קוד: ביאור:משלי י15 בתנ"ך
סוג: מבנה1
מאת: אראל
אל:
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק י פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 |
ההון של העשיר דומה בעיניו לקריית עוז (עיר מבוצרת), המגנה עליו מכל צרה; והריש (העוני) של הדלים דומה בעיניהם למחיתה (הריסת הבית) המונעת מהם לבנות את חייהם.
הון (ממון) העשיר הוא לו למחסה כקרית עוז (עיר מבצר); ועל העשיר בתורה ידבר; ומחיתת (שברון) הדלים בתורה היא רישם (עניותם), כי בעבור חסרון התורה יישברו מהר.
קרית עוז = עיר מבוצרת; מחיתה = שבירת חומות ההגנה.
ניתן לפרש את העושר כפשוטו או כמשל:
1. כפשוטו - עושר וביטחון: הפסוק מלמד שהעושר מגן על העשיר, והעוני שובר את הגנתו של העני. העושר מאפשר לעשיר להתעשר עוד יותר ע"י השקעות, והעוני אינו מצליח להיחלץ בעוניו כי הוא שקוע בסבך של חובות.
2. אולם, בפסוקים אחרים בתנ"ך נאמר, שהבטחון בעושר הוא רק זמני ודמיוני; ראו משלי יח11: "הוֹן עָשִׁיר קִרְיַת עֻזּוֹ, וּכְחוֹמָה נִשְׂגָּבָה בְּמַשְׂכִּיתוֹ
" (פירוט). לפי זה, ייתכן שגם כאן:
לֹא יוֹעִיל הוֹן בְּיוֹם עֶבְרָה" (פירוט).
3. משל - עושר וחכמה: בפסוק הקודם נאמר,
משלי י14: "חֲכָמִים יִצְפְּנוּ דָעַת, וּפִי אֱוִיל
מְחִתָּה קְרֹבָה
" (פירוט). בשני הפסוקים מופיעה המילה
מחיתה, שמשמעותה המקורית היא
- חפירה שחופרים כדי להפיל חומה:
ההון של
העשיר הוא כמו
עיר מבוצרת שמגנה
עליו,
והריש של
הדל הוא כמו
חפירה שמפילה אותו.
לפי זה, ייתכן שיש כאן משל ונמשל - פסוק 15 הוא משל לפסוק 14:
הון עשיר - בתורה" (רש"י, מצודות, מלבי"ם ועוד).
נפרט:
גַּם אֱוִיל מַחֲרִישׁ חָכָם יֵחָשֵׁב, אֹטֵם שְׂפָתָיו - נָבוֹן" (פירוט).
ואפשר לפרש עוד, ש:
הון עשיר קרית עוזו" - העשיר מעדיף לשמור את העושר שלו במבצר, ולא להלוות אותו לעניים, כי בגלל עוניים יש סיכוי רב שלא יוכלו להחזיר. ולכן "
מחיתת דלים - רישם".
חכמים יצפנו דעת" - חכמים מעדיפים לצפון ולהסתיר את הדעת שלהם מפני האויל, ולכן "
פי אויל - מחיתה קרובה".
גם רס"ג קישר בין הפסוקים: "לשני
פסוקים אלו שני עניינים:
האחד - שהחכם ראוי לו לנצור את ידיעותיו ולשמרן כמו
ששומר העשיר את רכושו, ולפי שאם לא ישמרהו יהיה כעני בלי רכוש.
והשני
- שהחכמה דרכה לשגב את בעליה ולהגן עליו כמו שמגן הממון ומשגב את בעליו, ואף
יותר ממנו.
"
(רס"ג על הפסוק; ראו
הנבחר באמונות ובדעות, הקדמה פרק ד, הערה 98).
פרק י פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |