מאת: אראל
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק ג פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 סיכום |
- זכור את התורה והמצוות לא רק עכשיו כשאתה צעיר אלא גם בעתיד, כי - כאשר - יתווספו לך ימים ארוכים ומלאים בפעילות, ושנות חיים רבות; גם כשתתבגר ותחיה בשפע שלום ושלוה.
כי התורה והמצות הן יוסיפו לך אורך ימים ושנות חיים (שנות השקט ושלוה) ושלום, כי הן ילמדו עליך זכות.
1. חזקיהו מלך יהודה חלה ונטה למות, אולם הוא לא שכח את התורה והמצוות שלמד מאבי אביו: "כך מקובלני מבית אבי אבא (דוד המלך) - אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם, אל ימנע עצמו מן הרחמים
" (בבלי ברכות י.). לכן הוא התפלל, ישעיהו לח3: "וַיֹּאמַר: אָנָּה ה'! זְכָר נָא אֵת אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי לְפָנֶיךָ בֶּאֱמֶת וּבְלֵב שָׁלֵם, וְהַטּוֹב בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי! וַיֵּבְךְּ חִזְקִיָּהוּ בְּכִי גָדוֹל
". וה' אכן שמע את תפילתו והוסיף לו 15 שנות חיים, ישעיהו לח5: "הָלוֹךְ
וְאָמַרְתָּ אֶל חִזְקִיָּהוּ: כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי דָּוִד אָבִיךָ: שָׁמַעְתִּי אֶת
תְּפִלָּתֶךָ, רָאִיתִי אֶת דִּמְעָתֶךָ, הִנְנִי יוֹסִף עַל יָמֶיךָ חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה
".
2. אורך ימים ושלום הם גם שכר לעם ישראל כולו על קיום מצוות ה', שמות כ11: "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ
" (פירוט), דברים ה29: "בְּכָל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֱלֹהֵיכֶם אֶתְכֶם תֵּלֵכוּ, לְמַעַן תִּחְיוּן וְטוֹב לָכֶם וְהַאֲרַכְתֶּם יָמִים בָּאָרֶץ אֲשֶׁר תִּירָשׁוּן
", ויקרא כו6: "וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ
" (פירוש אליהו).
3. פירשנו שהביטוי אורך ימים מציין ימים שבהם מספיקים לעשות הרבה. כך פירשו חכמים גם את הביטוי בא בימים, בראשית כד1: "וְאַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים, וה' בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל
" (פירוט), יהושע יג1: "וִיהוֹשֻׁעַ זָקֵן בָּא בַּיָּמִים
", מלכים א א1: "וְהַמֶּלֶךְ דָּוִד זָקֵן בָּא בַּיָּמִים
" (פירוט) - אדם בא בימים הוא אדם שניצל היטב כל יום ויום מימי חייו, לא בזבז אף יום לבטלה.
אורך ימים - מקובל לפרש "חיים ארוכים", אך אם כך היה ראוי לומר "אורך חיים" או "ריבוי ימים". לכן נראה שיש לפרש את הביטוי כמשמעו - "ימים ארוכים", ימים שבהם האדם מספיק לעשות הרבה דברים, כך שכל יום ויום בחייו הוא ארוך ומלא תוכן.
בפסוק הקודם נאמר שיש לזכור את התורה והמצוות. הפסוק שלנו מתחבר אליו במילה כי, שיש לה שני פירושים:
1.
כי = "משום ש-" - תיאור סיבה. כדאי לך לזכור את התורה והמצוות כי הן יוסיפו לך אורך ימים ושנות חיים ושלום
(מצודות):
* אורך ימים - כי התורה והמצוות ממקדים אותך. אתה אולי חושב שתורה ומצוות הן "בזבוז זמן", אבל ההיפך הוא הנכון - דווקא בלי תורה ומצוות אתה עלול לבזבז זמן על פיתויים ובילויים ריקים. התורה והמצוות מרחיקות אותך מהבלי העולם ומקלות עליך להתמקד בעיסוקיך וכך הימים שלך ארוכים ומלאים בתוכן.
* ושנות חיים ושלום - כי התורה והמצוות מוסיפים חַיּוּת ושלוה לכל עיסוקיך. בלי תורה ומצוות אתה עלול להיות "וורקוהולי", לעבוד בלי הפסקה כמו רובוט. התורה והמצוות מזכירים לך שיש עולם מחוץ לעבודה - יש משפחה, קהילה, עם, עולם ובורא לעולם. וכך השנים שלך מלאות בחיים ושלום.
2. כי = "כאשר" - תיאור זמן. הלוואי שתזכור את התורה והמצוות גם כאשר יהיו לך ימים ארוכים ושנות חיים ושלום. עכשיו אתה צעיר ומשקיע את כל זמנך בלימוד תורה ומצוות, וזה נהדר. אבל בעתיד תצטרך לדאוג למשפחה ולפרנסה, יהיו לך ימים ארוכים - ימים עמוסים ומלאים בפעילות. יעברו עליך שנות חיים רבות שבהן תחיה בשלום בביתך. האם גם אז לא תשכח את תורתי? האם גם אז ינצור ליבך את מצוותיי?
פרק ג פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |