קוד: ביאור:משלי יא19 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק יא פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 |
אדם המשמש כן (בסיס ומשען) למעשי צדקה, יזכה גם הוא לחיים, כמו העושים צדקה בעצמם; אולם אדם המרדף (משתדל להתחבר אל) מעשי רעה, יגיע גם הוא למותו, כמו העושים רעה בעצמם.
כן (אמיתת) הצדקה, רוצה-לומר הצדקה הנתונה לשמה, היא סיבה להשיג החיים; אבל המרדף עם הצדקה את הרעה, לרמות בה את הבריות למען יחזיקוהו לצדיק, היא עוד סיבה למותו, כי לא תחשב לזכות כי-אם לחובה.
הביטוי מרדף רעה מזכיר כמה רודפים שניסו לעשות רע לאנשים חפים מפשע:
1. לבן, בראשית לא23-24: "וַיִּקַּח אֶת אֶחָיו עִמּוֹ, וַיִּרְדֹּף
אַחֲרָיו דֶּרֶךְ שִׁבְעַת יָמִים, וַיַּדְבֵּק אֹתוֹ בְּהַר הַגִּלְעָד; וַיָּבֹא
אֱלֹהִים אֶל לָבָן הָאֲרַמִּי בַּחֲלֹם הַלָּיְלָה, וַיֹּאמֶר לוֹ: הִשָּׁמֶר לְךָ
פֶּן תְּדַבֵּר עִם יַעֲקֹב מִטּוֹב עַד רָע
" (פירוט).
2. יוסף, בראשית מד4: "הֵם יָצְאוּ אֶת הָעִיר לֹא הִרְחִיקוּ, וְיוֹסֵף אָמַר לַאֲשֶׁר עַל בֵּיתוֹ: קוּם רְדֹף אַחֲרֵי הָאֲנָשִׁים וְהִשַּׂגְתָּם, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם 'לָמָּה שִׁלַּמְתֶּם רָעָה תַּחַת טוֹבָה?'
" (פירוט).
3. פרעה, שמות טו9: "אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף אַשִּׂיג אֲחַלֵּק שָׁלָל תִּמְלָאֵמוֹ נַפְשִׁי אָרִיק חַרְבִּי תּוֹרִישֵׁמוֹ יָדִי
" (פירוט).
4. שאול, שמואל א כו18: "וַיֹּאמֶר 'לָמָּה זֶּה אֲדֹנִי רֹדֵף אַחֲרֵי עַבְדּוֹ, כִּי מֶה עָשִׂיתִי וּמַה בְּיָדִי רָעָה?'
"... שמואל א כו21: "וַיֹּאמֶר שָׁאוּל 'חָטָאתִי שׁוּב בְּנִי דָוִד כִּי לֹא אָרַע לְךָ עוֹד תַּחַת אֲשֶׁר יָקְרָה נַפְשִׁי בְּעֵינֶיךָ הַיּוֹם הַזֶּה הִנֵּה הִסְכַּלְתִּי וָאֶשְׁגֶּה הַרְבֵּה מְאֹד'
" (ע"פ ר' אליהו שץ).
מכאן אפשר לפרש: ומרדף רעה למותו - המרדף אחר אדם חף-מפשע ומנסה לעשות לו רעה ייענש במוות, כפי שאכן קרה לשאול, שמת בידי פלשתים (ע"פ ר' אליהו שץ).
ביטויים דומים נזכרו במשלי טו9: "תּוֹעֲבַת ה' דֶּרֶךְ רָשָׁע,
וּמְרַדֵּף צְדָקָה יֶאֱהָב
" (פירוט) ובמשלי יג21: "חַטָּאִים
תְּרַדֵּף רָעָה, וְאֶת צַדִּיקִים יְשַׁלֶּם טוֹב
".
משלי י16: "פְּעֻלַּת
צַדִּיק
לְחַיִּים, תְּבוּאַת רָשָׁע לְחַטָּאת
" (פירוט), בפסוק הקודם לפסוקנו נזכרה "פעולה",
משלי יא18: "רָשָׁע עֹשֶׂה
פְעֻלַּת שָׁקֶר
" (פירוט), ובפסוקנו נזכרו "חיים" - "כֵּן צְדָקָה
לְחַיִּים
".
1. כן מלשון כֵּנוּת - רק העושה צדקה בכנות,
לשם שמיים, זוכה לחיים; אך העושה צדקה מתוך רדיפה אחר מטרה רעה - הצדקה
הזאת רק תקרב את מותו הרוחני: "המרדף הצדקה עם
הרעה, לרמות בה את הבריות למען יחזיקוהו לצדיק, היא עוד סיבה
למותו
"
(ע"פ מצודות)
- אולם, בחצי השני של הפסוק לא נזכרה הצדקה, ולא נזכר שאדם "מרדף הצדקה עם הרעה", אלא רק מרדף רעה.
2. כמו אָכֵן, באמת (כמו
במדבר כז7: "כֵּן בְּנוֹת צְלָפְחָד דֹּבְרֹת
"): אכן הצדקה מובילה לחיים.
- אולם, לא ברור מדוע יש צורך להוסיף מילה זו - למה לבזבז מילה אחת מתוך 6 (כמעט 17%) רק כדי להגיד "כן, משפט זה הוא אמת"?
3. לענ"ד,
כֵּן = כַּן = בסיס;
צדקה
= עשיית צדק;
כן צדקה לחיים = אדם המשמש
כן ובסיס למעשי
צדקה, זוכה גם הוא
לחיים, כמו הצדיק העושה צדקה בעצמו. וכמו שנאמר בפסוקנו על הצדקה, נאמר בפרק ג לגבי החכמה, במשלי ג18: "עֵץ חַיִּים הִיא
לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ,
וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר
" (פירוט).
והצד השני: מרדף = רודף, נדבק; ומרדף רעה = מנסה להידבק ולהתקרב אל אנשים העושים רע; ומרדף רעה למותו = המנסה להיות בחברתם של אנשי רע, "יזכה" גם הוא למוות כמותם.
פרק יא פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |