ביאור:משלי יג21

קוד: ביאור:משלי יג21 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק יג    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25 
יג21 חַטָּאִים תְּרַדֵּף רָעָה, וְאֶת צַדִּיקִים יְשַׁלֶּם טוֹב.

 סגולות

הצרות הרעות ירדפו את החטאים עד שישיגו אותם, הם יוכלו להתחמק באופן זמני אבל בסופו של דבר ייפגעו;   והצדיקים בסופו של דבר יקבלו את כל הטוב המגיע להם באופן מושלם.

/ ראוי לרדוף את החטאים ולא להרפות מהם עד שמביאים עליהם את הרעה המגיעה להם;   וראוי להשלים עם הצדיקים ולתת להם את הטוב המגיע להם.

 מצודות

הרעה שעושים החטאים היא תרדף אותם עד השמדם, כי תקטרג עליהם;   והזכות שאת (עם) הצדיקים הוא ישלם להם שכר טוב, כי יליץ טובה עליהם.


 עצות

מה המשמעות המעשית של הפסוק?

1. אזהרה לחוטא, שלא יחשוב שיצליח להתחמק מעונש כי בסופו של דבר הרעה תשיג אותו; כמו בדברים כח45: "וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל הַקְּלָלוֹת הָאֵלֶּה וּרְדָפוּךָ וְהִשִּׂיגוּךָ עַד הִשָּׁמְדָךְ, כִּי לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר מצותיו וְחֻקֹּתָיו אֲשֶׁר צִוָּךְ" (פירוט).    ומצד שני, הבטחה לצדיק, שלא ידאג כי בסופו של דבר הטובה תשיג אותו; כמו בדברים כח2: "וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל הַבְּרָכוֹת הָאֵלֶּה וְהִשִּׂיגֻךָ כִּי תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ" (פירוט) וכמו בתהלים כג6: "אַךְ טוֹב וָחֶסֶד יִרְדְּפוּנִי כָּל יְמֵי חַיָּי וְשַׁבְתִּי בְּבֵית ה' לְאֹרֶךְ יָמִים" (פירוט).

2. אזהרה שלא להתחבר לחוטא, כי הרעה רודפת אחריו ובסופו של דבר תשיגו, כמו במשלי א10: "בְּנִי! אִם יְפַתּוּךָ חַטָּאִים - אַל תֹּבֵא" (פירוט).    ומצד שני, הנחיה להתחבר לצדיק, כי מי שאת (עם) הצדיקים - גם לו ישלם טוב.

3. הנחיה לשלטון, לרדוף את הרשעים ולשלם שכר לצדיקים (ראו "הקבלות").

4. הנחיה לשלטון, לפתח דרכי-ענישה שבהן הרשע מעניש את עצמו:     הפעולה הרעה שעשו החטאים, היא עצמה תרדוף אותם עד שתפגע בהם;   ולעומתם - המעשה הטוב שעשו הצדיקים, הוא עצמו ישלם להם שכר טוב.   הנחיה דומה נזכרת בפסוקים רבים נוספים; ראו משלי כו27: "כֹּרֶה שַּׁחַת בָּהּ יִפֹּל, וְגֹלֵל אֶבֶן אֵלָיו תָּשׁוּב" (פירוט).

 הקבלות

פסוק אחד אומר, שמואל ב כב38: "אֶרְדְּפָה אֹיְבַי וָאַשְׁמִידֵם, וְלֹא אָשׁוּב עַד כַּלּוֹתָם" - צריך לרדוף את אויבינו ולהשמיד אותם, לא לרחם ולא לוותר.

פסוק שני אומר, קהלת ג15: "וְהָאֱלֹהִים יְבַקֵּשׁ אֶת נִרְדָּף" (פירוט) - אלהים אוהב דווקא את הנרדפים. וכדברי חז"ל: אפילו כשצדיק רודף אחרי רשע - האלהים מבקש את הנרדף ומושיע אותו!

הפסוק שלנו הוא הפסוק השלישי המכריע ביניהם: חטאים תרדף רעה - יש לרדוף אחרי האויבים כל עוד הם חטאים. כל רדיפה נובעת מהמעשים הרעים של האדם; כשאדם מפסיק לעשות רע וחוזר למוטב, יש להפסיק לרדוף אותו על חטאי העבר, כי בסופו של דבר האלהים יבקש את נרדף.

 דקויות

רידף = רדף בבניין פיעל = השתדל להידבק אל-.

מה המשמעות המעשית של הפסוק?

1. אזהרה לחוטא, שלא יחשוב שיצליח להתחמק מעונש כי בסופו של דבר הרעה תשיג אותו; כמו בדברים כח45: "וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל הַקְּלָלוֹת הָאֵלֶּה וּרְדָפוּךָ וְהִשִּׂיגוּךָ עַד הִשָּׁמְדָךְ, כִּי לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר מצותיו וְחֻקֹּתָיו אֲשֶׁר צִוָּךְ" (פירוט).    ומצד שני, הבטחה לצדיק, שלא ידאג כי בסופו של דבר הטובה תשיג אותו; כמו בדברים כח2: "וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל הַבְּרָכוֹת הָאֵלֶּה וְהִשִּׂיגֻךָ כִּי תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ" (פירוט) וכמו בתהלים כג6: "אַךְ טוֹב וָחֶסֶד יִרְדְּפוּנִי כָּל יְמֵי חַיָּי וְשַׁבְתִּי בְּבֵית ה' לְאֹרֶךְ יָמִים" (פירוט).

2. אזהרה שלא להתחבר לחוטא, כי הרעה רודפת אחריו ובסופו של דבר תשיגו, כמו במשלי א10: "בְּנִי! אִם יְפַתּוּךָ חַטָּאִים - אַל תֹּבֵא" (פירוט).    ומצד שני, הנחיה להתחבר לצדיק, כי מי שאת (עם) הצדיקים - גם לו ישלם טוב.

3. הנחיה לשלטון, לרדוף את הרשעים ולשלם שכר לצדיקים (ראו "הקבלות").

4. הנחיה לשלטון, לפתח דרכי-ענישה שבהן הרשע מעניש את עצמו:     הפעולה הרעה שעשו החטאים, היא עצמה תרדוף אותם עד שתפגע בהם;   ולעומתם - המעשה הטוב שעשו הצדיקים, הוא עצמו ישלם להם שכר טוב.   הנחיה דומה נזכרת בפסוקים רבים נוספים; ראו משלי כו27: "כֹּרֶה שַּׁחַת בָּהּ יִפֹּל, וְגֹלֵל אֶבֶן אֵלָיו תָּשׁוּב" (פירוט).

 פרק יג    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות