מאת: אראל
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק ה פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 סיכום |
- אנשים זרים ישעבדו אותך, יאכלו וישבעו את כוחך; וכל הרכוש שעיצבת ויצרת במאמץ רב יילקח ממך אל בית נכרי -
פן הזרים ממך, שאינם ראוים ליורשך, הם ישבעו כוחך (הוא העושר הבא בכח והתאמצות); ועצביך (העושר הבא בעצבון ויגיעה) בבית נכרי. (וכפל הדבר במילים שונות).
בהמשך לפסוק הקודם:
עצב = עיצוב ויצירה, או מאמץ קשה, או צער; ועצביך בבית נכרי = כשאתה נכנע לפיתוי, כל הדברים היפים שעיצבת ויצרת במאמצים רבים, כל אנרגיות היצירה שלך, נשלטים על-ידי נכרים. וכשאין עיצוב - יש עצב; כשאדם לא משקיע ביצירה הייחודית לו, הוא נופל לדיכאון (רמ"ד ואלי).
רעיון זה עמד מאחרי הסיסמה "סמים מסוכנים לחופש שלך
" - שהיתה סיסמת המאבק בהתמכרות לסמים לפני מספר שנים.
אדם ירא ה' זוכה לשמחה והנאה מיגיע כפיו, ביתו ומשפחתו, תהלים קכח1-3: "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אַשְׁרֵי כָּל יְרֵא ה' הַהֹלֵךְ בִּדְרָכָיו,
יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ,
אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ, בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ...
".
אולם אדם העוזב את ה' והולך אחרי אישה זרה "זוכה" להיפך: במקום שיאכל את יגיע כפיו - ישבעו זרים כוחו, במקום להיות מאושר עם בני ביתו - יהיו עצוב בבית נכרי.
1. כוח העבודה של הנואף יהיה משועבד לזרים. לפי זה, הכתוב מתאר עונש חברתי על ניאוף - מכירה לעבדות. עונש זה אינו מתאים לתורה, וייתכן שהיה נהוג בעמים אחרים (דעת מקרא). כך עשו הפלשתים לשמשון, שופטים טז21: "וַיַּאַסְרוּהוּ בַּנְחֻשְׁתַּיִם וַיְהִי טוֹחֵן בְּבֵית האסירים[הָאֲסוּרִים]
".
2. "כוח הגוף, הוא השכבת-זרע, ישבעו זרים, היינו אשה זרה
"
(מלבי"ם); לפי זה, הכתוב מתאר תוצאה טבעית של הניאוף - בזבוז ואבדן כוח הפריון.
3. "הזרים ממך, שאינם ראויים לירשך, הם ישבעו כוחך, והוא העושר, הבא בכוח והתאמצות
"
(מצודות, ודומה לזה רש"י); הכוונה לעונש על-טבעי, הדומה לעונשים הנזכרים בנבואות הפורענות, כגון בדברים כח33: "פְּרִי אַדְמָתְךָ וְכָל יְגִיעֲךָ יֹאכַל עַם אֲשֶׁר לֹא יָדָעְתָּ
", וכן ירמיהו ג24, הושע ז9: "אָכְלוּ זָרִים כֹּחוֹ וְהוּא לֹא יָדָע
".
בלשון ימינו, המילים עֶצֶב ועֲצַבִּים מציינות צער וכעס. אבל בפסוק שלנו, המילה עצביך מקבילה לכוחך. מה הקשר בין צער וכעס לבין כוח?
1. לשורש עצב ישנה משמעות נוספת - עיצוב ויצירה, כמו באיוב י8: "יָדֶיךָ
עִצְּבוּנִי וַיַּעֲשׂוּנִי
". כשאתה נכנע לפיתוי, כל הדברים היפים שעיצבת ויצרת במאמצים רבים, כל כוחות היצירה שלך, נשלטים על-ידי נכרים.
2. וכשאין עיצוב - יש עֶצֶב; כשאדם לא משקיע ביצירה הייחודית לו, הוא נופל לדיכאון (רמ"ד ואלי), מריטת עצבית כשמערכת היצרים שלו לא פועלת כהלכה (ע"פ גליה).
פרק ה פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |