מאת: אראל
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק ה פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 סיכום |
רגליה של האשה המפתה יורדות אל המוות, וכל האנשים התומכים את צעדיה (מלווים אותה) יורדים איתה אל השאוֹל (הקבר);
דרך רגלי הפיתוי מביא המיתה; צעדיה (פסיעותיה והילוכיה) תומכים ומחזיקים את השאול, שיהיה הנפתה נופל בה.
הפסוק מלמד, שהליכה אחרי אישה נואפת מובילה למוות ולשאול. זהו אחד המקורות לחומרתו הרבה של איסור גילוי עריות, שהוא אחד משלושת האיסורים שנאמר עליהם "ייהרג ואל יעבור": "תנינן:
בכל מתרפאין, חוץ מעבודת כוכבים וגילוי עריות ושפיכות דמים... גלוי עריות
כיצד? אם יאמרו לו לאדם "עסוק בגלוי עריות ואתה מתרפא" לא ישמע להן, שאסור
לו לאדם לעסוק בגלוי עריות... וכל מי שנוגע באשה שאינה שלו מביא מיתה על
עצמו, שנאמר (משלי ז26)
כי רבים חללים הפילה, וכתיב
רגליה יורדות מות, שאול צעדיה יתמוכו.
הואיל ויש בה כל המדות הללו, היאך יכולה היא ליתן חיים לחולה?! לכך אין מתרפאין בה
"
(שמות רבה טז ב).
וּמוֹצֶא אֲנִי מַר מִמָּוֶת אֶת הָאִשָּׁה, אֲשֶׁר הִיא מְצוֹדִים וַחֲרָמִים לִבָּהּ אֲסוּרִים יָדֶיהָ" (פירוט).
הזנות מביאה מוות גם לפי משלי ז27: "דַּרְכֵי שְׁאוֹל בֵּיתָהּ, יֹרְדוֹת אֶל חַדְרֵי מָוֶת
" (פירוט).
1. רגליים וצעדים כמשמעם - אמצעי-פיתוי שהאשה הנואפת משתמשת בהם
(ד"ר אברהם גוטליב, החוויה היהודית), כמו בישעיהו ג16: "וַיֹּאמֶר ה': יַעַן כִּי גָבְהוּ בְּנוֹת צִיּוֹן... הָלוֹךְ וְטָפֹף תֵּלַכְנָה,
וּבְרַגְלֵיהֶם תְּעַכַּסְנָה
";
2. רגליים וצעדים בהשאלה - הֶרגֶלים רעים של הליכה אחר פיתויים. הם מורידים את האדם בהדרגה, צעד אחר צעד, עד שהוא שוקע בתוך החומריות: "כי רגלים הם כינוי אל הפחיתות... ובפחיתת החומר -
דבק בו המיתה
"
(מהר"ל,
נתיבות עולם, נתיב התורה, הקדמה).
1. בלשון המקרא שאוֹל הוא מילה נרדפת למוות או קבר.
2. בדברי חז"ל שאוֹל הוא הגיהנם, האבדון בעולם הבא: "שאול צעדיה יתמוכו - שאף-על-פי שהוא נדון בייסורים בעולם הזה, אינו ניצול מדינה של גיהנם לעתיד לבוא
"
(מדרש משלי).
1. צעדיה של האשה הזרה כביכול תומכים בשאול ומחזקים אותו, בכך שהם "מגייסים" לשם דיירים חדשים: "צעדיה הם תומכים ומחזיקים המות, רוצה לומר, שהם עוזרים להביא המות באופן נפלא, ובזה הם כאילו סומכים ידי המות, ומחזיקים אותה על החיים
" (רלב"ג, וכן מצודות, דעת מקרא, רמ"ד ואלי). בעולם הזה יש מאבק בין כוחות החיים לכוחות המוות. כל מעשה שלנו מחזק את אחד משני הצדדים. התשוקה היא כוח-החיים החזק ביותר, ולכן כשמשתמשים בו בצורה לא נכונה הוא מחזק דווקא את כוחות המוות.
2. כל תומכי צעדיה של האשה הזרה (המלווים אותה) יורדים איתה אל השאול (אבן עזרא). זאת בניגוד לתומכי החכמה, העולים איתה אל עץ החיים, משלי ג18: "עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ, וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר
" (פירוט).
3. צעדיה של האשה הזרה תומכים (הולכים בבטחה) אל השאוֹל (ע"פ נילי סמט). ההליכה שלה משדרת ביטחון עצמי, כדי שהפתיים ילכו אחריה בלי היסוס.
פרק ה פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |