קוד: ביאור:משלי יד12 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק יד פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 |
יש דרך הנראית טובה וישרה כשהיא לפני איש (כשהאדם נמצא בתחילתה), אולם בחלק מאוחר יותר של הדרך מתברר שהיא מובילה רק אל דרכי מוות.
יש דרך ישר לפני איש (נראה בעיניו כי ישר הוא), אבל אחריתה (סוף הדבר) הוא מדרכי מות.
בתקופה שבה אנשים רבים דורשים מהממשלה שתספק פתרון מיידי למצוקותיהם, כדאי לזכור לחשוב גם על ההשלכות לטווח ארוך:
יש דרך הנראית ישרה (=חלקה וללא מכשולים) כאשר היא לפני איש, כאשר האדם נמצא בתחילתה והדרך מונחת לפניו; אך אחריתה (= בסופה של הדרך) אין מוצא - כל הדרכים מובילות למוות.
מהי אותה דרך? ניתן לפרש לפי ארבעת העולמות - החומר, הרגש, השכל והנשמה:
1. דרך חומרית - ע"פ הפסוק המקביל,
משלי טו19: "דֶּרֶךְ עָצֵל כִּמְשֻׂכַת חָדֶק, וְאֹרַח
יְשָׁרִים סְלֻלָה
" - העצל חושב שדרכו ישרה, כי היא נוחה וקלה, אך בסופו של דבר הוא נתקל בגדר קוצים ואינו יכול להתקדם
(ע"פ
רש"י על פסוקנו, פירוש שני).
2. דרך רגשית - כמו בפסוק הבא,
משלי יד13: "גַּם בִּשְׂחוֹק יִכְאַב לֵב,
וְאַחֲרִיתָהּ שִׂמְחָה תוּגָה
" - הצחוק והמשחק נראים כמו דרך ישרה
להגיע לשמחה, אך שמחה הבנויה עליהם בלבד עלולה להביא את האדם לכאב לב
(כתוצאה ממחלה, או התמכרות, או ריקנות נפשית), ובסופה של שמחה זו - עצבות
ומוות רגשי (פירוט).
3. דרך שכלית - ע"פ הפסוק המקביל,
משלי יב15: "דֶּרֶךְ אֱוִיל
יָשָׁר בְּעֵינָיו, וְשֹׁמֵעַ לְעֵצָה חָכָם
" (פירוט)
- האויל (השטחי) חושב שדרכו ישרה, כי אינו בודק לעומק את כל ההשלכות ואינו
מוכן לקבל עצות, אך באחריתה של דרך זו הוא עלול להיתקל בצרות ובמוות: "יש דרך ישר לפני איש - מוסב על הנ"ל, שהגם שלפעמים
ייטיב דרך אויל בעיניו, מפני שדרך האויל נראה בתחלה ישר, נגד דרך החכמה
שבתחלתו נראה שהוא עובר על הקוצים והברקנים כי צריך ללחום נגד התאוה ומדות
הנפש הנוטים לרוע... בכל זאת
אחריתה דרכי מות. מה שאין כן דרך החכמה, תחלתו קוצים וסופו מישור
"
(מלבי"ם על פסוקנו).
4. דרך נשמתית - ע"פ הפסוק הקודם,
משלי יד11: "בֵּית רְשָׁעִים יִשָּׁמֵד, וְאֹהֶל
יְשָׁרִים יַפְרִיחַ
" (פירוט) - לפעמים אדם חושב שהוא ישר, אך למעשה הוא "עובר עבירה ואומר 'אין בה
עבירה'
"
(רש"י על פסוקנו, פירוש ראשון); "הקב"ה משפיע להן טובה לרשעים בעולם הזה כדי לטורדן ולהורישן למדריגה התחתונה, שנאמר
יש דרך ישר לפני איש (כשרואין הרשעים שלותן - נראית דרכם בעיניהם)
ואחריתה (של אותה שלוה - הזמנת)
דרכי מות (היתה)
"
(בבלי קידושין מ ב (רש"י))
"גם אדם שבטוח
שדרכו נכונה, עלול להיקלע למבוי סתום, או
חלילה ליפול לתהום. גם אם נראה לך שדרכך ישרה, ייתכן
שאחריתה היא מות.
שלמה פונה לאדם בתביעה: אז מה אם אתה מרגיש שהדרך שאתה צועד בה היא טובה?
תבדוק, האם באמת הדרך טובה? מניין באה ההרגשה הטובה בדרך? האם ההנאה שלך
נובעת ממקור חיובי? מהו תפקיד ההנאה בחיים, אם בכלל יש לה תפקיד?
גם אדם שבטוח בדרכו, יכול להיות שצועד לקראת אבדון, חלילה.
אסור להסתפק בהרגשה טובה, בהנאה כשלעצמה, בריגושים חיצוניים. האדם חייב
לערער את בטחונו העצמי ולבדוק את דרכו ואת מהלך חייו.
"
(הרב יהושע וייצמן, למה האדם רעב? - אתר ישיבת מעלות).
וכפי שאומר הפתגם העממי, "הדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות
".
ולכן, לפני שמתלהבים מאנשים שמציעים לנו "דרך לחברה טובה יותר", צריך לחשוב ולהתבונן מה תהיה אחריתה של הדרך הזאת.
1. שמשון התאהב בבחורה פלשתית ואמר להוריו
שופטים יד3: "אוֹתָהּ קַח לִי, כִּי הִיא
יָשְׁרָה בְעֵינָי
". דרכו זו של שמשון, להתאהב בבחורות פלשתיות, הובילה אותו למוות, אף כי מוות בגבורה ובהתאם לתכנית ה' (חגי הופר על פסוקנו).
2. פסוקים נוספים המתחילים במילה
יש הם מעין חידה שנועדה לעורר את הקוראים לחשוב - מה יש? ראו
משלי יא24: "יֵשׁ מְפַזֵּר וְנוֹסָף עוֹד, וְחוֹשֵׂךְ מִיֹּשֶׁר אַךְ לְמַחְסוֹר
" (פירוט). בפסוקים הבאים ניתן למצוא כמה תשובות לחידה - נשאיר זאת כתרגיל לקוראים. פסוק זהה לפסוקנו נמצא במשלי טז 25, שם ניתן למצוא תשובות אחרות לחידה (פירוט).
3. לפעמים קורה דווקא הדבר ההפוך - אנשים חושדים באדם לחינם, למרות שדרכו ישרה, רק בגלל שהיא נראית להם מוזרה ושונה,
משלי כא8: "הֲפַכְפַּךְ
דֶּרֶךְ אִישׁ וָזָר, וְזַךְ
יָשָׁר פָּעֳלוֹ
" (פירוט).
4. הרמב"ם מביא פסוקים נוספים המביעים רעיון דומה: "אמנם חולי הנפש, אשר לא ירגישו בחוליים, וידמוהו בריאות; או
ירגישו בו ולא יתרפאו, אחריתם - אחרית החולה כשנמשך אחר הנאותיו ולא
יתרפא, שהוא יאבד בלי ספק. אבל אלה שמרגישים ונמשכים אחר הנאותיהם, אמרה בהם תורת אמת, כשהיא מוסרת דבריהם:
כי בשרירות לבי אלך וגו' (דברים כט יח).
רצתה לומר, שהוא מכוון לרוות צמאו, והוא מוסיף לעצמו צמא.
אך אלה שאינם מרגישים בדבר, כבר תיארם שלמה הרבה. אמר:
דרך אויל ישר בעיניו, ושומע לעצה חכם (משלי יב טו).
רצה לומר: ששומע לעצת החכם, והודיעו הדרך שהוא ישר באמת, לא אשר יחשבהו שהוא ישר.
ואמר:
יש דרך ישר לפני איש, ואחריתה דרכי מות (שם יד יב).
ואמר עוד בחולי-הנפש האלה, היותם בלתי יודעים מה יזיקם ומה יועילם:
דרך רשעים כאפלה, לא ידעו במה יכשלו (שם ד יט)
" (שמונה פרקים לרמב"ם, סוף פרק שלישי).
5. מקביל לפסוקנו גם הפתגם העממי, "הדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות
".
ראו גם דרך = סדרת צעדים המובילים למטרה או מנהג קבוע.
בתקופה שבה אנשים רבים דורשים מהממשלה שתספק פתרון מיידי למצוקותיהם, כדאי לזכור לחשוב גם על ההשלכות לטווח ארוך.
יש דרך הנראית ישרה (=חלקה וללא מכשולים) כאשר היא לפני איש, כאשר האדם נמצא בתחילתה והדרך מונחת לפניו; אך אחריתה (= בסופה של הדרך) אין מוצא - כל הדרכים מובילות למוות.
מהי אותה דרך? ניתן לפרש לפי ארבעת העולמות - החומר, הרגש, השכל והנשמה:
1. דרך חומרית - ע"פ הפסוק המקביל,
משלי טו19: "דֶּרֶךְ עָצֵל כִּמְשֻׂכַת חָדֶק, וְאֹרַח
יְשָׁרִים סְלֻלָה
" - העצל חושב שדרכו ישרה, כי היא נוחה וקלה, אך בסופו של דבר הוא נתקל בגדר קוצים ואינו יכול להתקדם
(ע"פ
רש"י על פסוקנו, פירוש שני).
2. דרך רגשית - כמו בפסוק הבא,
משלי יד13: "גַּם בִּשְׂחוֹק יִכְאַב לֵב,
וְאַחֲרִיתָהּ שִׂמְחָה תוּגָה
" - הצחוק והמשחק נראים כמו דרך ישרה
להגיע לשמחה, אך שמחה הבנויה עליהם בלבד עלולה להביא את האדם לכאב לב
(כתוצאה ממחלה, או התמכרות, או ריקנות נפשית), ובסופה של שמחה זו - עצבות
ומוות רגשי (פירוט).
3. דרך שכלית - ע"פ הפסוק המקביל,
משלי יב15: "דֶּרֶךְ אֱוִיל
יָשָׁר בְּעֵינָיו, וְשֹׁמֵעַ לְעֵצָה חָכָם
" (פירוט)
- האויל (השטחי) חושב שדרכו ישרה, כי אינו בודק לעומק את כל ההשלכות ואינו
מוכן לקבל עצות, אך באחריתה של דרך זו הוא עלול להיתקל בצרות ובמוות, "מה שאין כן דרך החכמה, תחלתו קוצים וסופו מישור
"
(מלבי"ם על פסוקנו).
4. דרך נשמתית - ע"פ הפסוק הקודם,
משלי יד11: "בֵּית רְשָׁעִים יִשָּׁמֵד, וְאֹהֶל
יְשָׁרִים יַפְרִיחַ
" (פירוט) - לפעמים אדם חושב שהוא ישר, אך למעשה הוא "עובר עבירה ואומר 'אין בה
עבירה'
"
(רש"י על פסוקנו, פירוש ראשון, וראו בבלי קידושין מ ב).
"גם אדם שבטוח
שדרכו נכונה, עלול להיקלע למבוי סתום, או
חלילה ליפול לתהום. גם אם נראה לך שדרכך ישרה, ייתכן
שאחריתה היא מות.
שלמה פונה לאדם בתביעה: אז מה אם אתה מרגיש שהדרך שאתה צועד בה היא טובה?
תבדוק, האם באמת הדרך טובה? מניין באה ההרגשה הטובה בדרך? האם ההנאה שלך
נובעת ממקור חיובי? מהו תפקיד ההנאה בחיים, אם בכלל יש לה תפקיד?
גם אדם שבטוח בדרכו, יכול להיות שצועד לקראת אבדון, חלילה.
אסור להסתפק בהרגשה טובה, בהנאה כשלעצמה, בריגושים חיצוניים. האדם חייב
לערער את בטחונו העצמי ולבדוק את דרכו ואת מהלך חייו.
"
(הרב יהושע וייצמן, למה האדם רעב? - אתר ישיבת מעלות).
ולכן, לפני שמתלהבים מאנשים שמציעים לנו "דרך לחברה טובה יותר", צריך לחשוב ולהתבונן מה תהיה אחריתה של הדרך הזאת.
פרק יד פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |