קוד: ביאור:משלי י6 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק י פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 |
ראוי להרעיף ברכות על ראשו של כל צדיק;
וכן ראוי לכסות את פיהם של הרשעים בזעקות "חמס!": בכל פעם שהרשעים פותחים את פיהם לדבר, יש לזעוק ולהתריע על העוולות שעשו, כך שזעקות החמס יכסו את פיהם וימנעו מהם לדבר.
ברכות יבואו לראש צדיק; והחמס שעושים הרשעים יכסה את פיהם למען ייחנקו בה, רוצה לומר: העבירה עצמה נפרעת ממנו.
הפסקה השניה במשלי פרק י (ראו מבנה הפרק) כוללת שבעה פסוקים:
6. בְּרָכוֹת לְרֹאשׁ
צַדִּיק; וּפִי
רְשָׁעִים
יְכַסֶּה חָמָס.
7. זֵכֶר
צַדִּיק לִבְרָכָה; וְשֵׁם
רְשָׁעִים יִרְקָב.
8. חֲכַם לֵב
יִקַּח מִצְוֹת;
וֶאֱוִיל שְׂפָתַיִם יִלָּבֵט.
9. הוֹלֵךְ
בַּתֹּם יֵלֶךְ בֶּטַח; וּמְעַקֵּשׁ דְּרָכָיו יִוָּדֵעַ.
10. קֹרֵץ עַיִן
יִתֵּן עַצָּבֶת;
וֶאֱוִיל שְׂפָתַיִם יִלָּבֵט.
11. מְקוֹר חַיִּים פִּי צַדִּיק; וּפִי רְשָׁעִים
יְכַסֶּה חָמָס.
12. שִׂנְאָה תְּעֹרֵר מְדָנִים; וְעַל כָּל פְּשָׁעִים
תְּכַסֶּה אַהֲבָה.
כמה רמזים מקשרים בין הפסוקים בפיסקה (ראו
ראה זה חדש - המבנה הצורני של משלי י-כד):
אויל שפתיים יילבט"; בפסוק 8 נזכר ניגודו של האויל, חכם לב, ש"
יקח" מצוות; ובפסוק 10 נזכר טיפוס מקביל לאויל, קורץ עין, ש"
יתן" עצבת. (ראו פירושים על פסוק 10);
פי רשעים יכסה חמס", "
תכסה אהבה").
ייתכן שהנושא המשותף לכל הפסקה הוא, היחס הראוי לצדיקים ולרשעים הנמצאים בינינו, והשפעתם על החברה שהם נמצאים בה:
ברכות לראש צדיק, ופי רשעים יכסה חמס" (פירוט);
זכר צדיק לברכה, ושם רשעים ירקב" (פירוט);
חכם לב יקח מצוות, ואויל שפתיים יילבט" (פירוט); הכוונה למצוות באופן כללי, אבל גם - בהקשר של פיסקה זו - למצוות שאותן אפשר לקחת וללמוד מהצדיק, כאשר נמצאים במחיצתו: החכם לומד ומפנים את דרכי התנהגותו של הצדיק, ואינו מסתפק בברכה שטחית בלבד.
הולך בתום - יילך בטח, ומעקש דרכיו - ייוודע" (פירוט);
קורץ עין - יתן עצבת, ואויל שפתיים יילבט" (פירוט): בניגוד לחכם-לב, הלוקח על עצמו אחריות לקיים מצוות נוספות, הקורץ-עין נותן עצבת - מעמיס צרות וצער על הזולת; והאויל - השטחי - לא לוקח ולא נותן, רק מדבר ומעקם את שפתיו...
מקור חיים פי צדיק, ופי רשעים יכסה חמס" (פירוט);
שנאה תעורר מדנים, ועל כל פשעים תכסה אהבה" (פירוט); זו הסיבה שיש לברך את הצדיקים הנמצאים בינינו, ולקלל את הרשעים.
חכמי המדרש דרשו את הפסוק על יעקב ועשו, על-פי עובדיה א10: "מֵחֲמַס אָחִיךָ יַעֲקֹב תְּכַסְּךָ בוּשָׁה, וְנִכְרַתָּ לְעוֹלָם
": "ברכות
לראש צדיק - זה יעקב, בירכו יצחק אביו... ופי
רשעים יכסה חמס - זה עשו, שנאמר 'מחמס אחיך יעקב תכסה בושה'.
" (הרוקח על משלי, ע"פ בראשית רבה וישלח עה ח).
בהמשך הפסקה מופיע פסוק דומה,
משלי י11: "מְקוֹר חַיִּים פִּי צַדִּיק,
וּפִי רְשָׁעִים יְכַסֶּה חָמָס
". אך משמעות הביטוי
פי רשעים יכסה חמס היא שונה: כאן החמס מכסה את פיהם של הרשעים (בניגוד לברכה המכסה את ראשם של הצדיקים), ושם - פיהם של הרשעים מכסה בחמס את כל העולם (בניגוד לפיהם של הצדיקים, הנותן חיים לעולם).
פי רשעים נזכר גם בפסוקים נוספים:
תהלים קט2: "כִּי
פִי רָשָׁע וּפִי מִרְמָה עָלַי פָּתָחוּ, דִּבְּרוּ אִתִּי לְשׁוֹן שָׁקֶר
"
משלי י32: "שִׂפְתֵי צַדִּיק יֵדְעוּן רָצוֹן,
וּפִי רְשָׁעִים תַּהְפֻּכוֹת
" (פירוט)
משלי יא11: "בְּבִרְכַּת יְשָׁרִים תָּרוּם קָרֶת,
וּבְפִי רְשָׁעִים תֵּהָרֵס
" (פירוט)
משלי טו28: "לֵב צַדִּיק יֶהְגֶּה לַעֲנוֹת,
וּפִי רְשָׁעִים יַבִּיעַ רָעוֹת
" (פירוט)
משלי יט28: "עֵד בְּלִיַּעַל יָלִיץ מִשְׁפָּט,
וּפִי רְשָׁעִים יְבַלַּע אָוֶן
" (פירוט)
1. הפסוק מתאר את היחס הראוי לצדיקים ולרשעים הנמצאים בינינו:
ברכות לראש צדיק = יש לברך
את הצדיקים הנמצאים בינינו; כשמברכים מישהו, נהוג לשים יד על ראשו, כסמל
לכך שהברכות יכסו את כולו מלמעלה עד למטה, ולכן "ברכות לראש צדיק
" (מלבי"ם). ולעומת זאת -
ופי רשעים יכסה חמס = יש לכסות את פיהם של הרשעים ב"חמס" - קול-זעקה של אדם שעשו לו עוול, כמו בראשית טז5: "וַתֹּאמֶר שָׂרַי אֶל אַבְרָם: חֲמָסִי עָלֶיךָ!...יִשְׁפֹּט ה' בֵּינִי וביניך!
", ישעיהו ס18: "לֹא יִשָּׁמַע עוֹד: 'חָמָס!' בְּאַרְצֵךְ, 'שֹׁד וָשֶׁבֶר!' בִּגְבוּלָיִךְ; וְקָרָאת יְשׁוּעָה חוֹמֹתַיִךְ, וּשְׁעָרַיִךְ תְּהִלָּה
";
כלומר, בכל פעם שהרשע פותח את פיו ונואם, יש לזעוק "חמס!" ולהזכיר לו את
כל העוולות שהוא עשה, עד שהזעקות יכסו את פיו וישתיקו אותו.
2. ויש מפרשים שהפסוק מתאר את הנהגתו של ה': ה' מוריד ברכות מהשמים על ראשו של הצדיק, ולעומת זאת -
ה' אינו צריך להוריד קללות על הרשע -
הפה שלהם, המפיץ דברי שקר ושנאה, כבר
מכסה אותם
בחמס (= קלקול והשחתה); או: החמס עצמו,
שהרשע עושה,
מכסה את פיו ומחסל אותו (מצודות דוד, ודומה לזה רש"י); "[לאחר המוות], כריסו של אדם
נבקעת ומוסרת לפה, ואומרת לו: "הא לך, מה שגזלת וחמסת ונתת בי"
"
(רבי חייא בר נחמיה, קהלת רבה יב; ראו חפץ חיים, שפת תמים פרק ד).
גם בפסוק הבא נזכרים צדיקים ורשעים, משלי י7: "זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה, וְשֵׁם רְשָׁעִים יִרְקָב
" (פירוט):
1. לפי הפירוש הראשון, פסוק 6 מתאר את היחס הראוי לצדיקים ורשעים בחייהם (כאשר ראשם ופיהם עדיין קיימים ופועלים), ופסוק 7 מתאר את היחס הראוי לצדיקים ורשעים לאחר מותם (כאשר רק זכרם ושמם נשארים);
2. ולפי הפירוש השני, פסוק 6 מתאר את ברכת ה' הבאה מלמעלה (לראש צדיק), ופסוק 7 מתאר את ברכותיהם של בני האדם (ר' יונה גירונדי).
פרק י פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |