קוד: ביאור:משלי כא20 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |
פרק כא פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 |
בנוה (בבית) של אדם חכם ישנו רכוש נחמד (נאה) ושמן (מזון משובח), שהוא אוצר ושומר לעת הצורך; אולם אם הוא מכניס לביתו אדם כסיל, הכסיל יבלע (ישחית ויהרוס) את האוצר בטיפשותו.
דרך החכם לאצור באוצרו דברים נחמדים ושמן טוב להתקיים לעת הצורך; אבל הכסיל שבבני אדם, בעודו בכפו עד לא הניחו מידו יבלענו, ולא יחוש אם לא ימצא לעת הצורך.
1. הפסוק מסביר איך לבחור שותפים לדירה: כשאדם כסיל נכנס לביתו של החכם, הוא מבלע ומשחית את אוצרותיו של החכם; לכן כדאי לגור עם שותפים חכמים ולא עם כסילים.
2. הדבר נכון לא רק בתחום החומרי אלא גם בתחום ההשכלה, שכן המושגים חכם וכסיל מתייחסים במיוחד ללימוד: חכם = היודע ללמוד וללמד, כסיל = שונא חכמה. לפי זה, נוה חכם הוא בית-הספר שבו החכם מלמד, וכסיל הוא תלמיד השונא ללמוד והורס את אוצרות החכמה של המורה. לפי זה, הפסוק בא ללמד שיש להימנע מללמד תלמיד שאינו הגון.
3. על-דרך הדרש, הכוונה ל"כסיל" הפנימי הנמצא בכל אדם - "הנפש הבהמית" או יצר הרע, המשחית והורס את אוצרות החכמה שלו.
ישנם פסוקים נוספים המלמדים שיש להתרחק מכסילים:
הלוֹך [הוֹלֵך] אֶת חֲכָמִים וחכָם [יֶחְכָּם], וְרֹעֶה כְסִילִים יֵרוֹעַ" - התרועעות עם כסילים עלולה לגרום לאדם להיות רע יותר (פירוט).
פָּגוֹשׁ דֹּב שַׁכּוּל בְּאִישׁ, וְאַל כְּסִיל בְּאִוַּלְתּוֹ" - פגישה עם כסיל עלולה להיות מסוכנת פיסית (פירוט).
לֵךְ מִנֶּגֶד לְאִישׁ כְּסִיל, וּבַל יָדַעְתָּ שִׂפְתֵי דָעַת" = פגישה עם כסיל עלולה לפגוע בשכל (פירוט).
פסוקים נוספים מלמדים שיש להתרחק גם מאנשים רעים ורשעים:
אַל תְּקַנֵּא בְּאַנְשֵׁי רָעָה, וְאַל תִּתְאַו לִהְיוֹת אִתָּם. כִּי שֹׁד יֶהְגֶּה לִבָּם, וְעָמָל שִׂפְתֵיהֶם תְּדַבֵּרְנָה" - אל תרצה להיות עם אנשים רעים, כי כל מחשבותיהם הן על איך לשדוד אותך או אחרים, וכל דבריהם "עבודה בעיניים" (פירוט).
תּוֹעֲבַת ה' דֶּרֶךְ רָשָׁע, וּמְרַדֵּף צְדָקָה יֶאֱהָב" - ה' מתעב את מי שהולך בדרכם של הרשעים, ואוהב את מי שרודף ומשתדל ללכת בדרכם של הצדיקים (פירוט).
כֵּן צְדָקָה לְחַיִּים, וּמְרַדֵּף רָעָה לְמוֹתוֹ" - המהווה כן ובסיס למעשי צדק יזכה לחיים, והמנסה לרדוף ולהתחרות באנשים העושים רעה יגיע במהרה אל מותו (פירוט).
בְּנִי! אם יפתוך חטאים - אַל תבא!... בְּנִי! אַל תֵּלֵךְ בְּדֶרֶךְ אִתָּם, מְנַע רַגְלְךָ מִנְּתִיבָתָם!" - אל תלך עם אנשים חוטאים המנסים לפתות אותך להצטרף אליהם (פירוט).
הרחק משכן רע, ואל תתחבר לרשע" (נתאי הארבלי, אבות א ז).
שמן, כמשל לאוצר יקר, גם במשלי כז16: "צֹפְנֶיהָ צָפַן רוּחַ,
וְשֶׁמֶן יְמִינוֹ יִקְרָא
" (פירוט).
1. בלע = אכל במהירות, כמו בבראשית מא24: "וַתִּבְלַעְןָ הָשִׁבֳּלִים הַדַּקֹּת אֵת שֶׁבַע הַשִׁבֳּלִים הַטֹּבוֹת
" (פירוט) ובישעיהו כח4: "בְּעוֹדָהּ בְּכַפּוֹ יִבְלָעֶנָּה
" (מצודות). הכסיל בולע את האוצר של עצמו - בניגוד לחכם היודע לחסוך
(מצודת דוד).
החכם
יודע שכדאי לשמור את
אוצרותיו ואת מאגרי-האוכל
והשמן שלו
בנווה שלו (בביתו), אבל
הכסיל (הנהנתן) לא יכול להתאפק
ובולע את כל האוצרות שלו בבת אחת
(ע"פ מלבי"ם).
2. בלע = השחית והרס, כמו בישעיהו מט19: "כִּי חָרְבֹתַיִךְ וְשֹׁמְמֹתַיִךְ וְאֶרֶץ הֲרִסֻתֵיךְ, כִּי עַתָּה תֵּצְרִי מִיּוֹשֵׁב וְרָחֲקוּ מְבַלְּעָיִךְ
" ובאיכה ב2: "בִּלַּע ד' לא[וְלֹא] חָמַל אֵת כָּל נְאוֹת יַעֲקֹב, הָרַס בְּעֶבְרָתוֹ מִבְצְרֵי בַת יְהוּדָה
". הכינוי במילה
יבלענו מתייחס לאותו אוצר שנזכר בתחילת הפסוק - האוצר של
החכם. אדם חכם זוכה להצלחה, ולכן יש בביתו רכוש יקר (אוצר נחמד, שמן);
אולם כאשר נמצא, בביתו של החכם, אדם כסיל, נוכחותו גורמת לכך שה' יסיר את השגחתו מבית החכם, וכך הוא
משחית את האוצר הנחמד והשמן שהיה בביתו.
הפסוק מסביר איך לבחור שותפים לדירה: כשאדם כסיל נכנס לביתו של החכם, הוא מבלע ומשחית את אוצרותיו של החכם; לכן כדאי לגור עם שותפים חכמים ולא עם כסילים.
פרק כא פסוק 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 |
ספר משלי פרק א ב ג ד ה ו ז ח ט י יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל לא |