מאת: אראל
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק ט פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 סיכום |
"כי בי, בעזרתי" (אומרת יראת ה'), "הימים שלך ירבו (יגדלו ויתארכו, תספיק לעשות יותר), וגם יתווספו לך שנות חיים".
'- כי בי - בעבור עסק התורה - ירבו ימיך, והימים האלה יוסיפו לך שנות חיים, כי ברבות הימים תרבה במעשים טובים, ויתווסף לך בזה שנות חיים בעולם הבא.'
שנות חיים נזכרו בשלושה פסוקים, בשניים מתוכם - יחד עם ימים:
1. כשכר על זכירת התורה והמצוות, משלי ג2: "כִּי אֹרֶךְ יָמִים וּשְׁנוֹת חַיִּים וְשָׁלוֹם יוֹסִיפוּ לָךְ
" (פירוט);
אורך ימים
= ימים שבהם האדם מספיק לעשות הרבה, ובאותו אופן יש לפרש בפסוקנו את ירבו ימיך.
2. כשכר על שמיעה בקול ההורים, משלי ד10: "שְׁמַע בְּנִי וְקַח אֲמָרָי, וְיִרְבּוּ לְךָ שְׁנוֹת חַיִּים
" (פירוט)
;
3. ואצלנו, כשכר על חכמה ובינה, משלי ט11: "כִּי בִי יִרְבּוּ יָמֶיךָ, וְיוֹסִיפוּ לְּךָ שְׁנוֹת חַיִּים
" (פירוט).
1. החכמה, שהיא הדוברת בכל הפרק, מסבירה מדוע כשאדם לומד חכמה הוא מועיל קודם כל לעצמו (מצודות): כי בי - בעזרתי (בחכמה) - יהיו לך ימים רבים יותר של עשיה חיובית ומשמעותית; תוכל לנצל טוב יותר את שנות חייך ולא לבזבז אותם לבטלה; הידע הזה יועיל קודם כל לך, ואף אחד לא יוכל לקחת אותו ממך.
2. יראת ה', שנזכרה בפסוק 10, מסבירה מדוע היא קודמת לתחילת לימוד החכמה:
כי בי - בזכות יראת ה' - תחיה חיים ארוכים יותר, כמו שנאמר במשלי י27: "יִרְאַת ה'
תּוֹסִיף יָמִים, וּשְׁנוֹת רְשָׁעִים תִּקְצֹרְנָה
" (פירוט).
3. ה' אומר: "כל זמן שישראל עושין חפצי, אף אני אעשה חפצם.... אם עשית כן הוא מאריך לך ימים ומוסיף לך שנים, שנאמר: כי בי ירבו ימיך, ויוסיפו לך שנות חיים
" (מדרש משלי).
4. ועל-דרך הדרש, הדוברת היא השבת: "כל המברך ומקדש על היין בלילי שבתות, מאריכים לו ימיו בעולם הזה ולעולם הבא, שנאמר
כי בי ירבו ימיך...
" (פרקי דרבי אליעזר יט), רמז לדרשה זו נמצא בפסוק הראשון בפרק,
משלי ט1: "חָכְמוֹת בָּנְתָה בֵיתָהּ, חָצְבָה עַמּוּדֶיהָ
שִׁבְעָה
" (פירוט).
פרק ט פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |