לא לקנא בהנאות של החוטאים

קוד: ביאור:משלי כג17 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל: סגלות משלי

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק כג    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   סיכום 
כג17 אַל יְקַנֵּא לִבְּךָ בַּחַטָּאִים, כִּי אִם בְּיִרְאַת ה' כָּל הַיּוֹם -

 סגולות

אל תחזיק בליבך רגשות קנאה באנשים חטאים המבלים את ימיהם בתאוות ותענוגים, אלא מלא את ליבך כל היום רק ביראת ה', וקנא רק באנשים שיש בליבם יראת ה' כל היום -

 מצודות

אל יקנא ליבך בהצלחת החוטאים, כי אם רק עסוק כל היום ביראת ה';   אל תפן אל הצלחתם, כי שלך טובה משלהם -


 עצות

אנשים ישרים וחרוצים, העובדים קשה לפרנסתם, עלולים לקנא באנשים עצלים העוסקים כל היום בהנאות ובילויים. ספר משלי מלמד לא לקנא:

חטאים הם חוטאים, אנשים העושים רע מתוך יצר ותאוה;   אל יקנא לבך בחטאים = אל תקנא בחוטאים, שכביכול "נהנים מהחיים".

במקום לקנא בחוטאים, כי אם ביראת ה' כל היום:

1. הפנה את הלב שלך רק ליראת ה', עסוק רק ביראת ה' ולא בקנאה: "רק עסוק כל היום ביראת ה' ואל תפן אל הצלחתם, כי שלך טובה משלהם" (מצודת דוד), "ואמנם יש לדקדק, שהיה לו לומר 'כי אם ביראי ה' כל היום', כדי שהלשון יהיה מכוון אל מה שאמר בתחילה: אל יקנא ליבך בחטאים. אבל העניין הוא, לרמוז שקנאתו תהיה על ההשראה הקדושה, שלא תזוז ממנו ולא תסתלק מעליו מפני העוונות" (רמ"ד ואלי).

2. הפנה את מידת הקנאה שלך לקנאה ביראי ה': "אם יראֶה יראַת ה', ויתאוה אל מעשה האנשים יראה ה', וקנאה זו תקנן בליבו כל היום" (מלבי"ם). "וזאת מחובת הצדיק, שלא תיפרד ולא תסור מלבבו מחשבת יראת ה' והקנאה והחשק להגיע לשלמות הכל, ולא ירפה החשק והתאוה הזאת מן בוקר ועד ערב" (רבי יונה); "והקנאה תעורר מדנים עם יצרך הרע להכניעו" (הגאון מווילנה).

במקום לקנא בחטאים, חשוב על העתיד -

 הקבלות

אל יקנא לבך בחטאים

ישנם פסוקים נוספים העוסקים באיסור קנאה. הפסוקים האחרים מדברים על קנאה ברשעים, העושים רע במזיד מתוך כוונה רעה;   הפסוק שלנו מדבר על קנאה בחטאים, העושים רע מתוך יצר ותאוה, מתוך כוונה ליהנות.   לכן מסתבר שגם הקנאה בפסוקנו היא קנאה בהנאה של החוטאים.

גם הפסוקים הבאים מביאים דוגמה להנאה רגעית שמאפיינת אנשים חוטאים, ולתוצאה השלילית הנובעת ממנה, משלי כג19-21: "שְׁמַע אַתָּה בְנִי וַחֲכָם, וְאַשֵּׁר בַּדֶּרֶךְ לִבֶּךָ. אַל תְּהִי בְסֹבְאֵי יָיִן, בְּזֹלֲלֵי בָשָׂר לָמוֹ. כִּי סֹבֵא וְזוֹלֵל יִוָּרֵשׁ, וּקְרָעִים תַּלְבִּישׁ נוּמָה." הם לא שומעים, אבל אתה תשמע ואל תהיה כמותם, כי סופם יהיה רע.

וגם בהמשך הפרק מדובר על האחרית השלילית של השתיין,  משלי כג31-32: "אַל תֵּרֶא יַיִן כִּי יִתְאַדָּם... אַחֲרִיתוֹ כְּנָחָשׁ יִשָּׁךְ, וּכְצִפְעֹנִי יַפְרִשׁ" (פירוט).

 דקויות

מה זה כי אם ביראת ה' כל היום?

1. הפנה את מידת הקנאה שלך לקנאה ביראי ה': "אם יראֶה יראַת ה', ויתאוה אל מעשה האנשים יראה ה', וקנאה זו תקנן בליבו כל היום" (מלבי"ם). "וזאת מחובת הצדיק, שלא תיפרד ולא תסור מלבבו מחשבת יראת ה' והקנאה והחשק להגיע לשלמות הכל, ולא ירפה החשק והתאוה הזאת מן בוקר ועד ערב" (רבי יונה); "והקנאה תעורר מדנים עם יצרך הרע להכניעו" (הגאון מווילנה).

2. הפנה את הלב שלך רק ליראת ה', עסוק רק ביראת ה' ולא בקנאה (מצודות). "אמנם יש לדקדק, שהיה לו לומר 'כי אם ביראי ה' כל היום', כדי שהלשון יהיה מכוון אל מה שאמר בתחילה: אל יקנא ליבך בחטאים. אבל העניין הוא, לרמוז שקנאתו תהיה על ההשראה הקדושה, שלא תזוז ממנו ולא תסתלק מעליו מפני העוונות" (רמ"ד ואלי).

במקום לקנא בחטאים, חשוב על העתיד -

 פרק כג    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות