החכמה נותנת ביטחון

מאת: אראל

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ג    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   סיכום 
ג23 אָז תֵּלֵךְ לָבֶטַח דַּרְכֶּךָ, וְרַגְלְךָ לֹא תִגּוֹף;

 סגולות

אם תתכנן את מעשיך בחכמה, אז תלך בבטחון ובשלוה בדרך להשגת מטרותיך;    ורגלך לא תִגּוֹף (תתקל במכשולים), שהרי התכוננת מראש לכל בעיה אפשרית;

 מצודות

- אז, כשתהיה נשמר במעשה ובמחשבה, אז תלך לבטח בדרכיך, כי אין מחריד;    ורגלך לא תגוף (לא תֻּכֶּה, לא תקבל מַכָּה) באבני מכשול המושלכים בדרך, רוצה לומר: לא תְּאֻנֶּה אליך רעה.


 הקבלות

הביטחון בדרך נזכר גם בתחילת הפרק (ע"פ גליה), משלי ג5-6: "בְּטַח אֶל ה' בְּכָל לִבֶּךָ, וְאֶל בִּינָתְךָ אַל תִּשָּׁעֵן;  בְּכָל דְּרָכֶיךָ דָעֵהוּ, וְהוּא יְיַשֵּׁר אֹרְחֹתֶיךָ" (פירוט) - שם הביטחון נובע מקשר עם ה' בתפילה מכל הלב.

שני הקטעים מציינים שתי דרכים להגיע לבטחון: דרך הלב והתפילה - "בטח אל ה' בכל ליבך", דרך העיניים והלימוד - "אל ילוזו מעיניך".

 דקויות

אז תלך לבטח דרכך

פסוקנו ממשיך את הפסוקים הקודמים, משלי ג19-23: "ה' בְּחָכְמָה יָסַד אָרֶץ, כּוֹנֵן שָׁמַיִם בִּתְבוּנָה... בְּנִי, אַל יָלֻזוּ מֵעֵינֶיךָ... אָז תֵּלֵךְ לָבֶטַח דַּרְכֶּךָ" (פירוט) - אם תלמד ותשים לנגד עיניך את התבונה האלהית שבה נברא העולם, אז תוכל לצעוד בעולם הזה בבטחון ולא תיכשל.

ורגלך לא תגוף

רֶגֶל היא לא רק איבר בגוף אלא גם רמז להֶרְגֶל (ע"פ גליה).  מצוות התורה נועדו, בין השאר, לאמן ולהרגיל את האדם למידות טובות כגון חסד ונתינה, גבורה ואיפוק, שלוה ואיזון (וכפי שנזכר פעמים רבות ב"ספר החינוך": "אחרי המעשים נמשכים הלבבות").

תִּגּוֹף - מלשון נֶגֶף, מַכָּה ומכשול;   כשתתחבר לתבונה האלהית, תתרגל לנהוג במידות טובות ולא תיכשל גם במצבים קשים ומאתגרים.

 פרק ג    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות