קוד: ביאור:משלי יג6 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק יג פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 |
דרך הצדק היא לנצור (לשמור) על האנשים הנוהגים בתום-דרך, ולא לפגוע בחפים מפשע; אולם דרך הרשע היא לסלף כל חטא שוגג של הזולת ולהציג אותו כזדון, כדי להחמיר בעונשם.
הצדקה עצמה תלמד זכות ותצור את התם דרך, זה הנותן צדקה בתמימות לא להתייהר; והרשעה עצמה תוליך את בעל החטאת בדרך מסולפת (מעוקלת ומעוקמת) להכשל בה.
1. צדקה היא דרכו של הצדיק, הנותן לכל אחד את המגיע לו; תמימות דרך היא שלמוּת, ללא פגם ועוון. דרכו של הצדיק היא לנצור - לשמור ולהגן על חפים מפשע.
רשעה היא דרכו של הרשע, העושה רע בשפע; חטאת היא עבירה בשוגג או "לתיאבון". דרכו של הרשע היא, לסלף - לעקם ולעוות את דרכם של החוטאים בשוגג כדי להציג אותם כעבריינים גדולים יותר ממה שהם באמת (למשל על-מנת להפליל אותם במשפט כאשר הם נמצאים בצד השני), או - להסית אותם ולגרום להם להיות עבריינים גדולים יותר, או להיפך - לעקם ולעוות את החטא שלהם כך שייראה כמעשה טוב.
והפסוק קשור לפסוק הקודם,
משלי יג5: "דְּבַר שֶׁקֶר יִשְׂנָא צַדִּיק, וְרָשָׁע יַבְאִישׁ וְיַחְפִּיר
": הצדיק שונא דברי-שקר כי הם פוגעים בחפים
מפשע, והרשע אוהב להגיד דברים רעים הגורמים בושה
וחרפה ליריביו (פירוט).
2. יש מפרשים, שהפסוק מלמד שיש קשר ישיר וטבעי בין המעשים לבין השכר
והעונש: "הצדקה עצמה תלמד זכות
ותצור את
התם דרך - זה הנותן צדקה בתמימות לא
להתיהר:
והרשעה עצמה תוליך את בעל
החטאת בדרך
מעוקל להכשל בה
"
(ע"פ רש"י ומצודת דוד); מעין הפסוק
בספר קהלת "כורה שחת בה ייפול
".
- אולם, לפי פירוש זה, לא ברורה המשמעות המעשית של הפסוק - מה זה משנה, מבחינה מעשית, אם הגמול בא באופן טבעי או לא?
- בנוסף לכך - מבחינה מילולית יש הבדל בין חוטא לבין רשע (כמו גם בין צדקה לבין תום-דרך), כפי שהסברנו בגוף המאמר. אילו הפסוק היה בא ללמד את עיקרון "מידה כנגד מידה", היה ראוי לכתוב "צדקה תיצור את הצדיק, ורשעה תסלף את הרשע".
פרק יג פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |