קוד: ביאור:משלי י4 בתנ"ך
סוג: תוכן1
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק י פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 |
רָש (עני) יהיה האדם העושה לעצמו כף-יד של רמיה (מרגיל את עצמו לרמות); אולם יד חרוצים (שהתרגלה לעבוד בזריזות וביושר) - תעשיר את בעליה.
הכף רמיה עושה את האדם לרש, רוצה לומר: השוקל ב(מאזניים עם)כף רמיה לרמות הבריות, יעני בעבור זה; אבל היד של החרוצים (הזריזים), המתנועעים וטורחים על מזונם ואין עסקיהם לרמות, הנה היד ההיא תעשיר את בעליה.
כל מעשה שאנחנו עושים, מלבד ההשפעה המיידית שלו, משפיע גם על ההרגלים שלנו, שהרי "אחרי הפעולות נמשכים הלבבות
"
(ספר החינוך). יש הרגלים שעדיף להיזהר מהם:
ראש = רש, עני; עושה כף רמיה = אדם העושה לעצמו כף רמיה, מרגיל את כפיו לעשות מעשי-רמיה; ראש עושה כף רמיה = עושה כף רמיה יהיה רש = מי שמרגיל את עצמו לעשות רמיה, סופו שיהיה עני.
כל מעשה-מרמה שהאדם עושה, מלבד הנזק המיידי שהוא גורם, משפיע גם על האישיות שלו - הוא מתרגל להתפרנס במרמה ושוכח איך להתפרנס ביושר ובחריצות, וכך - כאשר תתגלה רמאותו ולא יוכל יותר להמשיך לרמות - לא יידע איך לעבוד, ויהיה רָש. ומצד שני:
חרוץ = זריז וחד בתנועותיו ובמעשיו; יד חרוצים = יד שמתרגלת לעבוד בחריצות ובזריזות; תעשיר = תגרום לבעליה להיות עשיר; יד חרוצים תעשיר = מי שמרגיל את עצמו להיות חרוץ, סופו שיהיה עשיר.
האם הדבר נכון גם בימינו? גם בימינו, כמובן, עדיין חשוב להיות חרוץ וישר כדי להצליח, אבל בימינו יש גם מדינה שמתערבת בכלכלה ונותנת הטבות למקורבים; במצב זה, אפשר להתעשר גם שלא ביושר, על-ידי "פרוטקציות", כמו למשל הערבוּת שהמדינה נותנת לבנקים. נשאיר לקוראים לברר, עד כמה מידת המעורבות של המדינה בכלכלה משפיעה על הקשר בין חריצות ויושר לבין עושר.
הפסוק מציג ניגוד ברור בין חריצות לבין רמיה. אולם יש אנשים שהגבול בין שני המושגים לא ברור להם; לאנשים כאלה מסביר הרמח"ל:
"ראה נא בענין ההונאה, כמה נקל הוא לאדם להתפתות וליכשל כאשר לכאורה יראה
לו שראוי הוא להשתדל ליפות סחורתו בעיני האנשים ולהשתכר ביגיע כפיו, לדבר
על לב הקונה למען יתרצה לו, ויאמרו על כל זה, "יש זריז ונשכר", ו"יד חרוצים
תעשיר"....
אמנם, אם לא ידקדק וישקול מעשיו הרבה, הנה "תחת חטה יצא חוח", כי יעבור בעון ההונאה אשר הוזהרנו עליה (ויקרא כה):
ולא תונו איש את
עמיתו... וקרא כתיב
(צפניה ג):
שארית ישראל לא יעשו עולה ולא ידברו כזב ולא ימצא בפיהם לשון
תרמית. וכן אמרו (בבא מציעא ס):
אין מפרכסין את הכלים הישנים שיראו
כחדשים. אין מערבים פירות בפירות אפילו חדשים בחדשים, אפילו סאה בדינר.
ואפילו יפה דינר וטריסית, לא יערב וימכרם סאה בדינר. (דברים כה):
[כי תועבת ה' אלהיך] כל עושה אלה, כל עושה
עול, וקרוי חמשה שמות: עול, שנאוי, משוקץ, חרם, תועבה.
"
(רמח"ל, מסילת ישרים יא).
1. יש שפירשו שזו כף של מאזניים בלתי-מאוזנים, שמשמשת לרמאות במסחר, ושהפסוק מדבר על עונשו של הרמאי - אדם שעושה כפות-מאזניים מזוייפות, ייענש בכך שיהיה רש (ע"פ רש"י ומצודת דוד).
- אולם, על-פי ההקבלה בין שני חלקי הפסוק, נראה ש"כף רמייה" עומדת בניגוד ל"יד חרוצים", שתיהן מציינות איבר בגוף האדם.
2. נראה שזו כף-ידו של אדם המתרגל לרמות. הרמאי הוא גם עצל והוא משתמש רק בכף, והחרוץ משתמש בכל היד (אורי בירן, נקודת חיבור).
1. לענ"ד נושא המשפט הוא "עושה כף רמיה", והנשוא הוא "רש". הפסוק מדבר על אדם העושה לעצמו כף של רמיה, כלומר מרגיל את כפות-ידיו לרמות. יש כאן רמז ש"אחרי הפעולות נמשכים הלבבות
"
(ספר החינוך): כל מעשה-מרמה שהאדם עושה, מלבד הנזק המיידי שהוא גורם, משפיע גם על
האישיות שלו - הוא מתרגל להתפרנס במרמה ושוכח איך להתפרנס ביושר ובחריצות,
וכך - כאשר תתגלה רמאותו ולא יוכל יותר להמשיך לרמות - לא יידע איך לעבוד,
ויהיה רָש. ומצד שני, כל פעולה של חריצות וביושר, מלבד התועלת המיידית שלה, משפיעה גם היא על האישיות שלו ועושה לו יד חרוצים אשר בסופו של דבר תעשיר אותו.
2. יש שפירשו שנושא המשפט הוא "כף רמיה" והנשוא הוא "עושה ראש", כלומר - כף שמרמה, גורמת לעוני.
- אולם לפי פירוש זה היה ראוי לנקד את הפסוק אחרת: "כף רמיה עושָה רֵאש".
3. ויש שדרשו, שנושא המשפט הוא "ראש", והנשוא הוא "עושה כף רמיה". המושג "ראש" הוא תודעתי: "אדם
שבתודעתו הוא עני, שהרגשתו היא שחסר לו תמיד משהו והוא חייב לספק לעצמו
עוד... בעקבות
תודעה זו מייצר ה"עני" כף רמיה, כלים ושיטה על מנת להשיג את רצונותיו ותאוותיו בדרכים כשרות פחות ופחות
"
(אורי בירן,
נקודת חיבור).
פרק י פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |