מאת: אראל
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק ה פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 סיכום |
- ואז תאמר בליבך: "איזה טיפש הייתי! איך שנאתי את הטפות המוסר, וליבי נאץ (זלזל ובזה את ה)תוכחה שאמרו לי כדי להציל אותי מהפיתוי -
ואמרת: איך שנאתי מוסר, ותוכחת נאץ לבי (מאס לבי לבזותה)!
בתלמוד מתוארת תמיהתם של הצדיקים והרשעים לעתיד לבוא, (בבלי סוכה נב.): "דרש
רבי יהודה: לעתיד לבא מביאו הקב"ה ליצר הרע ושוחטו בפני הצדיקים ובפני
הרשעים. צדיקים - נדמה להם כהר גבוה, ורשעים - נדמה להם כחוט השערה. הללו
בוכין והללו בוכין; צדיקים בוכין ואומרים 'היאך יכולנו לכבוש הר גבוה כזה?!' ורשעים בוכין ואומרים 'היאך לא יכולנו לכבוש את חוט השערה הזה?!' ואף הקב"ה תמה עמהם , שנאמר
", זכריה ח6: "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת כִּי יִפָּלֵא בְּעֵינֵי שְׁאֵרִית הָעָם הַזֶּה בַּיָּמִים הָהֵם, גַּם בְּעֵינַי יִפָּלֵא נְאֻם ה' צְבָאוֹת
" (פירוט).
לאחר מעשה, התאוות נראות לרשע כל-כך קטנות ולא חשובות, שהוא לא מצליח להבין איך נפל בפח, ושואל "איך?!".
1. לפי הפשט, איך היא מילת קינה, כמו באיכה א1: "אֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד הָעִיר רַבָּתִי עָם?!
" (פירוט). האדם שבצעירותו חשב שהוא יודע הכל יותר טוב מכולם, בזקנתו מקונן על עצמו - הוא מקונן על כך שלא שמע לתוכחותם של החכמים, והפסיד את חייו.
2. באופן מילולי, איך היא מילת-תמיהה. אבל מה יש כאן לתמוה? הרי ידוע ש"יצר לב האדם רע מנעוריו", והוא מפתה אותו לפרוק עול! אלא התמיהה היא על יצר הטוב - "איך אפשר שהסכים עם היצר הרע לשנוא את המוסר
ולנאוץ את התוכחות?!... וזהו שאמר: ותוכחת נאץ ליבי... כי הטוב [שנקרא לב] היה צריך להתגבר על הרע!
" (רמ"ד ואלי).
3. בנוסף למשמעות הפשוטה, הפסוק כולל גם אזהרה סמויה להורים ולמחנכים: אל תשניאו את התוכחות על ילדיכם ותלמידיכם - אל תדברו באופן שיגרום להם לשנוא מוסר! דברו אליהם בדברים היוצאים מתוך הלב ונכנסים אל הלב (ע"פ גליה).
פרק ה פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 סיכום |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |