בחכמה הוסיף ה' מים לבריאה

מאת: אראל

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ג    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   סיכום 
ג20 בְּדַעְתּוֹ תְּהוֹמוֹת נִבְקָעוּ, וּשְׁחָקִים יִרְעֲפוּ טָל.

 סגולות

- ה' פעל בדעת כאשר תיכנן וחישב איך לשלב בין מים ליבשה:    מי התהומות שכיסו את הארץ נבקעו והתייבשו כדי שהיבשה תתגלה;   ומצד שני, השחקים (השמיים) רעפו (הורידו טיפות של) טַל כדי שהיבשה והצמחים שעליה ירוו מים.

 מצודות

בדעת התורה נבקעו תהומות, הם המעיינות הנובעים מתחת;    ובדעת התורה ירעפו (יַטִּיפוּ) השחקים (השמיים) טל.


 הקבלות

סדר הבריאה

לפי פירושינו על פסוקים 19-20, הפסוקים מסודרים לפי סדר הבריאה: ה' בחכמה יסד ארץ - היום הראשון (בראשית א1); כונן שמיים בתבונה - היום השני (בראשית א8); בדעתו תהומות נבקעו - תחילת היום השלישי, שבו הצטמצמו המים ונראתה היבשה (בראשית א9); ושחקים ירעפו טל - המשך היום השלישי, בו נוצרו הצמחים (בראשית א11), הגדלים בזכות הלחוּת ואדי-הטל שבאויר, בראשית ב6: "וְאֵד יַעֲלֶה מִן הָאָרֶץ וְהִשְׁקָה אֶת כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה".

מים בספר דברים

ביטויים דומים נזכרו בספר דברים:

  • דברים ח7: "כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ מְבִיאֲךָ אֶל אֶרֶץ טוֹבָה, אֶרֶץ נַחֲלֵי מָיִם; עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת יֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר" - המים כמשמעם: ארץ ישראל נשתבחה בבקעות שבהם נובעים מעיינות של מי תהום.
  • דברים לב2: "יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי, תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי ; כִּשְׂעִירִם עֲלֵי דֶשֶׁא וְכִרְבִיבִים עֲלֵי עֵשֶׂב" - המים הם משל לדברי חכמה בינה ודעת.
  • דברים לג28: "וַיִּשְׁכֹּן יִשְׂרָאֵל בֶּטַח, בָּדָד עֵין יַעֲקֹב; אֶל אֶרֶץ דָּגָן וְתִירוֹשׁ, אַף שָׁמָיו יַעַרְפוּ טָל" - המים כמשמעם: מים היורדים מן השמיים ומפרים את הארץ.

אם האומה הישראלית תדע את ה' ותקשיב לדבריו הנמשלים לטל, אז ה' ידע באהבה את האומה הישראלית, יבקע להם מעיינות של מי תהום, וירעיף עליהם טל ברכה מהשמים.

 דקויות

תהומות נבקעו

השורש בקע עניינו סדיקה, חיתוך וחצייה.    סדיקה, כמו במילה "בִקְעָה"-  היא סדק החותך באדמה.    חיתוך, כמו בבראשית כב3: "וַיְבַקַּע עֲצֵי עֹלָה".   חצייה, כמו בשמות לח26: "בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת - מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ" (פירוט).

ירעפו = מטיפים נוזלים.   ביטויים דומים נזכרו בספר דברים:

תהומות הם מצבורים של מים רבים ועמוקים, כמו בשמות טו8: "וּבְרוּחַ אַפֶּיךָ נֶעֶרְמוּ מַיִם... קָפְאוּ תְהֹמֹת בְּלֶב יָם" (פירוט).    השורש בקע לגבי מים מופיע בשני הקשרים מנוגדים:   א. בקיעת הים, על-מנת לחשוף את היבשה. כמו בקריעת ים סוף, שמות יד16-21: "וְאַתָּה הָרֵם אֶת מַטְּךָ וּנְטֵה אֶת יָדְךָ עַל הַיָּם וּבְקָעֵהוּ", וכן תהלים עח13 ואולי גם תהלים עד15.    ב. בקיעת האדמה, על-מנת לאפשר למים לצאת החוצה. כך במבול, בראשית ז11: " נִבְקְעוּ כָּל מַעינוֹֹת תְּהוֹם רַבָּה, וַאֲרֻבֹּת הַשָּׁמַיִם נִפְתָּחוּ", וכן ביציאת מצרים, תהלים עח15, ובאחרית הימים, ישעיהו לה6.

בפסוק שלנו, העוסק בבריאת העולם, שתי המשמעויות אפשריות. כשנברא העולם, הוא היה מכוסה במי-תהום, בראשית א2: "וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם, וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם" (פירוט), ואז:   א. ביום השלישי לבריאה, ה' בקע את מי התהום כדי שהיבשה תתגלה, בראשית א9: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל מָקוֹם אֶחָד וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה וַיְהִי כֵן";    ב. בהמשך, ה' בקע חורים באדמה כדי לאפשר למי-התהום להשקות אותה, תהלים קד10: "הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים בַּנְּחָלִים, בֵּין הָרִים יְהַלֵּכוּן".

לענ"ד, בפסוקנו משמעות א מתאימה יותר, שכן הכתוב אומר שהתהומות נבקעו - ולא שהאדמה נבקעה!

ושחקים ירעפו טל

השורש רעפ מציין הורדה של נוזלים מהשמיים, כמו באיוב לו28: "אֲשֶׁר יִזְּלוּ שְׁחָקִים, יִרְעֲפוּ עֲלֵי אָדָם רָב".   בהשאלה הוא מציין כל טוּב שה' משפיע על הבריות, כמו בתהלים סה12: "עִטַּרְתָּ שְׁנַת טוֹבָתֶךָ, וּמַעְגָּלֶיךָ יִרְעֲפוּן דָּשֶׁן".   השורש קיים גם בלשון ימינו בפועל הרעיף.    ומה הקשר לרעפים שבגג? אולי הרעפים בנויים כך שהגשם היורד מן השמיים זורם בקלות אל הארץ.

בדעתו

דעת קשורה לידיעת דבר והיפוכו, "דַּעַת טוֹב וָרָע" (פירוט). גם בפסוקנו, דעת קשורה לדבר והיפוכו: ה' מצד אחד מייבש ומצד שני מרטיב; מצד אחד בוקע את התהומות כדי לחשוף את היבשה, ומצד שני מרעיף עליה טל כדי להשקות את בריותיו. דעת היא היכרות קרובה; מתוך היכרות קרובה עם עולמו, ה' קובע את הרמה המדוייקת של יובש ורטיבות הדרושה לקיום העולם.

ועל-דרך הדרש, דעת היא החיבור בין חתן לכלה ביום נישואיהם. איש ואשה הם יצורים שונים, ההבדלים ביניהם נראים לפעמים כמו תהום עמוקה שקשה לגשר עליה. אבל כשיש דעת ה' אפשר לבקוע גם את התהום, ולהרעיף זה על זה חום ואהבה.

 פרק ג    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות