה במשמעות חיובית נזכרה גם במשלי א4: "לָתֵת לִפְתָאיִם עָרְמָה, לְנַעַר דַּעַת וּמְזִמָּה" (פירוט).

 דקויות

מהי מזימה ואיך היא יכולה לשמור עלינו? 

1. מזימה היא "התורה" (רש"י) או "מחשבת החכמה" (מצודות), והיא נרדפת לתבונה. כשאדם עוסק בתורה חכמה ותבונה, הוא יודע לזהות פיתויים ולהישמר מהם.

2. מזימה בשינוי ניקוד מִזִּמָּה (בבלי עבודה זרה יז:) - החכמה (שנזכרה בפסוק הקודם) תשמור עליך מפיתויים של זימה.   כשאדם עוסק בתורה חכמה ותבונה, הלב שלו מלא בעניין ואתגר, ואין בו כלל מקום לפיתויים.

3.מזימה היא תוכנית שמטרתה לפגוע בזולת (היפוכה של תושיה, שהיא תוכנית שמטרתה לעזור).   הלומד תבונה יכול להכיר את המזימות שאחרים זוממים נגדו, וההיכרות הזאת עם המזימה תשמור ותגן עליו.

המזימה - תשמור, התבונה - תנצור. מדוע?

תבונה היא הכישרון לחשוב ולהסיק מסקנות;   נצירה היא שמירה פעילה. שומר עומד בשער המחנה ומחכה שיבואו אויבים; נוצר גם עושה סיורים כדי לזהות את האויבים לפני שהם מגיעים.

מזימה תשמור עליך - אם למדת כמה מצבים מסוכנים, תוכל להישמר מהם;
תבונה תנצרכה - אם גם חשבת והסקת מסקנות ממה שלמדת, תוכל להישמר גם ממצבים מסוכנים חדשים ומפתיעים.

השמירה בפסוק זה מתייחסת לשני סוגים של סכנות - סכנות חומריות הנובעות מאויבים חיצוניים, וסכנות רוחניות הקשורות ליצרים ותאוות הנמצאים בתוך האדם עצמו. שני הסוגים הללו נרמזים בשמונת הפסוקים הבאים, המתחלקים לשתי קבוצות מקבילות של 4 פסוקים:

  • משלי ב12-15: "לְהַצִּילְךָ מִדֶּרֶךְ רָע, מֵאִישׁ מְדַבֵּר תַּהְפֻּכוֹת..." - הצלה מגברים מסוכנים ואלימים, שהם משל ליצר האלימות וההרס (פירוט);
  • משלי ב16-19: "לְהַצִּילְךָ מֵאִשָּׁה זָרָה, מִנָּכְרִיָּה אֲמָרֶיהָ הֶחֱלִיקָה" - הצלה מנשים מסוכנות ומפתות, שהן משל ליצר המין והתאוה (פירוט).
 פרק ב    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות